قسمت سوم مستند سایپا در مسیر تحول: موتور شاهین؛ داستان یک خودباوری

سایپا شاهین دنده ای

چند ساعت قبل، گروه خودروسازی «سایپا» قسمت سوم مستند «سایپا در مسیر تحول» را با موضوع موتور شاهین منتشر کرد. در این مستند چند دقیقه ای، برخی مدیران و مهندسان «مگا موتور» و سایپا در مورد پیشرانه M15 توربو و تطبیق آن با پلتفرم SP100 توضیحاتی را ارائه داده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، در ویدیوی منتشرشده از سوی روابط عمومی سایپا، مهندسان این خودروساز داخلی می گویند که پیش از آغاز تحریم ها، برنامه تأمین پیشرانه از کمپانی های خارجی مطرح بود، اما مشکلات مربوط به تحریم صنعت خودرو باعث شد شرکت ها و خودروسازان خارجی، مشارکتی را با سایپا برای پلتفرم SP100 و سدان شاهین نداشته باشند. همین اتفاق موجب آغاز پروژه پیشرانه M15 توربو در مگا موتور و سایپا شد و سبب گردید در نهایت، این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر بر روی سایپا شاهین نصب شود.

حتماً ببینید: مستند سایپا در مسیر تحول/ قسمت اول: شاهین سربلند در تمامی تست ها

یکی از مهندسان این خودروساز می گوید که حدود ۱۰۰ قطعه برای توربو کردن پیشرانه M15 تغییر کرده و به غیر از ساختار اصلی توربو، سایر اجزا در مگا موتور و سایپا طراحی و ساخته شده است. همچنین این خودروساز قصد دارد تنها سه سال از این پیشرانه استفاده کند و با توجه به نقشه راه موجود، به زودی خانواده پیشرانه های جدید برای خودروهای سایپا رونمایی می شود.

لازم به ذکر است که با توجه به تست های چندروزه سایپا شاهین توسط پایگاه خبری «اسب بخار»، به زودی ویدیوی تست و بررسی این سدان جدید در فصل ششم اسب بخار منتشر خواهد شد.

پایگاه خبری اسب بخار

عکس: علیرضا پاداش

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.