معرفی سدان جدید آذویکو: دانگ فنگ S50 + تصاویر

دانگ فنگ S50

در خبرهای قبل خواندیم که «آذویکو» قصد دارد دو مدل از «لوکسژن» و «دانگ فنگ» را به عنوان جایگزین «ام جی ۳۶۰» عرضه کند. در این مقاله به معرفی «دانگ فنگ S50» می پردازیم.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ شرکت «صنعت خودرو آذربایجان» براساس مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر پیش فروش ۶۶۶۴ دستگاه خودروی ام جی ۳۶۰، اقدام به پیش فروش کم تر از ۶ هزار دستگاه نمود که ۱۲۵۲۸ دستگاه ثبت سفارش شده، هزینه خرید ۵۶۹۲ دستگاه را نیز پرداخت کرده و برای طرف خارجی سوئیفت کرده است. به دلیل همکاری شرکت «سایک موتور» چین با تحریم های اعمالی آمریکا و عدم ارسال قطعات منفصله خودرو، تولید خودرو ام جی ۳۶۰ منتفی و شرکت صرفاً توانست تعداد ۲۲۴۸ دستگاه خودرو را تولید و تحویل نماید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با وجود این که آذویکو این خودروها را به عنوان جایگزین ام جی ۳۶۰ های معوقه معرفی کرده است اما مشتریان آذویکو همچنان ناراضی هستند. البته این نارضایتی کاملاً قابل درک است، چراکه این مشتریان در زمانی معین برای ام جی ۳۶۰ ثبت نام کرده اند و حالا علاوه بر تأخیر باید خودروی دیگری را تحویل بگیرند. این هم از مواردی است که فقط در صنعت خودروی ایران دیده می شود.

یکی از خودروهای معرفی شده، دانگ فنگ S50 است. این خودرو در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و پس از فیس لیفت ۲۰۱۷ هنوز هم با همان ظاهر و تغییرات خیلی کم در چین عرضه می شود. پیش از هر چیز باید گفت با سدان کامپکت چینی طرف هستیم که در ظاهر و باطن یک خودروی کاملاً معمولی می نماید و هیچ نکته خاصی در طراحی و عملکرد آن نیست که این خودرو را از دیگر سدان های بازار متمایز کند.

بررسی طراحی بدنه دانگ فنگ S5

دانگ فنگ S50

پس از رونمایی این خودرو در سال ۲۰۱۷، این خودرو تغییرات کمی به خود دید و همچنان با همان ظاهر عرضه می شود. در سال ۲۰۱۹ بود که آخرین نسخه از این خودرو به نمایشگاه های چین آمد. نسخه آخر هم در ظاهر تفاوت چندانی نداشت و تغییرات مختص به پیشرانه بود. در نمای جلوی خودرو جلوپنجره را با زمینه مشکی می بینیم که خطوط افقی کرومی رنگ دارد. چراغ ها خیلی ساده طراحی شده اند و در امتداد این جلوپنجره کشیده شده و چراغ های روز در قسمت پایین کاسه چراغ قرار گرفته اند. در قسمت پایین سپر، ورودی ها در زمینه مشکی رنگ و با طرح لانه زنبوری طراحی شده اند و مه شکن ها به صورت گرد در دو طرف قرار گرفته اند. طراحی نمای جلوی این خودرو بسیار ساده است و نسبت به رقبا اصلاً ظاهر مدرنی ندارد. طراحی جلوی این خودرو را می توان به مدل ۲۰۱۳ فولکس واگن جتا شبیه دانست. پس نتیجه می گیریم دانگ فنگ S50 به عنوان جایگزینی برای ام جی ۳۶۰ طراحیِ قدیمی تر و ضعیف تری دارد.

دانگ فنگ S50

در نمای کناری خودرو خطی دیده می شود که از بالای گلگیر جلو تا بالای چراغ های عقب کشیده می شود. رینگ های تراش خورده آلومینیومی به صورت دورنگ طراحی شده اند و یکی از نقاط قوت طراحی این خودرو را رقم زده اند. البته احتمال این وجود دارد که در صورت ادامه همکاری و داخلی سازی قطعات، رینگ های جدیدی را روی این خودرو ببینیم. در نمای کناری به جز برجستگی هایی در بالای گلگیرها و نوار کرومی حاشیه پنجره ها نکته خاص دیگری دیده نمی شود.

دانگ فنگ S50

در نمای عقب خودرو چراغ ها کشیده طراحی شده اند و خط کرومی، چراغ ها را به هم متصل می کند. قسمت زیرین سپر، دیفیوزر به رنگ مشکی طراحی شده و قطعه ای نقره ای رنگ زیر آن قرار گرفته است. خروجی های اگزوز به صورت دوگانه و با الگویی چندضلعی در دو طرف قرار گرفته اند. به طور کلی طراحی عقب خودرو نسبت به نماهای کنار و جلو نمره بالاتری می گیرد و نمای عقب خودرو زیباتر است. دانگ فنگ S50 طول ۴۷۰۰ میلی متر، عرض ۱۷۹۰ میلی متر و ارتفاع ۱۵۲۶ میلی متر را دارد و فاصله محوری این خودرو ۲۷۰۰ میلی متر است. با این ابعاد همان طور که گفته شد این خودرو در رده سدان های کامپکت قرار می گیرد.

بررسی طراحی داخلی و امکانات دانگ فنگ S50

دانگ فنگ S50

در داخل رنگ زمینه مشکی است و طراحی نسبتاً ساده ای را در الگوهای طراحی می بینیم. خروجی های تهویه به صورت افقی طراحی شده اند و صفحه نمایشی لمسی در قسمت وسط، سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار می دهد. به غیر از این سیستم اطلاعات و سرگرمی در داخل S50، دیگر قطعات داخل خودرو اصلاً مدرن طراحی نشده اند و اگر صفحه نمایش را از این خودرو حذف کنیم، تصور می شود با خودرویی مربوط به ۱۰ تا ۱۵ سال پیش طرف هستیم. امکانات و آپشن های احتمالی این خودرو به شرح زیر است:

کروزکنترل

فرمان کمکی برقی

تهویه الکتریکی

استارت دکمه ای

سنسور نور

کنترل حرکت در سربالایی

سامانه کنترل پایداری

ورود به خودرو بدون کلید

تریم داخلی چرم مصنوعی

سانروف

سنسور و دوربین عقب و…

بررسی پیشرانه دانگ فنگ S50

دانگ فنگ S50

دانگ فنگ S5 در سه نسخه متفاوت از نظر پیشرانه عرضه می شود. پیشرانه اول موتور ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی است که خروجی ۱۲۰ اسب بخار را دارد. پیشرانه ۱٫۶ و ۲ لیتری تنفس طبیعی هم با قدرت های ۱۲۲ و ۱۴۷ اسب بخار برای این خودرو قابل سفارش است. با توجه به این که دانگ فنگ S50 به عنوان جایگزین ام جی ۳۶۰ در نظر گرفته شده است، انتظار می رود آذویکو، این خودرو را با پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربو به دست مشتریان برساند. در تمام پیشرانه های ذکرشده قدرت موتور توسط جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. یکی از نکات مثبتی که در مورد این خودرو وجود دارد این است که دانگ فنگ S50 در سال ۲۰۱۷ پنج ستاره ایمنی چین را دریافت کرده که می توان گفت این خودرو نسبتاً ایمن است.

بررسی عملکرد S50 در بازار چین و پیش بینی بازار این خودرو در ایران

در آغاز عرضه این خودرو در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، که نسخه فیس لیفت معرفی شد، این خودرو آمار فروش خوبی را در چین ثبت کرد اما با معرفی نسخه فیس لیفت و اضافه شدن رقبای زیاد به این کلاس کم کم فروش این خودرو کاهش پیدا کرد و در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این خودرو فروش متوسط رو به پایینی را در بازار چین داشته است. یکی از دلایل برای این فروش شاید طراحی قدیمی این خودرو نسبت به رقبا باشد. در سایت های روسی و لاتین هم مقاله هایی در مورد این خودرو دیده می شود که نشان می دهد این خودرو در این بازارها هم عرضه داشته است و در تمامی این مقالات از این خودرو به عنوان خودرویی متوسط یاد شده است. حتا در سایت های چینی هم این خودرو خیلی کم به چشم می خورد و مدل قابل توجهی به حساب نمی آید. با وجود این که شرکت آذویکو لوکسژن U6 و دانگ فنگ S50 را به عنوان جایگزین ام جی ۳۶۰ در نظر گرفته است، اما به دلیل بدعهدی این شرکت در تحویل تعهدات معوق همچنان مشتریان آذویکو ناراضی هستند و می خواهند پیگیری بیش تری از سوی دستگاه های نظارتی انجام پذیرد.

دانگ فنگ S50 در نیمه دوم امسال می تواند، در صورت ثبات شرایط اقتصادی، قیمتی فراتر از ۳۳۰ میلیون تومان را در بازار ایران داشته باشد. البته شنیده ها حاکی از آن است که آذویکو نسخه نه چندان فول آپشن S50 را برای مونتاژ در نظر گرفته است. با توجه به سایر برنامه های خودروسازان و دانگ فنگ، احتمال آن زیاد است که سدان جدید آذویکو رقیبی برای D53 «بهمن موتور» باشد. دنا پلاس توربو اتوماتیک، فاو بسترن B30، چری آریزو۵ توربو و… از جمله رقبای دانگ فنگ S50 خواهند بود.

پایگاه خبری اسب بخار

محمدرضا پاداش

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.