تیگارد X35 یا ام وی ام X55 پرو؟ کدام چینی بهتر است؟

تیگارد X35 و ام وی ام X55
تیگارد X35 و ام وی ام X55

تیگارد X35، کراس اوور کامپکت و جدید تیگارد موتور، قرار است به زودی به بازار آید. در این گزارش به مقایسه این خودرو با ام وی ام X55 می پردازیم.

مدیران 777 مدیران 777

بازار ما حالا مدت هاست که علاقه زیادی به کراس اوورها نشان داده است و در بازار ایران همانند دیگر بازارهای دنیا، کراس اوورها بیش ترین طرف‌دار را دارند. شرایط تحریمی از یک طرف و ممنوعیت واردات از طرف دیگر باعث شده است بازار کراس اوورها به چینی ها محدود باشد. پرطرف‌دارترین کراس اوورهای بازار ایران در رده متوسط هستند، اما از رده کراس اوورهای کامپکت یا کوچک هم نباید غافل شد. سگمنتی که حالا رفته‌رفته خودروهای بیش تری به آن ورود می کنند و تیگارد X35 جدیدترین عضر این رده خواهد بود. در ادامه، این کراس اوور کامپکت را از جنبه های مختلف با ام وی ام X55 پرو مقایسه می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

مقایسه کمپانی های مادر

تیگارد X35 همان بایک X3 است و کمپانی بایک هم نامی برجسته در بین خودروسازان چینی است. البته این کمپانی حضور خیلی پررنگی در ایران نداشته، اما به‌هرحال، بایک همیشه جزو پرفروش ترین گروه های خودروسازی در چین بوده است و بازارهای صادراتی زیادی هم دارد. در مقابل، ام وی ام X55 پرو همان چری تیگو ۵X است که در ایران به صورت ری‌برند شده و توسط مدیران خودرو به فروش می رسد. چری برای ما ایرانی ها بسیار آشناست، چراکه پرفروش ترین برند چینی در ایران محسوب می شود و هر ساله بالاترین تیراژ چینی در ایران مربوط به این خودروساز است. چری مهم ترین و قدرتمندترین صادرکننده خودرو چین به حساب می آید و یکی از پرتیراژترین خودروسازان چین در داخل این کشور هم است. در نتیجه این مقدمه باید گفت، هر دو نشان برندهای شناخته شده و باسابقه ای از چین هستند. در چین عملکرد گروه بایک قوی تر از چری است، اما در ایران شناخت بیش تری نسبت به چری وجود دارد و این برتری نسبی را به ام وی ام X55 پرو می دهد.

مقایسه ابعاد و طراحی تیگارد X35 و ام وی ام X55 پرو

کراس اوور تیگارد ۴,۳۲۵ میلی متر طول، ۱,۸۳۰ میلی متر عرض و ۱,۶۴۰ میلی متر ارتفاع دارد و X55 پرو ۴,۳۱۸ میلی متر طول، ۱,۸۳۰ میلی متر عرض و ۱,۶۶۲ میلی متر ارتفاع دارد. فاصله محوری در کراس اوور تیگارد ۲,۵۷۰ میلی متر است و در ام وی ام X55 پرو فاصله محوری به ۲,۶۱۰ میلی متر می رسد. دو خودرو تقریباً هم اندازه هم هستند، اما فاصله محوری بیش تر در X55 پرو باعث می شود فضای داخلی در این خودرو کمی بیش تر از تیگارد X35 باشد. در جلوی X55 پرو جلوپنجره ای با طرح کهکشانی را داریم و چراغ ها بزرگ طراحی شده اند، اما تیگارد X35 طرح ساده مشکی رنگ با حاشیه کرومی را در جلوپنجره دارد و چراغ ها در این خودرو باریک تر طراحی شده اند. سقف و ستون ها در X55 پرو مشکی رنگ هستند، اما در کراس اوور تیگارد طرح ساده همرنگ بدنه را داریم. همچنین در کراس اوور مدیران خودرو المان های اسپرت قرمزرنگ را در سپر و کناره ها می بینیم، اما چنین چیزی در X35 دیده نمی شود.

در نمای کنار، طراحی هر دو کراس اوور ساده تر است و به غیر از برجستگی های روی گلگیرها، نکته دیگری در پروفیل کناری نمی بینیم. در نمای عقب هر دو کراس اوور چراغ ها با خطی کرومی به هم متصل هستند و در بالا اسپویلری کوچک قرار دارد. دیفیوزر در ام وی ام X55 پرو نقره ای رنگ طراحی شده است، اما در تیگارد X35 چنین چیزی دیده نمی شود. به طور کلی، بحث طراحی سلیقه ای است، اما در X55 پرو طراحی اسپرت تر است و طراحی ساده تری را در X35 می بینیم. اگر به دنبال طراحی متفاوت و اسپرت هستید باید X55 پرو را انتخاب کنید، اما اگر ساده پسند هستید، باید سراغ تیگارد X35 بروید.

مقایسه مشخصات فنی تیگارد X35 با ام وی ام X55 پرو

در ام وی ام X55 پرو پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ ۴ سیلندر خطی را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۱۵۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۹ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو منتقل می شود. در برابر، تیگارد X35 هم مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ است که خروجی های ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را ثبت می کند و انتقال قدرت هم توسط جعبه دنده CVT (با ۶ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو انجام می شود. اعداد نشان می دهد دو خودرو تقریباً یک مشخصات فنی را دارند، اما ام وی ام X55 پرو کمی قوی تر است. سیستم انتقال قدرت هم تقریباً یکسان است، اما تعداد دنده های مصنوعی در X55 پرو بیش تر است. در مجموع، با دو کراس اوور کوچک طرف هستیم که مشخصات فنی بسیار نزدیکی به هم دارند و برتری خاصی را در این بحث نمی توان به یکی از آن ها داد.

کابین و امکانات تیگارد X35 و ام وی ام X55 پرو

کابین هر دو کراس اوور نسبتاً ساده طراحی شده و رنگ زمینه در طراحی مشکی است. در ام وی ام X55 پرو قطعاتی قرمزرنگ را داریم که باعث می شود حس اسپرت بودن در این خودرو بیش تر باشد، اما تفاوت های اصلی در بحث امکانات این دو خودرو رقم می خورد. در این دو کراس اوور امکاناتی نظیر صفحه نمایش لمسی مرکزی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش فشار باد لاستیک ها (TPMS)، سنسور پارک و دوربین عقب، فرمان کمکی برقی، تهویه الکترونیکی دستی و کروز کنترل دیده می شود. اما در ام وی ام X55 پرو و در نسخه IE امکاناتی مثل شارژر وایرلس، ۶ ایربگ ده نقطه ای (دو ایربگ در X35)، دوربین ۳۶۰ درجه، دسته دنده الکترونیکی، صندلی برقی شاگرد، گرم‌کن صندلی های جلو، نورپردازی داخل کابین و کلاستر دیجیتال را داریم که این امکانات در تیگارد X35 دیده نمی شود و در برابر، در X35 سقف پانارومیک را داریم که این آپشن در X55 پرو نیست. در مجموع، از نظر امکانات برتری کامل در این مقایسه به ام وی ام X55 پرو می رسد.

مقایسه قیمت تیگارد X35 و ام وی ام X55 پرو

ام وی ام X55 پرو با قیمت کارخانه در محدوده یک میلیارد عرضه می شود و در بازار حدود یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون قیمت دارد. در مورد تیگارد X35 هنوز قیمت گذاری انجام نشده است، اما در نمایشگاه اصفهان مدیران این شرکت محدوده ۹۰۰ میلیون تومان را برای این خودرو اعلام کردند که با توجه به بالا رفتن نرخ ارز احتمال این می رود که قیمت از این هم بالاتر باشد. قرار است عرضه کراس اوور تیگارد در بورس کالا انجام شود و قیمت براساس معاملات این بازار کشف خواهد شد. این دو خودرو عملاً در کارخانه در یک رده قیمتی هستند، اما باید دید واکنش بازار به ورود X35 چه خواهد بود و چه قیمتی در بازار پیدا می کند.

سخن پایانی

در این مقایسه، سعی کردیم تیگارد X35 و ام وی ام X55 پرو را از جنبه های مختلف بررسی کنیم. اگر معیار انتخاب شما بین این دو خودرو طراحی باشد در تیگارد X35 طراحی ساده و مدرن را دارید و در ام وی ام X55 پرو طراحی اسپرت تر است. در بخث مشخصات فنی تقریباً همه چیز یکسان است و در بحث امکانات، ام وی ام X55 پرو در این مقایسه برتر عمل می کند.

نظر شما در مورد این دو کراس اوور کوچک بازار ایران چیست؟ شما با بودجه یکسان کدام یک از این دو کراس اوور را انتخاب می کنید؟ نظر خود را برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

۴ امتیاز از ۲۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.