رانا برقی از جانب ایپکو معرفی شد + تصاویر و ویدیو

رانا برقی

از روز گذشته نمایشگاهی در خصوص موتورهای درون سوز و فناوری های خودرو در سالن ساپکو ایران خودرو برگزار شده و سورن توربو CNG و رانا برقی نیز توسط ایپکو رونمایی گردیده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

صبح امروز خبرنگاران اسب بخار برای بازدید از این نمایشگاه به شرکت ساپکو رفتند و گزارش هایی را در خصوص فناوری های جدید ایران خودرو تهیه کردند. در گزارش اول به معرفی «رانا برقی» می پردازیم. پیش از این ایپکو نسخه پلاگین هیبرید رانا را به مسئولین معرفی کرده بود و حال نمونه تمام برقی آن را رونمایی نموده است. ایران خودرو سعی دارد تا رانا برقی را تا دو سال آینده به ناوگان تاکسیرانی اضافه کند و از سویی فروش آن را برای بازار مردم عادی هم امکان پذیر نماید.

رانا برقی

رانا برقی چه مشخصاتی دارد؟

رانا برقی به یک موتور الکتریکی ۱۲۰ اسب بخار با گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر مجهز است که توان خود را از طریق جعبه دنده مستقیم به چرخ های جلو می رساند. این خودروی برقی می تواند به حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت برسد و با توجه به گشتاور بالا، شتاب کمتر از ۱۰ ثانیه را برای رسیدن از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ثبت می کند.

با هر بار شارژ کامل باتری های رانا برقی، می توان ۲۲۰ کیلومتر مسافت را پیمود. همچنین شارژ کامل این باتری ها با برق عادی شهری نزدیک به ۸ ساعت طول می کشد. اما با دستگاه شارژ سریع، ظرفیت باتری ها از ۰ تا ۸۰ درصد در ۴۵ دقیقه پر می شود.

باتری های رانا برقی در محفظه کف صندوق عقب و جای لاستیک زاپاس تعبیه شده و فضای مفید صندوق عقب این خودروی رده B، تا حد زیادی حفظ شده است. از سویی برای این خودرو به جای لاستیک زاپاس، کیت پنچر گیری و یا لاستیک نازک در نظر گرفته شده و مشتریان می توانند از این ویژگی های رانا برقی استفاده کنند.

هنوز نسخه نهایی و تجاری رانا برقی آماده نشده است. اما آنچه که معلوم است، این خودرو با سطح امکانات بیشتری نسبت به رانا معمولی به مرحله تولید خواهد رسید. فرمان کمکی برقی، ترمز با پمپ خلا برقی، سامانه کنترل هرزگردی و پایداری، نمایشگر لمسی و… از جمله امکانات پایه این خودرو به حساب می آید. همچنین تا حدی تقویت شاسی و سازه برای رانا برقی در نظر گرفته شده تا توان تحمل وزن آن بالا برود. سامانه الکتریکی این خودرو هم توسط آب خنک کاری می شود. نزدیک به ۵۰ درصد این خودرو به وسیله مهندسان ایران خودرو و ایپکو ساخته شده است. اما با توجه به فناوری اختصاصی باتری ها و پیشرانه خودرو برقی، این قطعات توسط کمپانی چینی روی نمونه اولیه رانا برقی نصب شده و فرایند داخلی سازی برخی از اجزای آن نیز آغاز شده است. اما مهم ترین اتفاقی که در رانا برقی افتاده، ساخت و مدیریت BMS این خودرو است و برای اولین بار شاهد هستیم که فناوری تولید چنین قطعه حساسی در خودروهای برقی، به وسیله شرکت های ایرانی ثبت گردیده است.

رانا برقی

به گفته مدیرعامل ایران خودرو، رانا برقی حدود ۲ سال آینده به خط تولید انبوه می رسد و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. یکی از بازارهای هدف این خودرو، رسیدن به ناوگان تاکسیرانی شهری است. شرکت ایپکو در کنار ساخت نمونه های اولیه این سدان برقی، دستگاه های شارژ سریع باتری های خودروهای الکتریکی را داخلی سازی کرده و نمونه اولیه آن را به نمایشگاه ساپکو آورده است.

لازم به ذکر است که برای این پروژه یک دستگاه رانا معمولی در اختیار ایپکو بوده است. لذا برای پروژه تجاری سازی این خودرو از نمونه «رانا پلاس» استفاده خواهد شد که از نظر برخی ویژگی های ظاهری و آپشنی متفاوت از نمونه موجود در تصویر است.

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: علی همایونی

۳ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.