تست و بررسی آنرود و آفرود دایون Y5 + تصاویر

تست و بررسی آنرود و آفرود دایون Y5
تست و بررسی آنرود و آفرود دایون Y5

شرکت صنایع تولیدی ایلیا ( ایلیا موتور ) و کیان موتور وارنا ، مراسم تست و بررسی آنرود و آفرود شاسی بلند دایون Y5 را در مجموعه سرزمین ایرانیان ( آیلند ) برگزار کردند. از همین رو در این محتوا به اعلام نتایج تست اولیه این شاسی بلند دو دیفرانسیل پرداخته ایم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، شرکت کیان موتور وارنا در سال های گذشته به عنوان عرضه کننده محصولات بورگوارد در ایران شناخته می شد. اما ممنوع شدن واردات خودرو سبب گردید تا این شرکت نتواند مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهد.

حال این شرکت با تولید و مونتاژ دایون Y5 در کارخانه صنایع تولیدی ایلیا به بازار برگشته است و می خواهد تا در گام نخست یک شاسی بلند دو دیفرانسیل و اتوماتیک را به فروش برساند. به گفته مدیران ارشد کیان موتور وارنا، تا اواخر آذر ۱۴۰۰ فروش رسمی دایون Y5 با موعد تحویل ۳۰ روزه آغاز خواهد شد و قرار است تا این خودرو با قیمتی حدود ۸۸۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان به دست خریداران برسد. گارانتی Y5 توسط ایلیا موتور و کیان موتور وارنا ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر ( هر کدام زودتر فرا برسد ) اعلام شده است.

مشخصات فنی دایون Y5:

در حال حاضر مونتاژ دایون Y5 در ایلیا موتور با پیشرانه دو لیتری توربو شارژر آغاز شده است. این پیشرانه دارای مهندسی میتسوبیشی است و نسل چهارم فناوری قوای محرکه توربو این خودروساز ژاپنی را دارد. کد فنی پیشرانه دایون ۴K21 است و در آن از ساختار زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و خروجی استفاده شده است.

اطلاعات دقیق پیشرانه ۴K21 توربو میتسوبیشی برای Y5 به شرح زیر است:

نسبت تراکم ۹.۴:۱

حجم ۱۹۹۷ سی سی توربو شارژر

توان ۲۰۲ اسب بخار در ۵۶۰۰rpm

گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر در بازه ۲۰۰۰rpm تا ۴۸۰۰rpm

بالانسر شفت به صورت استاندارد

قطر پیستون : ۸۵ میلی متر

کورس پیستون : ۸۸ میلی متر

مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه در شاسی بلند دایون : ۹.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر

این خودرو یک SUV شاسی مستقل به حساب می آید و همین مسئله باعث می شود تا در جایگاه یک خودروی آفرودی قرار بگیرد. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دایون Y5 از نوع AT و ساخت کمپانی آیسین بوده و مکانیزم انتقال قدرت در دیفرانسیل نیز توسط بورگوارنر مهندسی شده است.

دیفرانسیل عقب دایون Y5 به قفل دیفرانسیل مکانیکی و اتوماتیک محور عقب مجهز است و دیفرانسیل مرکزی این شاسی بلند چینی در سه حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین تنظیم می شود.

جرم خالص دایون Y5 نزدیک به ۱۹۰۰ کیلوگرم است و فاصله محوری آن ۲۷۹۰ میلی متر اعلام می شود. باک این شاسی بلند ۷۲ لیتر گنجایش بنزین دارد و حداکثر فضای کاربری بار آن ۲۷۸۵ لیتر است. همچنین حداقل فاصله دایون Y5 تا سطح زمین ۲۱۷ میلی متر به صورت استاندارد است.

امکانات رفاهی و ایمنی دایون Y5:

هفت صندلی

صندلی راننده برقی

تهویه الکتریکی

کروز کنترل

نمایشگر لمسی

سامانه کنترل پایداری الکتریکی

ترمزهای دیسکی جلو و عقب

استارت دکمه ای

سانروف

دوربین عقب

رهیاب ماهواره ای

آینه های تاشوی برقی

تنظیم الکتریکی شدت پرتاب باد ردیف دوم و سوم

رینگ آلومینیومی

تریم داخلی چرم

حالت اسپرت، برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده

حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین

دو کیسه هوا

قفل دیفرانسیل عقب اتوماتیک و مکانیکی

رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی

ترمزهای دیسکی جلو و عقب

ترمز ABS و EBD

تایرهای M+S

و…

تست و بررسی آنرود دایون :

ابتدای تست خود از دایون Y5 را در پیست آسفالته آیلند آغاز کردیم. وقتی دسته دنده را در حالت D قرار می دهیم و می خواهیم در حالت تک دیفرانسیل عقب شروع به حرکت کنیم، با تکان خاصی در ابتدا مواجه نمی شویم. وقتی پای خود را روی پدال گاز قرار می دهیم، با توجه به تولید حداکثر گشتاور از دور ۲۰۰۰rpm، تا حدی با کندی اولیه مواجه می شویم. اما بعد از چند ثانیه با ورود توربو در مدار دایون Y5 جان دوباره ای می گیرد و می تواند چالاکی پیشرانه خود را به نمایش بگذارد.

طبق بررسی های انجام شده در پیست مجموعه آیلند، دایون Y5 می تواند در شرایط آب و هوایی شهری مانند پرند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۱۱.۴ ثانیه ثبت کند که به نسبت برای یک شاسی بلند ۱.۹ تنی قابل قبول است.

تعویض دنده ها در این خودرو با نرمی مناسبی اتفاق می افتد و اعمال دنده های مثبت و منفی نیز، با نرمی و تاخیر نه چندان زیادی در Y5 رخ می دهد. در این جعبه دنده حالت اسپرت و برفی نیز دیده می شود که بر اساس تعاریف موجود در خودروهای سواری، حالت اسپرت حساسیت پدال گاز را افزایش می دهد و حالت برفی نیز ابتدای شروع حرکت خودرو را با دنده ۲ اعمال می کند.

در حالت تیپ ترونیک هم می توان دنده های مورد نظر را با محدودیت های تعریف شده، در دایون Y5 ایلیا موتور تعویض کرد. اما نکته نه چندان دلچسب در این شاسی بلند، تعویض دنده خودکار در حالت کم سبک است و تنها می تواند در حالت کمک سنگین، به کاتاف رسید و در دنده مورد نظر باقی ماند. این در حالی است که وجود محدودیت در حالت تیپ ترونیک و کمک سبک، باعث می شود تا قابلیت حرکتی خودرو در برخی شرایط آفرودی کاهش پیدا کند و آنچنان راننده نتواند تا توان مورد نظر را از پیشرانه و سیستم انتقال قدرت بهره برداری نماید.

تست و بررسی آنرود و آفرود دایون Y5
تست و بررسی آنرود و آفرود دایون Y5

ترمزگیری در دایون Y5 خوب و مناسب است و در هنگام فشردن ناگهانی پدال ترمز، خودرو حرکت طولی زیادی ندارد. همین مسئله می تواند به کاهش خط ترمز خودرو کمک کند. اما از آن طرف به خاطر ذات خودروهای شاسی مستقل، می بینیم که در حرکت های چپ و راست سریع، نوسان عرضی اتاق Y5 تا حدی زیاد است و اینجاست که حضور سیستم کنترل پایداری در این خودرو احساس می شود. البته نسخه های انتخاب شده برای تست خبرنگاران، جز نمونه های اولیه و فاقد ESP بودند و قطعاً در نسخه های تولید انبوه، سامانه کنترل پایداری می تواند تا بخشی زیادی از کم فرمانی های ناشی از حرکت های عرضی Y5 را کاهش دهد.

با توجه به تست و بررسی های انجام شده در مسیر آنرود، دایون Y5 می تواند تا به راحتی به سرعت فراتر از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اما باید توجه داشت که با توجه به نوع تایرهای انتخاب شده، زوزه لاستیک ها در سرعت فراتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به وضوح در کابین شنیده می شود.

دایون Y5 در مسیر آفرود :

ابتدا باید بگوییم که با توجه به شباهت زیاد زیربندی دایون Y5 و بسیاری از خودروهای شاسی مستقل چینی با خودروهای تویوتا، می توان از کیت تعلیق فورچونر برای این شاسی بلند چینی استفاده کرد. البته تست آفرود انجام شده از دایون Y5 ، با نسخه استاندارد بود و بدیهی است که کیت های تخصصی آفرودی، می تواند به بهبود عملکرد این خودرو در مسیرهای ناهموار کمک کند.

قبل از اینکه تست آفرود دایون Y5 را آغاز کنیم، وضعیت دیفرانسیل را در حالت کمک سنگین قرار دادیم تا بتوانیم دنده ها را نگه داریم. Y5 در مسیرهای آفرودی پیست آیلند رفتار خوب و قابل قبولی را از خود نشان داد. سواری این خودرو نرم بود و با توجه به ارگونومی صندلی های Y5، ضربه های شدیدی به سرنشینان جلو و عقب وارد نمی شد. همچنین تکان های وارده به کابین، قابل قبول بود و نمی توان گفت که دایون Y5 سیستم تعلیق و خشکی را در شرایط آفرودی دارد. با توجه به حفظ دنده در حالت کمک سنگین، دایون Y5 می توانست تا با حرکتی یک نواخت شیب های پیست مسابقات آفرود آیلند را طی کند.

البته همچنان باید تاکید کرد که عدم امکان حفظ دنده ها در حالت کمک سبک، سبب می شود تا آنچنان قابلیت های حرکتی دایون Y5 در مسیرهای آفرودی این چنینی قابل بررسی نباشد و عملاً در این شاسی بلند چینی باید برای ورود به مسیرهای آفرودی که نیاز به ثابت بودن دنده است، همیشه در حالت چهار چرخ سنگین قرار بگیرید.

نتیجه گیری در مورد دایون Y5 :

همان طور که در بخش بالا اشاره شد، تست و بررسی دایون Y5 به صورت مختصر و آیتمی در مجموعه آیلند برگزار شد و بدیهی است که برای اظهار نظر دقیق تر، نیاز بوده تا این این شاسی بلند جدید در مسیرهای رایج شهری و خارجی شهری مورد بررسی قرار بگیرد. اما با این حال می توان در مورد دایون Y5 با توجه به تست اولیه انجام شده، اینگونه نتیجه گیری کرد:

نکات مثبت دایون Y5 :

۱- ابعاد مناسب کابین و فضای بار

۲- قدرت مناسب پیشرانه در شتاب گیری اولیه و ثانویه

۳- سیستم تعلیق نرم در شرایط جاده ای و خارج جاده ای

۴- ترمزهای خوب و قابل قبول

۵- وجود امکاناتی مانند تهویه مستقل ردیف دوم و سوم، سیستم کنترل پایداری و قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب

۶- استفاده از قوای محرکه و سیستم انتقال قدرتی که دانش فنی تعمیرات، لوازم یدکی و خدمات آن در کشور وجود دارد

۷- فاصله مناسب خودرو تا زمین در مسیرهای آفرودی

نکات منفی داین Y5 :

۱- متریال نه چندان داشبورد، رودری ها و چرم مصنوعی صندلی

۲- حرکت های عرضی به نسبت زیاد

۳- نبود قابلیت حفظ دنده در حالت کمک سبک

۴- صدای به نسبت زیاد تایرها در کابین در شرایط سرعت فراتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت

۵- نبود برخی امکانات رقابتی مانند کیسه هوای جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه و تهویه اتوماتیک

۶- نبود سیستم مالتی مدیا مدرن و جدید

پایگاه خبری اسب بخار

محمدمهدی تفضلی و حسین دلاور

عکس ها: علیرضا پاداش

دایون Y5 خودروسازی ایلیا چه مشخصات فنی دارد؟

شاسی بلند Y5 خودروسازی ایلیا به پیشرانه دو لیتری توربو ۲۰۲ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر مجهز است. این پیشرانه توان خود را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک آیسین به چرخ های جلو و عقب این خودرو می رساند. قابلیت تنظیم الکتریکی حالت انتقال قدرت به چرخ ها و قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، از جمله ویژگی های فنی دایون Y5 به حساب می آید.

چه امکاناتی در دایون Y5 مونتاژی دیده می شود؟

سانروف، صندلی برقی راننده، ۷ صندلی، استارت دکمه ای، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، تهویه الکتریکی، تنظیم مستقل شدت پرتاب باد ردیف دوم و سوم، آینه های تاشو برقی، دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و… از جمله امکانات دایون Y5 مونتاژ شده در صنایع خودروسازی ایلیا به حساب می آید.

قیمت دایون Y5 چقدر خواهد بود؟

به گفته مدیران ارشد خودروسازی ایلیا و کیان موتور وارنا، دایون Y5 با قیمت مصوب ۸۸۰ تا ۸۹۰ میلیون تومان از اواخر پاییز ۱۴۰۰ به فروش می رسد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.