کارشناسی خودرو
کارشناسی خودرو

این روز ها میزان خرید و فروش خودرو بسیار پر رونق شده است و شما برای خرید خودروی سالم نیاز دارید تا خودروی مورد نظر خود را به خوبی کارشناسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید ، به همین دلیل نیاز است تا نکات مهم کارشناسی خودرو را بدانید.

مدیران 777 مدیران 777

 به گزایش پایپاه خبری«اسب بخار»، با افزایش قیمت خودرو و نوسانات زیادی که در این کالای مصرفی وجود دارد ، خودرو تبدیل به یک وسیله سرمایه ای در بازار ایران شده است و بسیاری از مردم برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول خود آن را خریداری می کنند تا هم از آن استفاده کنند و هم از تورم عقب نمانند. از طرفی دیگر همان طور که می دانیم در بازار هر کالایی که پر رونق باشد تعدادی کلاهبردار وجود دارند که از آب گل آلود ماهی می گیرند و از آن بازار سوء استفاده می کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در بازار خودرو که این روز ها بسیار پر رونق است نیز افرادی هستند که سعی دارند تا در معاملات تقلب کنند و با لاپوشانی مشکلات و معایب یک خودرو ، آن را به عنوان یک خودروی سالم و بی دردسر به مشتری بفروشند و سود های کلانی به جیب بزنند. حذف این افراد از بازار خودرو به شدت کار سختی است زیرا تعداد این قبیل افراد روز به روز در حال افزایش است و بنابراین بهتر است خریداران با دقت بیشتری نسبت به خرید خودرو اقدام کنند تا در نهایت ضرر نکنند.

چند نوع کارشناسی برای خودرو انجام می شود؟

برای کارشناسی خودرو ها باید آن ها را به دو بخش اصلی بدنه خودرو و فنی خودرو تقسیم کرد و کارشناسی هر کدام را انجام داد تا به طور کلی از خودرو مطمئن شوید و با خیال راحت آن را خریداری کنید. کارشناسی بخش فنی خودرو شامل بررسی سلامت موتور و گیربکس ، بررسی سیستم تعلیق و فرمان پذیری و بررسی سیستم های الکترونیکی و برق خودرو است. از طرفی دیگر بررسی بدنه شامل بررسی میزان رنگ شدگی ، ضربه داشتن شاسی و ستون ها و بررسی بخش های تعویض شده است.

با انجام تمام بررسی های گفته شده شما می توانید با اطمینان بیشتری خودرو را خریداری کنید و یک معامله شفاف تر داشته باشید.

کارشناسی بدنه

در کارشناسی بدنه خودرو مهمترین بخش بررسی شاسی و ستون های خودرو است زیرا این بخش ها فقط در صورت تصادفات و ضربه های سنگین آسیب می بینند و در صورت مشکل داشتن این بخش ها حس رانندگی با آن ها تغییر می کند.

در مرحله بعد باید به سراغ بخش های رنگ شده رفت و تمام بخش های رنگ شده را تعیین کرد زیرا تشخیص دقیق آن می تواند تاثیر زیادی در قیمت خودرو داشته باشد. سپس در مرحله آخر باید بخش های گریسی و لیسه گیری شده را مشخص کرد ، البته بخش های لیسه گیری شده و گریسی زیاد در قیمت خودرو تاثیر گذار نیستند. در کارشناسی بدنه باید دانست که برخی از بخش های خودرو اگر رنگ شوند موجب کاهش قیمت نمی شوند این قضیه را باید هنگام فروش خودرو مد نظر داشت زیرا بسیاری از سودجویان موقع خرید خودروی شما از این طریق ، قیمت خودروی شما را کم می کنند.

کارشناسی فنی

در کارشناسی فنی مهم ترین بخشی که باید به خوبی بررسی شود موتور و گیربکس خودرو است زیرا در صورت وجود مشکل در آن ها هزینه زیادی باید صرف شود تا در شرایط ایده آل قرار گیرند. در مرحله بعدی باید سیستم تعلیق و فرمان پذیری خودرو را مورد بررسی قرار داد تا از سلامت آن ها هم مطمئن شد. در نهایت با بررسی آپشن ها ، بخش های الکترونیکی و سیستم برق خودرو می توانید از درست کار کردن و فعال بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. البته باید دقت داشته باشید که برخی از آپشن ها به صورت افترمارکت و غیرفابریک بر روی خودرو نصب می شوند که راه های تشخیص آن در لینک زیر آمده است.

حتماً بخوانید : نحوه تشخیص آپشن های غیرفابریک چگونه است؟

چگونه می توان خودروی مورد نظر را کارشناسی کرد؟

کارشناسی کردن بدنه و فنی خودرو ها تقریباً کار سختی است و هر شخصی نمی تواند این کار را به خوبی انجام دهد زیرا تجربه در این کار بسیار مهم است و فرد باید به خوبی از زیر و بم خودرو ها با خبر باشد تا بتواند عیب های بخش های مختلف آن را تشخیص دهد. به همین دلیل اکثراً کارشناسی بخش فنی با بدنه خودرو جداست و برای کارشناسی هر کدام از آن ها باید به مراکز جدا از هم مراجعه کرد.

کارشناسی بدنه خودرو کجا انجام می شود؟

کارشناسی بدنه خودرو ها که بیشتر به مراکز کارشناسی رنگ معروف اند دارای مغازه هایی پر نور اند تا بتوانند دید خوبی داشته باشند و عیوب بدنه را تشخیص دهند. در این مراکز دستگاه های تشخیص درجه رنگ وجود دارد تا با آن بتوانند تفاوت رنگ را با دقت بیشتری متوجه شوند. اکثر این مراکز پس از پایان کارشناسی ، کارت هایی پرس شده را به شما تحویل می دهند که در آن عیوب بدنه را به طور کامل نوشته اند.

کارشناسی فنی خودرو کجا انجام می شود؟

اکثر مردم برای کارشناسی فنی خودرو خود به تعمیرگاه های معتمدی که با آن ها آشنایی دارند مراجعه می کنند و عیب بخش های فنی خودرو را از آن ها می پرسند. در اکثر اوقات برای کارشناسی فنی خودرو برگه یا کارتی صادر نمی شود و توافق در میزان افت هزینه تعمیر بخش های فنی بین فروشنده و خریدار است.

آیا شرکت های کارشناسی خودرو قابل اعتماد اند؟

مدتی است برخی شرکت های کارشناسی خودرو بوجود آمده اند که کار آن ها کارشناسی خودرو در محل است و شما می توانید درخواست کنید تا کارشناس آن شرکت هر کجا که بخواهید بیاید و خودروی شما را از لحاظ فنی و بدنه بررسی کند و برگه کارشناسی مخصوص شرکت خود را به شما تحویل دهد. البته باید گفته شود که در برنامه اسب بخار برخی از این شرکت ها مورد آزمایش قرار گرفتند که در نهایت مشخص شد تعدادی از آن ها در تشخیص عیوب خودرو مهارت لازم را نداشتند.

چگونه کارشناسی خودرو یاد بگیریم؟

برای یادگیری روش ها و نکته های کارشناسی خودرو شما می توانید در برخی از مراکز که کارشناس خودرو تربیت می کنند ثبت نام کنید و تمام فنون و زیر و بم های این کار را یاد بگیرد و از آن یا در معاملات خود استفاده کنید و یا به عنوان یک شغل به آن نگاه کنید و درآمد زایی کنید. یکی از مراکزی که به صورت تخصصی این کار را به شما آموزش می دهد آزمون خودرو است که با کادری مجرب تمام نکات کارشناسی خودرو را در اختیار شما قرار می دهد.

محمد جبارزاده شیاده

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.