ماجرای گروگان گیری ایران خودرو از چه قرار است؟
دوباره شاهد بودیم که تصاویر هوایی از انبار شرکت ایران خودرو منتشر شد و وجود هزاران خودرو در پارکینگ این شرکت حاشیه هایی را ایجاد کرد.

مدیران 777 مدیران 777

ایران خودرو در پاسخ به این حواشی گفت که خودروهای موجود در انبار دارای کسری قطعات ایمنی و الکتریکی هستند و نمی توان اینگونه خودروها را به مشتریان تحویل داد. این مسئله در حالی از جانب ایران خودرو مطرح شده که همین چند هفته پیش، این شرکت نبود قطعات چون باک بنزین را دلیل تولید خودروی ناقص می دانست و به شکلی تاخیر ارسال این قطعه به خط تولید مطرح شده بود که گویی کل کارخانه به خاطر نبود باک بنزین برخی خودروها تعطیل شده و از سویی اگر این قطعه وجود داشت، به راحتی می شد تا خودروها را به دست مشتریان رساند! اما کمی گذشت و دیدیم که برخی مخاطبان اسب بخار با ارسال ویدیوهایی به این رسانه و همچنین نشر برخی تصاویر از پارکینگ های ایران خودرو، خبری مبنی بر نبود قطعات چون سپر، چراغ، جلو پنجره و… را در فضای مجازی دست به دست کرد. اما مجددا اعلام شد که برخی قطعه سازان ایران خودرو را گروگان گرفته اند و اگر سپر و چراغ را به این شرکت بدهند، اکثر خودروها به مشتریان تحویل داده می شود.
اما می بینیم که تنها بعد از گذشت چند روز از این صحبت ها، مجددا ایران خودرو دلیل حضور خودروهای ناقص در پارکینگش را نبود قطعات ایمنی چون کیسه هوا و قطعات الکتریکی چون ECU می داند. لذا می توان نتیجه گرفت که یا خودروهای مونتاژی ایران خودرو با کمترین مجموعه قطعه روی چرخ ها سوار می شوند و به انبار خودروهای ناقص می روند؛ یا هر کدام از این مشکلات مربوط به بخشی از خودروها در دوره های تولید مختلف بر می گردد. اگر بخواهیم این مسئله را بهتر بیان کنیم، باید بگوییم که گویا تعدادی از خودروهای ایران خودرو سپر و چراغ ندارند و سایر قطعات بر روی آن ها نصب است. برخی دیگر تنها نیز قطعات چون سیستم صوتی و آینه های جانبی را ندارند و سایر قسمت هایشان تکمیل شده است. تعدادی دیگر هم خودروهایی کامل هستند و تنها کیسه هوا و یا ECU ندارند. در صورتی که چنین اتفاقی در ایران خودرو افتاده باشد، بدیهی است که می توان عدم مدیریت مناسب در تولید محصولات در خط تولیدات را از اتفاقات اخیر و مستندات موجود برداشت کرد.
برخی کارشناسان صنعت خودرو می گویند که مدیران ایران خودرو می توانند تا مدیریت خطوط تولید را بهتر انجام دهند. اما در صورتی که قرار باشد تا خودروهای کامل و قابل عرضه از خط تولید این شرکت خارج شود، بسیاری از مواقع تعطیلی به سراغ کارخانه ایران خودرو می آید و به عبارتی بخشی از کارکنان این شرکت بی کار می شوند. بدیهی است که در شرایط فعلی، از برخی بخش ها اجازه چنین کاری به ایران خودرو داده نمی شود و به نوعی تولید خودروی ناقص سیاستی دستوری و فرمایشی دارد.
اما برخی دیگر از کارشناسان معتقد هستند که در شرایط فعلی، خودروسازان از تولید خودروهای ناقص ناراحت نیستند و با این کار می توانند فرصت خوبی را برای قیمت گذاری مدنظر خود به دست آورند و به نوعی با این سبک فعالیت، بازار خودرو را در دست می گیرند.
حال در این قسمت از برنامه “نقطه کور” اسب بخار به سراغ این مسئله رفته ایم و سعی کرده ایم تا از نگاه عموم مردم، حرف هایی را به گوش مدیران صنعت خودروی کشور برسانیم. هدف “نقطه کور” این است که بتواند برخی لایه های پنهان صنعت و بازار خودرو را برای اکثر افراد جامعه شفاف کند تا مردم بتوانند با نگاهی دقیقتر نسبت به پیرامون خود، در خصوص صنعت خودروی کشور آگاهی کافی به دست آورند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.