اسکای ول ؛ از تولید کنترل تلویزیون تا خودروی برقی

اسکای ول
اسکای ول

این مقاله یک تاریخچه نویسی از برندی است که تنها دو سال از فروش اولین خودروی آن می گذرد و محصول آن به ایران نیز آمده است.

مدیران 777 مدیران 777

خوشبختانه، اسکای‌ ورث قبل از این که نام خود را به یک خودرو قرض دهد، چیزهای دیگری هم درست کرد تا ما بتوانیم اندکی درباره تاریخچه این برند صحبت کنیم و اکنون هوانگ هونگ شنگ، در سن ۶۵ سالگی، بنیان‌گذار شرکت، قدیمی‌ترین کارآفرینی است که وارد تجارت خودروهای الکتریکی چین شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

تأسیس اسکای ورث

پایان نامه فارغ التحصیلی هوانگ (بنیان گذار شرکت) در سال ۱۹۸۰، با موضوع «طراحی تلویزیون های سیاه و سفید» بود که بخشی از آینده حرفه ای او را نشان می دهد. ابتدا هوانگ به عنوان مهندس در شرکت واردات و صادرات الکترونیک چین در گوانگژو شروع به کار کرد. او هشت سال در شرکت می ماند و ۳۰۰۰۰ یوان پس انداز می کند، سپس هوانگ استعفا می دهد و به هنگ کنگ می رود تا شرکت خود را به نام Skyworth Industrial راه اندازی کند، که تجارت قطعات الکترونیکی است، اما شرکت در مدت یک سال شکست می خورد.

علیرغم شکست، هوانگ دست از کار نمی کشد؛ او به شهر پررونق شنژن نقل مکان می کند و Skyworth را به عنوان یک شرکت چینی با نام ایکای ورث دیجیتال، دوباره تأسیس می کند. تیم جدید شروع به توسعه یک کنترل از راه دور برای تلویزیون می کنند. این اولین موفقیت شرکت اسکای ورث است و به این ترتیب، بسیاری از تولیدکنندگان تلویزیون چینی از ریموت او استفاده می کنند. گام بعدی اسکای ورث و مؤسس آن، ساخت تلویزیون رنگی در چین بود، اما در سال ۱۹۹۱ همه چیز به سرعت شروع به تغییر کرد؛ هوانگ حق استفاده از چیپست پیشرفته فیلیپس را گرفت و با جذب کارمندان یکی از شرکت های ورشکسته، که با توشیبا همکاری نزدیکی داشت، به تکنولوژی های جدید و روز نیز دست یافت. به این ترتیب، اسکای ورث توانست در سال ۱۹۹۳، تلویزیون رنگی بسیار باکیفیتی را در چین تولید کند و بین مردم به یک نام شناخته شده مبدل شود.

در سال‌های بعد، شرکت به سمت الکترونیک نوری، فناوری شبکه و سایر سیستم‌های صوتی و تصویری (از جمله برای اهداف خودروسازی) روی آورد. امروز، اسکای ورث یک شرکت بزرگ در زمینه لوازم الکترونیکی تجارت های این‌چنینی است.

شروع خودروسازی

در سال ۲۰۱۰، اسکای ورث به تأسیس یک برند جدید برای خودروهای نیو انرژی روی می آورد؛ نام این برند در چین kaiwo و به انگلیسی، skywell نامیده می شود. یک ماه پس از راه اندازی Skywell، هوانگ با خرید شرکت تولید اتوبوس Nanjing Jinlong وارد دنیای خودرو می شود.

هدف هوانگ تبدیل نانجینگ جین‌لونگ به یک سازنده خودروهای برقی است. سیاست چین این است که تمام اتوبوس های عمومی موجود را با اتوبوس های برقی جایگزین کند، بنابراین بازار کاملاً باز است. در سال ۲۰۱۱ نانجینگ جین‌لونگ چند صد اتوبوس در سال تولید می‌کند، پنج سال بعد تعداد تولید سالانه به ۱۰۰۰۰ دستگاه می‌رسد. اگرچه نام شرکت بدون تغییر باقی می ماند، اتوبوس های نانجینگ جین لونگ با نام تجاری جدید Skywell فروخته می شوند. این شرکت به سرعت امکانات جدیدی را در مکان هایی مانند ووهان و شنژن ایجاد می کند. علاوه بر اتوبوس‌ها، Skywell به سراغ ساخت ون‌های تجاری برقی نیز می رود.

در سال ۲۰۱۹، اسکای ول یک شرکت تابعه جدید به نام Jiangsu Tianmei Automobile ایجاد می کند و این شرکتی است که خودروهای برقی را می سازد و به فروش می رساند. یک نمونه اولیه در جولای ۲۰۲۰ با نام Tianmei ET5 معرفی شد، که ادامه بحث آشنایی ما ایرانی ها با اسکای ول را در بر خواهد گرفت. این خودرو بعدتر نام اسکای ول ET5 را به خود گرفت. البته در چین به آن اسکای ول EV6 نیز گفته می شود و دلیل آن هم ایجاد تفاوت بین نام این خودرو و محصولات Nio است. اسکای ول در بخش فنی محصولات خود نظیر موتور و باتری، با بی وای دی نیز همکاری دارد.

اسکای ول ET5

اسکای ول ET5
اسکای ول ET5

اسکای ول ET5 یا همان EV6 اولین کراس اوور تمام الکتریکی مونتاژی در ایران است که توسط شرکت نبکا مونتاژ خواهد شد. شرکت نبکا به صورت رسمی از اسکای ول ET5 در آبان ماه ۱۴۰۲ رونمایی کرد.

اسکای ول ET5 به یک پیشرانه الکتریکی ۲۰۴ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن متر مجهز است که جعبه دنده تک سرعته توان آن را به چرخ های جلوی این کراس اوور برقی می رساند. این خودرو با توجه به ظرفیت ۷۲ کیلو وات ساعتی باتری‌اش می تواند در سیکل NEDC حداکثر پیمایش ۵۲۰ کیلومتری و در سیکل WLTP حداکثر تا ۴۰۰ کیلومتر را ارائه کند. ET5، که وزن حدود ۱.۹ تن را دارد، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در مدت ۹.۶ ثانیه ثبت می کند. حداکثر سرعتی که این خودرو می تواند به آن برسد ۱۵۰ کیلومتر اعلام شده و حداکثر شیب‌روی آن هم ۳۰ درصد است.

همان طور که گفته شد، برای این خودروی تمام برقی از پکیج باتری ۷۲ کیلو وات ساعتی با سیستم آب خنک استفاده شده است، که در عرض ۳۵ دقیقه طی شارژ سریع از ۲۰ به ۸۰ درصد می رسد و از طرفی دیگر، طی شارژ عادی ۱۲ ساعته کاملاً پر می شود. سیستم بازیابی انرژی توسط ترمز می توان تا حدود ۳۰ درصد انرژی باتری را مجدداً به آن برگرداند. در مورد میزان مصرف باتری در حالت ایستایی این خودرو می توان گفت هر یک ساعت کمی بیش تر از ۱ درصد شارژ باتری کم می شود.

در نسخه انتخاب شده برای مونتاژ اسکای ول ET5 امکاناتی مانند شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سقف پانوراما، نور پردازی کابین، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، رادار نقطه کور، رانندگی بین خطوط خودکار، ترمز اضطراری، کروز کنترل هوشمند، صندلی VIP و تخت خواب شو راننده، کولباکس، شیب سنج، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، خروجی برق ۲۲۰ ولت، سیستم تصفیه هوای درون کابین PM2.5 و… دیده می شود.

۳.۸ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.