تست و بررسی لکسوس NX200t

لکسوس NX200t

سگمنت کراس‌اوورهای متوسط شهری یکی از شلوغ‌ترین رده‌ها در بازار است که گزینه‌های متعددی با تنوع قیمتی فراوان در آن یافت می‌شود. در این متن به بررسی لکسوس NX200t در بازار ایران می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اما اگر بخواهیم تنها به بخشی از آن، که لزوماً خودروهای لوکس و گران‌قیمت را شامل می‌شود، اشاره کنیم، تنها به گزینه‌های محدودی باید رجوع کنیم که طی سال‌های گذشته توانسته‌اند به بازار ایران راه پیدا کنند. «لکسوس NX» یکی از همان مواردی است که از ابتدای ورودش به بازار ایران مورد توجه مصرف‌کنندگان ایرانی قرار گرفت. زیرا با قیمتی کمتر از رقبای اروپایی خود امکانات و مشخصات فنی قابل توجهی را به دارندگانش عرضه می‌کرد.

اما رفته رفته با تغییر در معادلات بازار این کراس‌اوور ژاپنی نیز مانند دیگر خودروهای وارداتی دستخوش تغییرات قیمتی شد و با جهش ناگهانی، به کانال یک میلیارد تومانی‌ها وارد شد. لکسوس NX که در دو تیپ بنزینی و هیبریدی عرضه می‌شود. NX تقریباً همزمان با عرضه جهانی، به بازار ایران نیز راه پیدا کرد که همین موضوع برگ برنده‌ای برای آن به‌شمار می‌رود زیرا طیف وسیع‌تری از خریداران را شامل می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی بلندمدت نسخه بنزینی این خودرو، که با نام لکسوس NX200t شناخته می‌شود، بپردازیم.

بررسی لکسوس NX200t

تاریخچه

لکسوس که در واقع برند لوکس «تویوتا» به‌شمار می‌رود، با بهره‌گیری از پلت‌فرم محصولات این برند، محصولی لوکس‌تر و باکیفیت‌تر را به علاقه‌مندان عرضه می‌کند. بر این اساس این کمپانی در سال ۲۰۱۴ با معرفی کانسپت NX در نمایشگاه خودرو پکن، نوید عرضه محصولی جدید را به مخاطبان خود داد. نسخه تولید NX، که بر مبنای پلت‌فرم تویوتا RAV4 توسعه یافته است، برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ به بازار جهانی عرضه شد. زبان طراحی جدید لکسوس در این خودرو سبب شد شاهد تحولی اساسی در روند طراحی محصولات این برند لوکس ژاپنی باشیم. از این رو چند ماه پس از آغاز عرضه جهانی، شرکت «ایرتویوتا» توانست این محصول جدید را در دو نسخه بنزینی و هیبریدی به بازار ایران عرضه کند که به دلیل طراحی خاص و منحصر به فردی که داشت، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

بررسی لکسوس NX200t

نگاهی به طراحی ظاهری

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، طراحی NX یک سنت‌شکنی در این برند ژاپنی به‌شمار می‌رود. زیرا تا پیش از این شاهد استفاده از طرح‌های ساده و مینیمالی بودیم که نظر افراد میان‌سال را بیشتر به خود جلب می‌کرد. اما اکنون لکسوس با بهره‌گیری از طرح‌های مدرن و آینده‌نگرانه، قصد دارد طیف وسیع‌تری از مخاطبان را پوشش دهد. زیرا محصولات جدید این برند توانایی این را دارند که در نگاه نخست توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کنند.

بررسی لکسوس NX200t

NX نیز مانند دیگر محصولات لکسوس با پکیج F-Sport نیز عرضه می‌شود که دارای ظاهری تهاجمی‌تر و روحیه‌ای اسپرت‌تر است. خودروی موردنظر در این مقاله نیز از نوع لکسوس NX200t F-Sport است. از تفاوت‌های ظاهری این نسخه با نمونه استاندارد، می‌توان به سپرهای بلندتر، مه‌شکن‌های بزرگ‌تر، جلوپنجره مشبک، رینگ‌های اسپرت آلومینومی و آینه‌های مشکی کربنی اشاره کرد.

بررسی لکسوس NX200t

اصلی‌ترین مشخصه در نمای ظاهری لکسوس NX200t، خطوط تندوتیزی است که در سراسر بدنه نقش بسته است. این رویه در طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره نیز دیده می‌شود. در نمای کناری پنل درها و گلگیرهای حجیم ظاهری عضلانی را برای این خودرو ایجاد کرده است. همچنین شیشه‌های کناری نسبتاً کوچک یکی دیگر از مواردی است که ظاهری منحصر به فرد را در این خودرو ایجاد کرده است. در نسخه هیبریدی نیز نوشته Hybrid در قسمت پایینی درهای عقب خودنمایی می‌کند.

بررسی لکسوس NX200t

نمای عقب لکسوس NX200t، برخلاف دیگر بخش‌ها، از طرحی ساده‌تر برخوردار است اما با این حال، ردپای خطوط تندوتیز در این بخش هم مشاهده می‌شود. چراغ‌های کشیده و باریکی که ظاهری مثلثی دارند، از گرافیکی ساده برخوردار است که هنگام روشن شدن در شب به‌خوبی نمایانگر این خودروست.

همچنین چراغ‌های ترمز در این چراغ تنها به‌وسیله ۳ عدد لامپ LED روشن می‌شوند که ممکن است در نگاه نخست موجب تعجب شوند، زیرا آن‌قدر کوچک هستند که در مقایسه با ابعاد کلی چراغ‌ها، ناچیز به‌شمار می‌روند. بااین‌حال، میزان نوردهی آن‌ها کاملاً مناسب به‌نظر می‌رسند. سپر بلندی که در نسخه اف اسپرت دیده می‌شود، در قسمت زیرین دیفیوزری نقره‌ای رنگ را جا داده است که ظاهری اسپرت و مهیج را پدید آورده است.

همچنین دو خروجی اگزوز، که در دو سوی دیفیوزر نصب شده‌اند، تنها مختص نسخه بنزینی هستند و در نمونه هیبریدی شاهد آن‌ها نخواهیم بود.

لکسوس NX200t

کابین اسپرت اما نه‌چندان بزرگ

با ورود به کابین لکسوس NX200t با طرحی شلوغ و درهم‌تنیده مواجه خواهید شد که ممکن است از دید بسیاری از مخاطبان خوشایند به‌نظر نرسد. همچنین طراحی کابین در مقایسه با طراحی ظاهری چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسد اما به‌دلیل وجود متریال باکیفیت و دقت مونتاژ بالا می‌توان آن را مناسب ارزیابی کرد.

لکسوس NX200t

غربیلک فرمان در این خودرو بسیار شبیه با دیگر محصولات لکسوس است که با پوشش چرمی و کلیدهای کنترلی سعی در ایجاد رفاه برای راننده دارد. این موضوع غیرقابل انکار است که لکسوس با هدف رقابت با برندهای اروپایی نظیر ب‌ام‌و، پورشه و مرسدس بنز پا به بازار جهانی گذاشته است. از این‌رو با مقایسه فضای درون کابین این خودرو با رقبای اروپایی می‌توانیم دریابیم که همچنان فاصله‌ای میان آن‌ها وجود دارد. زیرا قطعات و ادوات نصب‌شده روی داشبورد لکسوس NX200t به‌گونه‌ای اغراق‌آمیز طراحی شده‌اند. هرچند لکسوس با قرار دادن یک ساعت عقربه‌ای آنالوگ در قسمت میانی کنسول سعی دارد فضای درون کابین را لوکس نشان دهد. همچنین به تبعیت از دیگر خودروسازان اروپایی، صفحه‌نمایشی لمسی که با ظاهری شبیه به تبلت در بالاترین قسمت داشبورد قرارگرفته خودنمایی می‌کند.

لکسوس NX200t

فضای کلی کابین با وجود ابعاد نسبتاً بزرگ بدنه و همچنین فاصله محوری ۲۶۵۹ میلی‌متری چندان بزرگ و جادار به‌نظر نمی‌رسد. از طرفی صندلی‌های اسپرتی که در نسخه اف اسپرت به‌کار می‌رود، برای افرادی که دارای جثه‌ای بزرگ هستند، شاید چندان کارآمد نباشند. اما برای افرادی با جثه معمولی می‌تواند به‌خوبی دربرگیرنده باشد. بااین‌حال، دور از انصاف است که به راحتیِ صندلی‌های این خودرو اشاره نشود.

لکسوس NX200t

نکته جالب توجه در کنسول میانی لکسوس NX200t حذف جوی‌استیک و کلیدهای کنترلی است که به‌جای آن Track Pad وظیفه هدایت سیستم اطلاعات و سرگرمی را برعهده دارد.

سیستم صوتی به‌کار رفته در این خودرو نیز، مانند برخی دیگر از مدل‌های لکسوس، از برند مشهور مارک لوینسون است. این سیستم صدایی شفاف با وضوح بالا را به‌وسیله ۱۴ بلندگو به سرنشینان ارائه می‌کند. اما اگر در مقام مقایسه بخواهیم با سیستم صوتی به‌کار رفته در خودروهای اروپایی نظیر هارمن کاردون قیاسی انجام دهیم، باید بگویم که یک رده پایین‌تر از آن‌ها قرار خواهد گرفت.

لکسوس NX200t

امکانات رفاهی و آپشن‌ها لکسوس NX200t

لکسوس NX200t یکی از محصولاتی است که، به‌واسطه تنوع فراوان در تیپ‌بندی آپشن، حواشی متعددی را در بازار تجربه کرده است. به همین‌منظور این خودرو در بازار با تعداد کلیدهایش شناخته می‌شود. از همین‌رو ممکن است نمونه‌های متفاوتی را با تعداد کلیدهای مشابه در بازار مشاهده کنید. این آپشن‌ها در واقع بسته به نوع سفارش‌گذاری می‌تواند متغیر باشد.

خودرویی که ما در این مقاله با آن سروکار داریم از نوع ۷ کلید بوده که از امکانات رفاهی فراوانی برخوردار است. در واقع این نسخه یکی از کامل‌ترین نمونه‌های واردشده به بازار ایران به‌شمار می‌رود.

از امکانات و آپشن‌های موجود در این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل اتوهلد، کروز کنترل هوشمند، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تغییر حالت‌های مختلف رانندگی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، تهویه دوگانه اتوماتیک و دوربین ۳۶۰ درجه اشاره کرد.

همچنین سیستم هشدار نقطه کور، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، گرم‌کن فرمان، درِ صندوق عقب برقی، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، حافظه صندلی راننده، بلوتوث، صندلی‌های عقب با قابلیت تاشوندگی به‌صورت برقی و پد لمسی کنسول میانی در این خودرو تعبیه شده است.

سیستم صوتی حرفه‌ای مارک لوینسون با ۱۴ بلندگو، فرمان برقی، تودوزی چرم، سقف پانوراما، خروجی تهویه برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی فرمان و سیستم پیشگیری از تصادف هم در این کراس اوور لوکس ژاپنی دیده می شود.

لکسوس NX200t

مشخصات فنی NX با پیشرانه توربو

همان‌طور که گفته شد لکسوس NX با دو نوع پیشرانه به بازار جهانی عرضه می‌شود که هر دو نسخه به بازار ایران راه پیدا کرده است.

مدل نخست، لکسوس NX200t است که به یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز به سیستم پرخوران توربو شارژر است. می‌تواند نیرویی معادل ۲۳۵ اسب‌بخار قدرت در ۴۸۰۰ دور در دقیقه و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۱۶۵۰ دور در دقیقه را تولید کند. این نیرو به‌وسیله جعبه‌دنده ۶ دنده اتوماتیک تیپ‌ترونیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

شتاب صفر تا صد این خودروی ۱۸۳۷ کیلوگرمی حدود ۷ ثانیه اعلام شده است که در مقایسه با ابعاد و وزن خودرو مناسب به‌نظر می‌رسد.

لکسوس NX200t

اما نسخه دوم این خودرو که با نام NX300h شناخته می‌شود، از نیروی محرکه‌ای مشابه با تویوتا کمری هیبریدی بهره می‌گیرد که از یک پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی ۲٫۵ لیتری با توان ۱۵۵ اسب‌بخار و دو موتور الکتریکی تشکیل شده است.

در این خودرو از دو موتور برقی یکی با قدرت ۶۸ اسب‌بخار و یکی نیز با قدرت ۱۴۳ اسب‌بخار استفاده شده است و مجموع قدرت تولیدی توسط سیستم هیبریدی این خودرو نیز به ۱۹۷ اسب‌بخار می‌رسد که NX300h را قادر می‌سازد در ۹.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. جعبه‌دنده اتوماتیک CVT در این خودرو وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را برعهده دارد.

لکسوس NX200t

تجربه رانندگی با لکسوس NX200t

با نشستن پشت فرمان لکسوس NX حس و حال یک خودروی اسپرت و مدرن را دریافت خواهید کرد. گویی پشت فرمان سدانی اسپرت نظیر سری IS نشسته‌اید، با این تفاوت که ارتفاع قرارگیری راننده نسبت به زمین کمی بالاتر درنظر گرفته شده است.

لکسوس NX200t

با روشن کردن پیشرانه و آماده شدن برای شروع حرکت، همه چیز ایده‌آل به‌نظر می‌رسد. با فشردن پدال گاز تا انتها می‌توان گشتاور خروجی پیشرانه را با فرو رفتن در صندلی‌ها به‌خوبی لمس کرد. اما اگر بخواهیم شروع حرکت NX توربوشارژ را با محصولات ب‌ام‌و مقایسه کنیم، باید به این موضوع اشاره کرد که شروع کندتری را در لکسوس خواهیم دید.

نکته دیگری که در لکسوس NX قابل مشاهده است، سواری نرم و بدون تنشی است که به غیر از آن هم انتظار نمی‌رود، زیرا بسیاری از علاقه‌مندان به این برند، لکسوس را به آسایش و راحتی می‌شناسند و این موضوع از مشخصه‌های اصلی آن به‌شمار می‌رود.

لکسوس NX200t

اما از آن‌جایی که خودروی موردنظر از نوع F-Sport است، دارای سیستم تعلیقی خشک‌تر از نمونه استاندارد است. زیرا در این خودرو همه چیز به‌گونه‌ای طراحی شده که تجربه‌ای اسپرت از راندن یک کراس‌اوور لوکس تداعی شود. به همین خاطر ممکن است در برخی مواقع تکان‌های عرضی درون کابین احساس شود.

از سوی دیگر عملکرد خوب ترمزها در این خودرو از نکات بارزی است که می‌تواند این اطمینان را به راننده بدهد که در صورت لزوم پدال گاز را تا جای ممکن فشار دهد.

کسوس NX200t

شاید بتوان یکی از نکات منفی در این خودرو را دید نسبتاً کم از محیط اطراف برشمرد که به‌واسطه شیشه‌های کوچک پدید آمده است. اما به‌لطف سامانه‌های کمک‌راننده، نظیر انواع رادارها و دوربین ۳۶۰ درجه، این نقص تاحدودی برطرف شده است.

NX200t

نتیجه‌گیری

در انتها اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کلی از این خودرو داشته باشیم، باید بگوییم با توجه به پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژی که برای این خودرو درنظر گرفته شده است، سواری لذت‌بخشی را می‌توانید با آن تجربه کنید. هرچند در مقایسه با رقبای اروپایی در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد، اما اختلاف قیمت‌شان نیز می‌تواند این موضوع را توجیه کند.

از سویی خدمات پس از فروش مناسب از دیگر مزایای این خودروست که شرکت ایرتویا در این سال‌ها توانسته به مشتریان خود ارائه کند. این موضوع در کنار استهلاک کم و هزینه نگهداری به‌مراتب پایین‌تر از اروپایی‌ها می‌تواند برگ برنده‌ای برای NX در بازار ایران شناخته شود. حال اگر قصد خرید خودرویی کم‌مصرف و اقتصادی را داشته باشید نیز می‌تواند به‌سراغ نسخه‌های هیبریدی این خودرو بروید.

لکسوس

لازم به ذکر است که با توجه به شرایط کنونی، قیمت لکسوس NX در بازار ایران چیزی حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ تا ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. این درحالی است که نمونه‌های کارکرده آن را می‌توان با قیمتی حدود ۱ میلیارد تومان نیز خریداری کرد.

برای مشاهده مشخصات فنی لکسوس NX200t وارد لینک شوید.

پایگاه خبری اسب بخار

۴ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.