آمار تولید خرداد ۹۹ خودروسازان منتشر شد

خط تولید سایپا تیبا2

آمار تولید خرداد ۱۳۹۹ خودروسازانی چون سایپا، پارس خودرو و ایران خودرو در سامانه «کدال» منتشر شده و شاهد هستیم که همچنان گروه خودروسازی سایپا وضعیت بهتری را در بحث تولید نسبت به گروه صنعتی ایران خودرو دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ بر اساس گزارش های منتشر شده، شرکت پارس خودرو در خرداد ۹۹ توانسته تا ۱۱ هزار و ۷۲ دستگاه خودرو تولید کند. همچنین کارخانه های مستقل سایپا نیز در بازه زمانی مشابه، تیراژ تولید ۳۶ هزار و ۱۸۹ دستگاه را ثبت نموده اند. گروه صنعتی ایران خودرو هم در بخش تولید محصولات سواری در خرداد ماه سال جاری، ۳۸ هزار و ۶۲۸ دستگاه خودرو تولید کرده است.

مدیران 777 مدیران 777
خودروسازآمار تولید سواری در خرداد ۱۳۹۹
پارس خودرو۱۱۰۷۲
سایپا۳۶۱۸۹
تجمیع تولید گروه خودروسازی سایپا۴۷۲۶۱
گروه صنعتی ایران خودرو۳۸۶۲۸

بر اساس جدول فوق مشخص است که گروه خودروسازی سایپا به نسبت گروه صنعتی ایران خودرو، فعالیت بیشتری را در حوزه تولید محصولات سواری داشته است. حال با نگاهی به آمار تولید سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹، دوباره با چنین نتیجه گیری همراه هستیم که فعالیت سایپا در بحث تولید، بیشتر و بهتر از ایران خودرو بوده است. خودروسازی سایپا که از بهمن ۹۸ تولید پراید ۱۳۲ را متوقف کرده و از اردیبهشت ۹۹ هم پراید ۱۱۱ را از خط تولید خارج نموده است، مدت هاست که توانسته به عنوان فعال ترین خودروساز کشور شناخته شود و بالاخره ایران خودرو را از صدرنشینی در جدول آمار تولید دور کند. البته لازم به ذکر است که آمار تولید ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۸ هم نشان می داد که فعالیت ایران خودرو کمتر از سایپا بوده است.

با توجه به گزارش های کدال، شرکت پارس خودرو در بهار سال جاری توانسته تا ۲۷ هزار و ۱۳۶ دستگاه خودرو تولید کند. سایپا هم در بازه مشابه تیراژ تولید ۷۹ هزار و ۵۲۰ دستگاه را داشته و ایران خودرو هم در سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ با تولید ۹۶ هزار و ۴۹۰ دستگاه در گزارش رسمی حاضر شده است.

خودروسازآمار تولید سواری در بهار ۱۳۹۹
پارس خودرو۲۷۱۳۶
سایپا۷۹۵۲۰
تجمیع تولید گروه خودروسازی سایپا۱۰۶۶۵۶
گروه صنعتی ایران خودرو۹۶۴۹۰

از نکات قابل توجه در گزارش های تولید منتشر شده، عدم مونتاژ نهایی خودروهایی مانند دانگ فنگ H30 کراس و تندر ۹۰ در ماه گذشته توسط ایران خودرو است. از سویی تیراژ تولید پژو ۲۰۰۸ هفت دستگاه اعلام شده است. همچنین پارس خودرو در خرداد ماه سال جاری ۱۳۰ دستگاه ساینا را به صورت حق الزحمه ای برای سایپا تولید کرده و مونتاژ نهایی چند صد دستگاهی را برای خانواده رنو و برلیانس ثبت نموده است. در آمار تولید خرداد ۹۹ کارخانه های مستقل سایپا هم اشاره شده که همچنان عدم تولید چانگان CS35 ادامه دارد. از سویی کیا سراتو با تیراژ ۹ دستگاه و زوتی آریو به تعداد ۱۳ دستگاه نیز به مرحله مونتاژ نهایی رسیده اند. با پیگیری های انجام شده حضور این خودروها با تعداد اندک در آمار تولید خرداد ۹۹ گروه سایپا، به معنای ادامه دار بودن فرایند تولید سراتو و آریو در این خودروسازی نیست و تنها تعداد باقی مانده از این خودروها که به خاطر کسری قطعاتی مانند سپر، صندلی، آینه و… تجاری سازی نشده بودند، در ماه گذشته تکمیل شده اند.

گزارش آمار تولید پارس خودرو:

آمار تولید پارس خودرو

گزارش آمار تولید کارخانه های مستقل سایپا:

آمار تولید سایپا

گزارش آمار تولید گروه صنعتی ایران خودرو:

آمار تولید ایران خودرو

پایگاه خبری اسب بخار

منبع گزارش: وبسایت کُدال

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.