آمار تولید سایپا در سال ۹۸ منتشر شد

خط تولید کیا سراتو سایپا

بر اساس آمار منتشر شده در سامانه «کدال»، شرکت سایپا در ۱۲ ماهه سال ۹۸ توانسته تا ۳۶۳ هزار و ۳۷۹ دستگاه خودروی سواری را در کارخانه تهران، سایپا-سیتروئن (سایپا کاشان) و بُن رو تولید کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در آمار منتشر شده، میزان تولید پارس خودرو نیز در نظر نگرفته و تنها به محصولاتی پرداخته شده که در کارخانه های مستقل سایپا در سال ۹۸ تولید شده اند. بر اساس آمار موجود در اسفند ۱۳۹۸، شرکت سایپا تنها دو گروه محصول را در خطوط تولید خود مونتاژ کرده است. خانواده پراید (X100) و گروه X200 (ساینا – کوییک – تیبا – تیبا۲) از جمله محصولاتی هستند که در آخرین ماه سال گذشته در کارخانه های سایپا تولید شده اند و از سویی آمار تولید محصولاتی چون چانگان CS35، آریو، کیا سراتو و فرایند آماده سازی خودروها به صورت SKD نیز صفر گزارش شده است. در اسفند ۹۸، شرکت سایپا ۲۳ هزار و ۶۹۶ دستگاه خودرو در گروه های X100 و X200 را تولید کرده است.

مدیران 777 مدیران 777

در سال ۱۳۹۸، کیا سراتو به صورت رسمی خط تولید سایپا خارج شد و از سویی از اواسط سال گذشته، فرایند تولید چانگان CS35 با افت تیراژ مواجه شد. بالاخره با انتشار آمار تولید اسفند ۹۸ مشخص شد که فعلا تولید محصولاتی چون چانگان CS35 و زوتی آریو برای چندمین هفته پیاپی متوقف بوده و گویا فعلا خبری از تولید این محصولات چینی در گروه سایپا نیست.

همچنین در چند هفته پایانی سال ۱۳۹۸، تولید سایپا ۱۳۲ صفر دستگاه اعلام شده و آن طور که سایپا اعلام کرده است به طور کل تولید این نسخه از پراید متوقف گردیده است.

با در نظرگیری آمار تولید ۱۰۶ هزار و ۷۲ دستگاهی شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۹۸، می توان گفت که مجموع گروه سایپا توانسته تا ۴۶۹ هزار و ۴۵۱ دستگاه خودروی سواری را در سال گذشته به مرحله تجاری سازی و عرضه برساند. این در حالی است که در سال ۱۳۹۷، مجموع آمار تولید گروه سایپا (جمع سایپا و پارس خودرو) ۳۸۳ هزار و ۴۴۳ دستگاه توسط وزارت صمت اعلام شده و به این ترتیب شاهد رشد ۲۲٫۴۳ درصدی این گروه خودروسازی در سال ۱۳۹۸ هستیم.

با اینکه شرکت پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه گروه سایپا در سال ۹۸ افت تولید ۲۱٫۴ درصدی را نسبت به سال ۹۷ تجربه کرده است، اما کارخانه های سایپا توانسته اند تا تیراژ ۲۴۸ هزار و ۴۸۳ دستگاهی سال ۹۷ را در سال ۹۸ به ۳۶۳ هزار و ۳۷۹ دستگاه برسانند و بالاخره پس از ماه ها افت تولید و مشکلات زیاد، رشد تولید را ثبت نمایند. در سال ۹۸، کارخانه های سایپا توانسته اند تا ۴۶٫۲۳ درصد فعالیت بیشتری را نسبت به سال ۹۷ داشته باشند. برخی احتمال می دهند که در سال ۹۹ نیز، گروه سایپا افت تولید و مشکل جدیدی را به خاطر حذف خانواده سواری پراید تجربه کند و چند ماهی نتواند تا مانند سال ۹۸، در صدر تولیدکنندگان خودروهای سواری قرار بگیرد.

شرح وضعیت تولید خودروهای سواری در کارخانه های مستقل سایپا (به جز پارس خودرو) در سال ۱۳۹۸ به شرح زیر است:

نام محصول تیراژ
خانواده X100 (پراید)۱۸۸۳۲۵
خانواده X200 (کوییک-تیبا-ساینا-تیبا۲)۱۶۰۹۹۴
کیا سراتو۳۶۷۰
زوتی آریو۶۴۸
چانگان CS35 (سی.اس ۳۵)۵۰۶۲
SKD (تولید و آماده سازی محصولات ارسالی)۴۶۸۰
مجموع تولید ۱۲ ماهه ۹۸ ۳۶۳۳۷۹
رشد تولید نسبت به سال ۹۷ ۴۶٫۲۳%+

پایگاه خبری اسب بخار

منبع آمار: کدال

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.