ب ام و سری 5 مدل 2024، بازگشت ژرمن ها به اوج طراحی

ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ معرفی شد اما برخلاف سری ۷ و X7 شاهد یک طراحی بسیار زیبا هستیم که می تواند به راحتی برای کل مردم دنیا دلبری کند و مورد پسند آن ها واقع شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ معرفی شد اما برخلاف سری ۷ و X7 شاهد یک طراحی بسیار زیبا هستیم که می تواند به راحتی برای کل مردم دنیا دلبری کند و مورد پسند آن ها واقع شود.

حدوداً یک ماه پس از معرفی مرسدس بنز E کلاس، انتظار ب ام و دوستان نیز به سر رسید و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ هم به صورت رسمی معرفی شد. جدا از تمام مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی اضافه شده به این خودرو، طراحی ظاهری ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ توانست دوباره دل مردم را بدست بیاورد و تمام کم و کاستی های طراحی سری ۷ و X7 را کاملاً جبران کند.

به گفته سرگروه تیم طراحی سری ۵ جدید، هدف اصلی طراحان، ارائه زیباترین ب ام و ممکن از بدو شروع به کار این کمپانی تا حالا بود و می توان گفت که موفق هم بودند و توانستند دوباره ژرمن ها را به اوج طراحی ببرند.

آیا ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ از لحاظ ابعادی تغییر کرده؟

بله یکی از تغییرات اساسی این خودرو نسبت به سری قبلی در این است که از هر جهت کشیده تر شده و دلیل اصلی این قضیه نیز جانمایی پکیج باتری های جدید است. به این ترتیب نسبت به قبل هم فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب مهیا شده و هم فاصله محوری خورو افزایش یافته. با وجود بزرگ تر شدن خودرو نسبت به مدل های قبلی اما ضریب درگ ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ عدد ۰.۲۳ است که می تواند منجر به تولید نیروی درگ کمی شود و خودرو را از لحاظ آیرودینامیکی دز وضعیت مناسبی قرار دهد.

طراحی ظاهری ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴

در قسمت جلو خبری از جلوپنجره های بزرگی که ب ام و در سال های اخیر به کرات از آن برای محصولات خود استفاده کرده است، نیست و همین قضیه موجب شده تا سری ۵ جدید بیشتر مورد پسند مردم قرار گیرد. یکی دیگر از نکات مهم طراحی ظاهری این خودرو چراغ های جلوی یک تکه است که توانسته این سری ۵ را مشابه سری ۵ های قدیمی کند و مانند سری ۷ های جدید حس عجیب بودن را به ما ندهد.

اما ضعف کوچک طراحی این خودرو در عقب مشخص می شود که برخلاف چراغ های جلو با یک جفت چراغ کشیده و باریک روبرو هستیم که با ابعاد و اندازه چراغ های جلو کاملاً سازگار نیست و می توان به این عدم تطابق کمی ایراد گرفت.

مشخصات فنی ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴

همان طور که می دانید این خودرو قرار است در ۴ نسخه بنزینی، هیبرید خفیف و تمام برقی عرضه شود که در ادامه با مشخصات فنی هر کدام از آن ها آشنا می شوید.

نسخه بنزینی

نسخه بنزینی این خودرو به یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز است که توسط توربوشارژ پرخوران می شود و می تواند حداکثر توان ۲۵۵ اسب بخار و ماکسیمم گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر را برای خودرو فراهم کند. شتاب صفر تا ۶۰ مایل بر ساعت ورژن دیفرانسیل عقب سری ۵ جدید ۵.۹ ثانیه است که این زمان در نسخه دو دیفرانسیل یا xDrive، ۰.۱ ثانیه کم تر می شود.

نسخه هیبرید خفیف یا Mild-Hybrid

موتور برقی کوچک این نسخه در کنار یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی قرار می گیرد که در مجموع این دو موتور می توانند ۳۷۵ اسب بخار و ۵۴۰ نیوتن متر را تولید کنند و در اختیار گیربکس قرار دهند. این را نیز بهتر است بدانید که ورژن هیبرید خفیف فقط با سیستم ۴ چرخ محرک تولید می شود و زمان شتاب گیری اش ۴.۵ ثانیه است.

بیشتر بخوانید : خودروی هیبرید خفیف چیست؟

نسخه های تمام برقی

ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ دارای دو تریم تمام برقی است که یکی از آن ها eDrive40 نام دارد و نام دیگری از آن جایی که توسط ام پاور ارائه می شود، M60 است.

سری پنج eDrive40 از یک موتور الکتریکی بهره می برد که ۳۳۵ اسب بخار و ۴۳۰ نیوتن متر را در حالت اووربوست (Over boost) به محور عقب تحویل می دهد و خودرو را در عرض ۵.۷ ثانیه از سرعت ۰ به ۶۰ مایل بر ساعت می رساند. بهتر است این را هم بدانید که نسخه های برقی دارای محدود کننده سرعت هستند که این محدودیت در eDrive40 193 کیلومتر بر ساعت می باشد.

سری پنج M60 از دو موتور برقی استفاده می کند که آن دو در مجموع توان ۵۹۰ اسب بخاری و گشتاور ۸۲۰ نیوتن متری را در حالت اووربوست بین محورهای جلو و عقب تقسیم می کنند. زمان شتاب گیری این نسخه ۳.۷ ثانیه است و حداکثر سرعتش بر روی ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت قفل شده.

باتری های هر دو نسخه تمام برقی، ۸۴.۳ کیلو وات ساعت ظرفیت دارد که قادر است با یک بار شارژ، eDrive40 را تا ۴۷۵ کیلومتر و M60 را تا ۴۱۲ کیلومتر جابجا کند.

جذاب ترین آپشن های ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ چیست؟

جدا از امکاناتی مانند مولتی مدیاهای یک پارچه، کلاستر دیجیتال و … که امروز در اغلب خودروهای لوکس یافت می شوند، سری ۵ جدید به آپشنی مجهز است که برای تغییر لین (Lane) خودرو به صورت اتوماتیک، نیاز است تا راننده به یکی از آینه های جانبی نگاه کند تا خودرو کاملاً خودکار و بدون دخالت راننده لینش را تغییر دهد.

حال این سوال پیش می آید که آیا این سیستم، هر بار که به یکی از آینه ها نگاه می کنیم عمل می کند ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر زیرا در چنین حالتی حتی اگر راننده برای کسب اطلاعات از پشت خودرو به یکی از آینه های جانبی نگاه کند خودرو باید تغییر لین دهد و در این صورت سری ۵ جدید مدام باید در حال تغییر مسیر باشد.

سیستم تغییر لین (lane) خودکار چگونه کار می کند؟

عملکرد تغییر لین اتوماتیک به گونه ایست که ابتدا خودرو به کمک رادارهای خود تشخیص می دهد که همه چیز برای تغییر مسیر مناسب است و سپس تایید نهایی را از راننده با نگاه کردنش به یکی از دو آینه جانبی می گیرد و این کار را انجام می دهد.

منبع : Motor1.com

سوالات متداول

آیا ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ از لحاظ ابعادی تغییر کرده ؟

یکی از تغییرات اساسی این خودرو نسبت به سری قبلی در این است که از هر جهت کشیده تر شده و دلیل اصلی این قضیه نیز جانمایی پکیج باتری های جدید است. به این ترتیب نسبت به قبل هم فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب مهیا شده و هم فاصله محوری خورو افزایش یافته.

مشخصات فنی ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴

نسخه بنزینی : موتور ۲ لیتری توربو، ۲۵۵ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر
نسخه هیبرید خفیف : موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی، ۳۷۵ اسب بخار و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور
نسخه تمام برقی eDrive40 : مجهز به یک موتور برقی، ۳۳۵ اسب بخار و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور
نسخه تمام برقی M60 : مجهز به دو موتور برقی، ۵۹۰ اسب بخار و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور

سیستم تغییر لین خودکار ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ چگونه کار می کند ؟

عملکرد تغییر لین اتوماتیک به گونه ایست که ابتدا خودرو به کمک رادارهای خود تشخیص می دهد که همه چیز برای تغییر مسیر مناسب است و سپس تایید نهایی را از راننده با نگاه کردنش به یکی از دو آینه جانبی می گیرد و این کار را انجام می دهد.

۴.۱ امتیاز از ۱۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.