گزارش اسب بخار از بورس تهران/ رشد سایپا در روز ریزش بزرگان

سایپا شاهین

امروز نیز همانند دو روز گذشته روند شاخص گروه خودرو و قطعات حاضر در بورس مانند شاخص کل کاهشی بود و شاخص افت ارزش نمادهای شاخص ساز در این گروه بودیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش «پایگاه خبری اسب بخار»، داد و ستدهای خودرویی های بورس تهران درحالی امروز به پایان رسید که آبی های جاده مخصوص و «گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو» برخلاف «سایپا» نتواستند روز خوبی را سپری کنند.

مدیران 777 مدیران 777

البته در این میان برخی کارشناسان بازار سرمایه درباره این ریزش ها معتقد هستند شاخص بورس به مرز ۲ میلیون واحد نزدیک شده است و به نظر می‌آید یک مقاومت روانی را تجربه می‌کند، چون ریزش بزرگی را در بازار شاهد نیستیم و هر اتفاقی که می‌افتد بیش تر جنبه روانی و هیجانی دارد و در بازار حکمرانی می‌کند. ضمن این که، با توجه به دامنه نوسان پنج درصدی و شاخص ۲ میلیون واحدی به طور معمول روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد شاخص می‌تواند تغییرات مثبت و یا منفی داشته باشد. به نظر برخی کارشناسان منفی شدن برخی از نمادها طی چند روز اخیر یک اصلاح کوچک و مقطعی است و شاید طی یکی دو هفته جمع و رشد مجدداً آغاز شود؛ در حال حاضر منفی شدن برخی نمادها در بازار فرصتی برای خرید سهم‌های ارزنده بازار است.

با این حال، به رغم روند کاهشی برخی نمادها در گروه خودرو و قطعات حاضر در بازار سرمایه، طی داد و ستدهای امروز در ۳۵۵ هزار نوبت کمی بیش تر از ۳ میلیارد سهم به ارزش ۲ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان دست به دست شد.

براساس این گزارش، بعضی از نمادهای شاخص ساز این گروه، که به عنوان لیدرهای این بازار نیز شناخته می شوند، امروز نیز با افت ارزش روزانه سهام خود همراه شدند. با این حال، فعالان بازار سرمایه در ۸۸ هزار نوبت ۳۸۷ میلیون سهم «خودرو» را با افت ۴٫۹۶ درصدی به ارزش ۴۶۷ میلیارد تومان خرید و فروش کردند. این میزان برای «خگستر» که با افت روزانه ارزش سهام خود به میزان ۴٫۸۸ درصد همراه شده بود ۳۴۵ میلیون سهم بود که در ۴۵ هزار نوبت و به ارزش ۲۴۲ میلیارد تومان ثبت شد.

در مقابل، برخلاف دو نماد یادشده، «خساپا» روز خوبی را پشت سر گذاشت و با رشد روزانه ارزش سهام خود به میزان ۳٫۹۸ درصد کار را به پایان رساند. همچنین ۱ میلیارد و ۹۰۳ میلیون سهم این نماد در ۱۱۱هزار نوبت به ارزش هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان خرید و فروش شد. اما «خزامیا» و «خپارس» نتوانستند به تأسی از برادر بزرگ تر خود روندی صعودی داشته باشند و هر دو با افت ۴٫۳ و ۱۶٫۰۴ درصدی ارزش روزانه سهام خود به پایان کار رسیدند.

«خمحرکه»، «ختوقا»، «ورنا»، «ختور»، «خاذین»، «خمهر»، «خوساز»، «خکرمان»، «خشرق»، «خدیزل»، «ختراک»، «خفنر» و «خموتور» از جمله دیگر نمادهای منفی این گروه بودند.

در مقابل «خکاوه»، «خمحور»، «خپویش»، «خکمک»، «خچرخش»، «خرینگ»، «خریخت»، «خاهن» نمادهایی بودند که توانستند در آخرین روزکاری هفته با رشد همراه شوند.

در این گروه همچنین نمادهای «خبهمن»، «خاور»، «خزر» و «خنصیر» از سوی ناظر بازار متوقف شدند.

بر پایه این گزارش، شاخص کل بازار سرمایه امروز روندی کاهشی داشت و بیش از ۳۶ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل بازار سرمایه در معاملات امروز با ۳۶ هزار و ۳۳۵ واحد کاهش به رقم ۱ میلیون و ۹۰۴ هزار واحد رسید.

معامله گران امروز ۱ میلیون معامله به ارزش ۱۴۲ هزار و ۶۱۷ میلیارد ریال انجام دادند. فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس و نفت و گاز و پتروشیمی تأمین نسبت به سایر نمادها بیش ترین تأثیر منفی را روی بازار گذاشتند و فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌ گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس، گسترش سرمایه‌ گذاری ایران خودرو و گروه پتروشیمی س. ایرانیان نمادهای پربیننده بورس بودند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.