آشنایی با انواع رینگ های محصولات ایران خودرو

رینگ های ایران خودرو

خودرو وسیله ای است که از هزاران قطعه و سیستم ریز و درشت ساخته می شود. دنیای خودرو آن چنان گسترده است که هر بخش از آن، داستان ها و شرایط خاص خود را دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

یکی از بازارهای وابسته به صنعت خودرو، که همواره مشتریان ثابتی دارد، بازار رینگ و لاستیک است. لاستیک کالایی مصرفی برای خودروست و نیاز به تعویض آن امری ضروری به نظر می رسد، اما رینگ به اندازه لاستیک ضرورت ندارد و اگر آسیب های شدید واردشده به رینگ ها در تصادف را نادیده بگیریم، معمولاً کم تر پیش می آید که رینگ های فابریک خودرو نیاز به تعویض پیدا کنند. اما معمولاً این مشتری های جوان تر هستند که نسبت به تعویض رینگ های اتومبیل خود علاقه نشان می دهند. خودروسازان ایرانی سال ها خریداران خودروهای داخلی را به رینگ های فولادی با قالپاق های زشت پلاستیکی عادت داده بودند. در دو دهه اخیر، کم کم خودروسازان ایرانی هم به استفاده از رینگ های آلومینیومی در محصولات لوکس خود روی آوردند. هر چند در سال های بعد، با حذف رینگ های آلومینیومی از روی برخی خودروهای داخلی، نارضایتی هایی به وجود آوردند.

به هر حال، در این مقاله نگاهی می اندازیم به محبوب ترین رینگ های آلومینیومی عرضه شده برای محصولات «ایران خودرو»، به ویژه خانواده سمند و پژو پارس، همراه با نام ها و اصطلاحاتی که در بازار برای آن ها به کار می برند.

رینگ خورشیدی سمند (اسپید لاین)

رینگ خورشیدی سمند

این نوع رینگ اولین بار بر روی سری اول سمند LX استفاده شد. در واقع اولین رینگی که بر روی خودروی ملی قرار گرفت، این رینگ بود. پیش از آن، سمند فقط با رینگ های فولادی و قالپاق عرضه می شد. با معرفی سمند LX، به عنوان نسخه لوکس تر سمند پایه، تصمیم گرفته شد که از رینگ های آلیاژی برای ارتقای ظاهر خودرو استفاده گردد. این رینگ در اندازه ۱۵٫۰ اینچی تولید شده و ۱۱ شاخه دارد. ظاهر این رینگ در عین سادگی، زیبایی و ظرافت خاصی دارد و در زمان عرضه سمند LX، تناسب بسیار خوبی با طراحی و استایل کلی سمند داشت. نام دیگر این رینگ در بازار، رینگ «اسپید لاین» است.

رینگ پنج پر ایران خودرو

رینگ پنج پر ایران خودرو

این رینگ، دومین رینگ استفاده شده بر روی سمندهای LX بود. در واقع پس از معرفی سری جدید سمند LX به بازار، تحت عنوان «سمند LX سال»، با جلوپنجره جدید (شبیه به جلوپنجره ب ام و)، فلاپ های سپر همرنگ بدنه و حذف لنز چراغ های جلو، ایران خودرو از رینگ های جدیدی هم در این خودرو استفاده کرد. رینگ های پنج پر نیز، همچون رینگ خورشیدی، از نوع ۱۵٫۰ اینچی بودند و برخلاف ظاهر کلاسیک رینگ های قبلی، چهره ای اسپرت به سمند بخشیدند. هر چند رینگ های پنج پر چندان بر روی سمند LX دوام نیاوردند و در نهایت ایران خودرو تصمیم گرفت که تحویل LX به مشتریان با قالپاق های همان سمند ۸۱ ادامه یابد! لازم به ذکر است که از این رینگ در آخرین سری پژو پارس ELX هم استفاده شد.

رینگ ده پر ایران خودرو

رینگ ده پر ایران خودرو

ایران خودرو در یک دوران، علاقه زیادی به استفاده از این رینگ در انواع محصولات خود داشت. این رینگ معمولاً به شکل شانسی یا سفارشی بر روی انواع سمند، سورن، دنا و پارس قرار گرفته است. برخی افراد، رینگ های ده پر را به دلیل شباهت ظاهری، با رینگ های خورشیدی سمند اشتباه می گیرند. اما افزون بر تعداد کم تر شاخه های رینگ ده پر، تفاوت هایی میان این دو وجود دارد. شاخه های رینگ ده پر ضخامت بیش تری دارند و حاشیه دور رینگ ده پر نیز نازک تر است. در مجموع باید طراحی رینگ ده پر را عضلانی تر و اسپرت تر از رینگ های خورشیدی (اسپید لاین) دانست.

رینگ پنج پر دوبل ایران خودرو (رونال)

رینگ رونال

رینگ پنج پر دوبل یکی از محبوب ترین رینگ های EF7سواران است! چرا که اکثر مدل های سری اول سمند EF7 با این رینگ به بازار آمدند. ایران خودرو این رینگ را برای ایجاد تمایز میان سمند EF7 با سمند LX معمولی (موتور پژو) طراحی کرد. بعدها این رینگ از روی سمند EF7 برداشته شد، اما دیگر محصول ایران خودرو که از رینگ رونال بهره برد، پارس LX بود که در حقیقت همان پژو پارس مجهز به موتور TU5 است. پارس LX تا مدت ها با این رینگ به دست خریدارانش می رسید تا این که سازنده وطنی تصمیم گرفت این محصول پرفروشش را هم با قالپاق روانه بازار کند! رینگ رونال نیز، مانند اکثر رینگ های ایران خودرو، هماهنگی بسیار خوبی با جثه و طراحی سدان های سگمنت D، همچون سمند و پارس، دارد.

رینگ پنج پر سورن

رینگ پنج پر سورن

اگر بگوییم این رینگ، کمیاب ترین رینگ ایران خودروست، بی راه نگفته ایم! آبی های جاده مخصوص در زمان رونمایی از سورن، این رینگ را در معرض نمایش گذاشتند و بعدها هم سورن با همین رینگ به بازار آمد. ایران خودرو با وجود داشتن چند طرح رینگ آماده برای خانواده سمند، تصمیم گرفت که برای سورن، به عنوان اولین فیس لیفت رسمی سمند، رینگ های جدیدی طراحی کند. هر چند، بسیاری از افراد عادی این رینگ ها را با رینگ های پنج پر سمند LX اشتباه می گیرند! اما اگر بیش تر دقت کنیم درمی یابیم که شکل طراحی شاخه های این دو رینگ متفاوت است. همچنین برخلاف حالت مقعر رینگ پنج پر سمند LX، رینگ پنج پر سورن حالتی محدب و برجسته دارد. این رینگ خیلی زود جای خود را به سایر رینگ های ایران خودرو داد و دیگر در هیچ یک از محصولات این شرکت استفاده نشد. بعدها هم سورن، همچون سایر برادرانش، به دسته قالپاقی ها پیوست!

رینگ هفت پر ایران خودرو

رینگ هفت پر ایران خودرو

این یکی هم از آن رینگ های خاص و کمیاب ایران خودروست. این رینگ، با طراحی منحصر به فردش، طرف داران خاص خود را دارد. از این رینگ در تعداد محدودی از سورن های ELX و برخی تیپ های پژو پارس استفاده شد. شاخه های این رینگ به شکل هفت دوک، از لبه دور رینگ به سمت مرکز رینگ، جهت گیری کرده اند. البته گفته می شود که طراحی این رینگ، همچون بسیاری از رینگ های دیگر، توسط ایران خودرو انجام نشده است. نازک بودن شاخه های رینگ هفت پر سبب می شود دیسک های ترمز بهتر نمایان شوند و برای آن دسته از ماشین بازهایی که به نصب کاورهای تقلبی Brembo بر روی کالیپرهای ترمز علاقه دارند، مناسب به نظر می رسد!

رینگ گوزنی سورن

رینگ چنگکی سورن

این رینگ را باید از زیباترین رینگ های فابریک ایران خودرو دانست! این رینگ ۱۵٫۰ اینچی، از هفت شاخه دوبل تشکیل شده است که ظاهری شبیه به شاخ گوزن دارند. انحنای این شاخه ها هم به زیبایی هر چه بیش تر این نوع رینگ کمک کرده است. ایران خودرو تنها بر روی سری محدودی از سورن ELX سال و پژوپارس های سفارش مدیران از این نوع رینگ استفاده کرد. اما جذابیت ظاهری این رینگ ها سبب شد بسیاری از مالکان سمندهای LX و سایر مالکان سورن هم به تهیه و نصب این رینگ روی بیاورند. این رینگ بدون شک، جزو سه رینگ محبوب بین سمند و سورن بازهاست.

رینگ صلیبی ایران خودرو

رینگ صلیبی ایران خودرو

رینگ های صلیبی اولین بار بر روی نمونه پرتوتایپ دنا، در روز رونمایی، دیده شدند. این رینگ یک کپی آشکار از رینگ ۱۲ پره معروف شرکت پژوست. البته در اندازه ای کوچک تر! دقیقاً همچون رینگ پژو، چهار شاخه دوبل اصلی به شکل یک صلیب همدیگر را قطع کرده اند و چهار تک شاخه فرعی هم از کناره های شاخه های اصلی بیرون زده اند. بیش ترین کاربرد این رینگ در بین محصولات ایران خودرو در دنا بوده است. دنا و دنا پلاس تنفس طبیعی، عمدتاً با این رینگ به دست مشتری رسیده اند. هر چند بر روی دنا گاه از رینگ پنج پر سمند LX هم استفاده شده است. البته در حال حاضر، فقط دنا پلاس با این رینگ عرضه می شود و دنا معمولی از رینگ فولادی و قالپاق بهره می گیرد! برخی مدل های پژو پارس و سمند LX نیز، در صورت سفارش مشتری، با رینگ صلیبی تحویل داده می شوند.

رینگ خرچنگی پژو پارس ELX

رینگ خرچنگی

بدون شک، معروف ترین رینگ موجود در ایران همین رینگ خرچنگی پژوپارس های ELX است! پژو پارس ELX خودرویی پرحاشیه بود! از ادعاهای زیاد مالکان آن مبنی بر وجود موتور زانتیا در این خودرو گرفته تا به اصطلاح شوتی کردنش (بالا بردن ارتفاع عقب خودرو)، همگی در ایجاد حرف و حدیث فراوان برای این خودرو تأثیرگذار بودند. رینگ خرچنگی، پنج شاخه دوبل به شکل یک ستاره و پنج شاخه تک دارد که در مجموع، پانزده شاخه می شوند! بنابراین می توان این رینگ را پر شاخه ترین رینگ ایران خودرو دانست! طراحی رینگ خرچنگی شاید امروز قدیمی به نظر برسد، اما در بین صاحبان پارس ELX از ارزش بالایی برخوردار است. به گونه ای که یک دستگاه ELX مشکی رنگ با رینگ های خرچنگی را با یک پورشه پانامرا ۴S عوض نمی کنند!

رینگ دنا پلاس توربو

رینگ دنا پلاس توربو

گل سر سبد رینگ های عرضه شده در سال های اخیر بر روی محصولات ایران خودرو، قطعاً همین رینگ دنا پلاس توربو است. این رینگ در مقایسه با تمام رینگ های موجود در این مقاله دو تفاوت بارز دارد. نخست این که یک سایز بزرگ تر از رینگ های نام برده است. اندازه ۱۶٫۰ اینچی این رینگ، اکنون تناسب ظاهری بسیار بهتری با گلگیرهای پهن دنا دارد. درحالی که، سایز ۱۵٫۰ اینچی رینگ های صلیبی دنا پلاس معمولی، برای هیکل دنا، کوچک به نظر می آمد. از سویی دیگر، رینگ دنا پلاس توربو درحال حاضر، تنها رینگ پنج پیچ نصب شده بر روی یک خودروی ایرانی است! تا امروز تمام رینگ هایی که ایران خودرو بر روی خانواده سمندها و پژوها قرار می داد از نوع چهار پیچ بودند. طراحی رینگ دنا پلاس توربو با اصول امروزیِ طراحی مطابقت دارد و استایل زیباتری به این خودروی ملی می دهد.

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

۴.۳ امتیاز از ۱۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.