پرده اول تا هفتم هیوندای آزرا؛ بلندپروازی کره ای

هیوندای آزرا

هیوندای گرنجور یا آزرا را باید از آن دسته خودروهایی دانست که برای کمپانی مادر، همواره تأثیرگذاری خاصی داشته است و دارد. در این محتوا قصد داریم نگاهی اجمالی به نسل اول تا هفتم هیوندای آزرا و سیر پیشرفت و تکامل این سدان دوست داشتنی بی‌اندازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

آزرا برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ به عنوان سدانی بزرگ و پرچم‌دار توسط کمپانی هیوندای معرفی شد. فلسفه طراحی و خلق آزرا بیش تر هدف قرار دادن مشتریان میان‌سال و همچنین جذب جوانانی بود که دنبال لوکس گرایی اما با هزینه ای نه چندان گزاف بودند. آزرا را به نوعی می توان بلندپروازی کره ای ها برای ورود به بازار آمریکای شمالی با یک سدان بزرگ و مجلل دانست، اتفاقی که در نسل سوم این خودرو بالاخره رقم خورد.

نسل اول؛ ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲

هیوندای آزرا

نسل اول هیوندای آزرا بر مبنای میتسوبیشی Debonair توسعه یافت. این خودرو از طراحی جعبه ای با خطوط صاف و اتوکشیده بهره می گرفت و قلب تپنده آن هم نمونه ۲ لیتری متعلق به میتسوبیشی بود. سپس در سال ۱۹۸۷، نسخه ۲.۴ لیتری و در سال ۹۱ نمونه ۳ لیتری شش سیلندر به فهرست پیشرانه های آزرا افزوده شد. لازم به ذکر است تا پیش از این، بازار سدان های لوکس و مجلل کره ای به طور مطلق در دستان کمپانی دوو و سری محصولات رویال این برند بود.

نسل دوم؛ ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸

هیوندای آزرا

نسل دوم گرنجور هم مانند نسل اول، محصولی مشترک میان هیوندای و میتسوبیشی بود. در این نسل قوای محرکه بر عهده میتسوبیشی بود و هیوندای توسعه بدنه خودرو را بر عهده داشت.

این نسل هم از پیشرانه های ۲، ۲.۵، ۳ و ۳.۵ لیتری بهره مند بود. در سال ۱۹۹۹ نیز کمپانی هیوندای سعی بر خلق نمونه ای مجلل تر از گرنجور کرد که حاصل این تلاش، تولد خودرویی به نام Equus بود. ؛ خودرویی که با شباهت هر چه تمام تر به مرسدس S کلاس و با قوای فنی۳، ۳.۵ و ۴.۵ لیتری سعی در رقابت با بزرگانی همچون همان S کلاس و ب ام و سری ۷ داشت، البته این رقابت در حد همان آرزو و حرف برای این نسل از Equus باقی ماند.

نسل سوم؛ ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵

هیوندای آزرا

نسل سوم آزرا بالاخره بر بلندپروازی هیوندای، یعنی ورود به بازار آمریکای شمالی، جامه عمل پوشاند. این نسل در بازار آمریکا و ژاپن با نام هیوندای XG شناخته می شد و برخلاف دو نسل قبلی که به نوعی نسخه ریبج شده از میتسوبیشی بودند، این نسل کاملاً توسط خود کمپانی هیوندای توسعه یافته بود. این نسل از هیوندای آزرا دارای دو نوع پیشرانه ۲.۵ لیتری و ۳ لیتری شش سیلندر بود. هیوندای آزرا XG در نسخه های ویژه بازار آمریکا از امکاناتی همچون گرم‌کن صندلی های جلو، صندلی های برقی، حافظه صندلی راننده و آینه های کناری، چراغ مطالعه ردیف دوم، سقف مونروف، سیستم صوتی اینفینیتی، فرمان چرم و چوب، آینه وسط الکتروکرومیک، هوم لینک، سیستم تهویه اتومات، سی دی چنجر هشت عددی و… بهره می گرفت.

لازم به ذکر است در سال ۲۰۰۵، ضمن انجام یک فیس لیفت برای این نسل، پیشرانه ۳.۵ لیتری نیز به فهرست قوای فنی این خودرو افزوده شد‌.

نسل چهارم؛ ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱

هیوندای آزرا

این نسل را می توان یکی از آشناترین نسل های آزرا برای ما ایرانیان دانست؛ خودرویی که با ورودش به بازار تشنه ایران، که تا آن زمان ماکسیما تنها سدان لوکسش محسوب می شد، به سرعت توانست جایگاه خود را در میان مشتریان باز کند و به یکه تازی در این سگمنت بپردازد. این یکه تازی در حالی در بازار ایران رقم می خورد که رقبای قابل اعتنایی همچون تویوتا کمری و پژو ۴۰۷ نیز در بازار حضور داشتند، اما آزرا به واسطه قیمت معقول تر، کابین بزرگ تر، امکانات بیش تر و پیشرانه بسیار قوی تر، به راحتی توانست برای رقبا خط و نشان بکشد و آن ها را حسابی بیازارد.

هیوندای آزرا

این نسل از آزرا توانست در بازارهای آمریکای شمالی، چین، فرانسه، تایوان، فیلیپین، ایران، مالزی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، آفریقای جنوبی، سنگاپور، پرو، شیلی، برزیل، استرالیا، ژاپن و.. آمار فروش خوبی را از خود به جا بگذارد. همچنین این خودرو تا پیش از معرفی سدان جنسیس گران ترین محصول هیوندای نیز محسوب می شد.

یکی از دلایل موفقیت خیره کننده این نسل را در ایران، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکای شمالی، بی تردید باید پیشرانه ۳.۸ لیتری تنفس طبیعی آن با ۲۵۶ اسب بخار قدرت و گیربکس ۶ سرعته اتومات دانست که هماهنگی خوبی با یکدیگر داشتند و شتاب و قدرت مثال زدنی‌ای را برای این سدان در بازه زمانی مربوط به خود پدید می آوردند. این نسل در سال ۲۰۱۱ زیر تیغ جراحی رفت و تغییرات اندکی را در بخش دماغه و نمای پشت تجربه کرد.

نسل پنجم؛ ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷

هیوندای آزرا

آزرا در این نسل بی تردید یک پوست اندازی اساسی و رشد ابعادی چشمگیر را تجربه نمود و زبان طراحی آن مطابق با زبان طراحی هیوندای در آن سال ها، به طور کل متحول شد. این نسل نیز برای ما ایرانیان نامی آشنا و چهره ای خوب و خوش را تداعی می کند و دلیل عمده آن، باز هم پیشرانه و امکانات گسترده این خودرو در زمان خود است.

این نسل از گرنجور در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس معرفی شد و با مدل ۲۰۱۲ به طور رسمی پا به خیابان ها گذاشت. پیشرانه های این مدل هم متشکل از دو نوع ۲.۴ لیتری و ۳ لیتری تنفس طبیعی بودند که نمونه ۳ لیتری شش سیلندر این خودرو قادر به تولید بیشینه قدرت ۲۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۸ نیوتن متر بود و این میزان قدرت و گشتاور از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی آزرا منتقل می شد.

از مزایای این نسل می توان به طراحی زیبا، پیشرانه قدرتمند، امکانات گسترده، کابین جادار، سواری نرم و… اشاره کرد و در طرف مقابل، مصرف سوخت بالا، عملکرد نه چندان رضایت بخش ترمزها و استهلاک بالاتر نسبت به رقبای ژاپنی از معایب این نسل به شمار می آیند.

نسل ششم؛ ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲

هیوندای آزرا

نسل ششم آزرا همراه با کرمان موتور به ایران آمد و مانند دو نسل قبلی باز هم خودرویی آشنا برای ما ایرانیان تلقی می شود، هر چند این آشنایی زودگذر بود و آزرای جدید هنوز نیامده رخت سفر بست. زبان طراحی این نسل برخلاف نسل قبلی، از اغراق های بیش از حد فاصله گرفته و به سمت و سویی متین و موقر حرکت کرده بود. این نسل از نظر آمار فروش، بهترین سدان هیوندای در این سگمنت به حساب می آید و عمده دلیل آن هم همین زبان طراحی زیبا و دلنشین آن است.

هیوندای آزرا

اواخر سال ۲۰۱۹ هیوندای اقدام به فیس لیفت این مدل نمود و این فیس لیفت هم محصول زیبا و جذابی از کار درآمد که البته هیچ گاه پایش با ایران باز نشد.

از انواع پیشرانه های این نسل می توان به نمونه های ۲.۴، ۲.۵، ۳ لیتری ام پی آی و جی دی آی، ۳.۵ لیتری، نسخه دیزلی و هیبریدی اشاره کرد.

نسل هفتم؛ ۲۰۲۲

هیوندای آزرا نسل هفتم

نسل هفتم آزرا را مجدداً باید یک پوست اندازی تمام عیار و دارای یک طراحی نوستالژیک و در عین حال، بسیار نوآورانه برشمرد. این نسل با الهام از اولین نسل از آزرا خلق شده است و به زودی با مدل ۲۰۲۳ به بازار خواهد آمد. از نکات جالب توجه و برجسته در طراحی نسل هفتم گرنجور می توان به لچکی ستون C خودرو، فرم چراغ های عقب و جلو و غربیلک فرمان بسیار زیبای آن اشاره کرد که به طور مستقیم نسل اول آزرا را برای شما تداعی می کند. گفتنی است این خودرو برای اولین بار، علاوه بر پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی، دارای یک نسخه تمام الکتریکی نیز خواهد بود.

رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

هیوندای آزرا چند نسل دارد؟

هیوندای آزرا یا گرنجور به طور کلی دارای هفت نسل است.

چند مدل از هیوندای آزرا وارد ایران شده است؟

هیوندای آزرا در چهار نسخه متشکل از دو مدل TG (قبل و بعد از فیس لیفت) و HG و IG به ایران آمده است.

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.