گزارش ویژه: قیمت قطعات یدکی لیفان X60 در بازار چه قدر است؟

لیفان X60 اتوماتیک

«لیفان» یکی از نام های تجاری شناخته شده در ایران است. از خودروسازان نه چندان مطرح چینی که با وجود تجربه کم در صنعت خودروسازی، سابقه ای طولانی در بازار ایران دارد.

مدیران 777 مدیران 777

پس از خروج شرکت «دوو» از بازار کشورمان، به دلیل ادغام شدن با «جنرال موتورز» آمریکا، شرکت «کرمان موتور» که صرفاً توانایی مونتاژکاری محصولات خارجی را دارد و قادر به طراحی و تولید خودروی بومی نیست، تن به همکاری با خودروسازان چینی داد. این همکاری با لیفان آغاز شد و بعدها به «جک» رسید. خودروهای لیفان طرف‌داران و منتقدان بسیاری دارند. اما نکته قابل توجه این جاست که لیفان هرگز طعم شکست را در بازار ایران نچشیده است! در واقع، هر محصولی که از این برند پا به کشور ما گذاشته، در نوع خودش، موفق و پرفروش ظاهر شده و توانسته است توجه قشر بزرگی از خریداران خودرو را به سمت خود جلب کند. کراس اوور محبوب “X60″، قطعاً نقطه عطف کارنامه کاری لیفان در ایران است. خودرویی که به واسطه قیمت رقابتی و طراحی عامه پسند به سرعت محبوب شد و فروش بالایی را تجربه کرد. اما عجیب آن جاست که همین محبوبیت، به سرعت از بین رفت! محصولات لیفان از نظر کیفیت ساخت چندان جای تعریف و تمجید ندارند. X60 هم استثنا نیست و همچون سایر لیفان ها، مالکان خود را با ایرادات کیفی گوناگونی مواجه کرده است. البته ایرادهای X60 به هیچ وجه فنی نیستند و اصولاً این خودرو با خرابی همراه نیست، اما نقطه ضعف اصلی آن را می توان افت کیفیت ظاهری در کوتاه مدت دانست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با توجه به همین نکات، این هفته تصمیم گرفتیم سری به بازار قطعات X60 بزنیم و از قیمت های موجود گزارش مختصری تهیه کنیم.

قطعات فنی

یاتاقان ثابت و متحرک لیفان X60 را به صورت یک‌جا، به قیمت ۶۰۰ هزار تومان می توان تهیه کرد. البته جنس مرغوب تر آن نیز در بازار یافت می شود که نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان گران تر است. مجموعه واشر کامل لیفان X60 در بازار، قیمت های گوناگونی به خود می بیند، از ۶۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون برای این مجموعه قیمت می دهند. میل سوپاپ دود X60 را ۷۵۰ هزار تومان می فروشند. قفل درِ موتور X60 از نوع شرکتی بیش از ۲۰۰ هزار تومان ارزش دارد. فشنگی دمای آب لیفان X60 اگر جنس درجه یک وارداتی باشد، نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان و در سایر جنس ها کم تر از ۳۰۰ هزار تومان می ارزد. سنسور کیلومتر لیفان X60 را از ۳۵۰ تا بیش از ۶۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می کنند. رادیاتور کولر لیفان X60 که وارداتی است، حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پمپ شیشه شوی لیفان از ۲۳۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، بسته به انصاف فروشنده، قیمت می خورد. در قطعات جلوبندی، بوش طبق کوچک X60 را کم تر از ۶۰ هزار تومان می فروشند. در حالی که، طبق های جلوی لیفان در هر سمت، فراتر از ۷۰۰ هزار تومان هستند. پمپ روغن X60 از نوع وارداتی، تقریباً ۸۰۰ هزار تومان است. پمپ کلاچ X60 هم بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان عرضه می شود. میل لنگ لیفان X60 اگر وارداتی باشد، قیمت گزاف ۳ میلیون تومانی را به خود می بیند! شُلگیرهای جلوی لیفان X60 در هر سمت، حدود ۳۲۰ هزار تومان ارزش دارند. سنسور اکسیژن X60 را بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان می فروشند. شلنگ بالای رادیاتور لیفان هم ۱۲۰ هزار تومان است. کاتالیزور بالای لیفان X60 ساخت چین است و به طرزی باور نکردنی تا ۳ میلیون ۳۰۰ هزار تومان قیمت داده می شود!

دسته موتورهای جلوی لیفان را برای هر سمت چپ و راست، فراتر از ۸۰۰ هزار تومان می توان قیمت گرفت. حتا رادیاتور آب لیفان X60 هم داخلی سازی نشده است و بیش از ۱ میلیون تومان قیمت دارد! هواکش لیفان X60 با بودجه ۴۰۰ هزار تومان و اندکی بیش تر قابل تهیه است. صافی بنزین (فیلتر بنزین) لیفان X60 را تنها ۵۰ هزار تومان می فروشند. قرقری (مفصل) فرمان X60 هم چینی است و ۱۷۰ هزار تومان ارزش دارد. میل موج گیر جلوی لیفان X60 به قیمت کم تر از ۱۵۰ هزار تومان در دسترس است. دنده CVT لیفان X60 با بهای ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم یافت می شود. واشر درِ سوپاپ لیفان، ۱۶۰ هزار تومان می ارزد. دینام لیفان X60 وارداتی است و نزدیک به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت می خورد! حال آن که، رینگ و پیستون کامل X60 را هم با بودجه ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی می توان تهیه کرد. سیم ABS چرخ جلوی X60 کم تر از ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. واشر سرسیلندر فلزی لیفان از نوع وارداتی، تا ۳۸۰ هزار تومان نیز به فروش می رسد. پمپ هیدرولیک لیفان X60 ساخت چین است و بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می ارزد. مهره چرخ های لیفان را به قیمت ۴۰ هزار تومان می توان خرید. در حالی که، بلبرینگ چرخ لیفان را بیش از ۴۵۰ هزار تومان قیمت می گذارند. توپی چرخ عقب لیفان را هم بیش از ۱ میلیون تومان عرضه می کنند. رینگ موتور استاندارد لیفان X60 قطعه نسبتاً گرانی است و ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت می خورد. شیشه بالابرهای جلوی لیفان X60 را به صورت کیت کامل، به قیمت ۹۰۰ هزار تومانی می فروشند. شیشه بالابرهای عقب هم با اختلافی جزئی، در همین محدوده قیمتی به فروش می رسند. قفل درهای عقب یا جلوی لیفان X60، به طور میانگین به قیمت ۸۰۰ هزار تومان، عرضه می گردند. سیبک فرمان X60 در سمت چپ یا راست، اندکی بیش تر از ۲۰۰ هزار تومان می ارزد. سرپلوس های سمت راست یا چپ گیربکس X60 نیز بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورده اند. پلوس چپ یا راست X60 را از ۱ میلیون و ۷۰۰ تا ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می توان پیدا کرد.

قطعات تزیینی

لیفان X60 برخلاف ظاهر ساده و ارزان قیمتی که دارد، دارای قیمت بالای قطعات تزیینی است. چراغ های جلوی X60 در هر سمت، حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای شما آب می خورند. در حالی که، چراغ های راهنما بیرون از این کاسه چراغ های اصلی هستند و اگر روزی با X60 تصادف کنید، آن ها را باید به صورت جداگانه تهیه نمایید! هر چراغ راهنمای جلو X60 را هم حدود ۲۵۰ هزار تومان به شما می فروشند. پروژکتورهای جلو، سومین بخش از چراغ های جلو X60 هستند! این پروژکتورها هر کدام حداقل ۲۰۰ هزار تومان در بازار قیمت دارند. در بخش عقب، چراغ های اصلی X60 را می بینیم که به لامپ های LED مجهز هستند و هر کدام حداقل ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت می خورند. اما مه شکن های عقب لیفان X60 هم به صورت مجزا از چراغ های اصلی طراحی شده اند که هریک اندکی بیش تر از ۲۰۰ هزار تومان می ارزند. یکی از جالب ترین چراغ های بیرونی لیفان X60، چراغ های راهنمای آینه هاست که یکی از بزرگ ترین چراغ های طراحی شده بر روی آینه کناری یک خودرو هم محسوب می شوند! این چراغ ها برای هر آینه، نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارند! پس بهتر است هنگام رانندگی با X60 بیش تر هوای آینه ها را داشته باشید! فارغ از بحث چراغ ها، سایر قطعات تزیینی بدنه X60 هم در بازار به وفور یافت می شوند. قاب پلاستیکی در برگیرنده راهنماهای جلو در هر سمت، تقریباً ۱۳۰ هزار تومان فروخته می شود. جلوپنجره کامل لیفان X60 را که وارداتی است، بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قیمت می دهند. آینه کناری لیفان که ابعاد بسیار بزرگی دارد، از ۷۰۰ هزار تومان به بالا فروخته می شود. البته گاه قیمت این قطعه را فراتر از ۱ میلیون تومان هم اعلام می کنند! سپر جلوی لیفان X60 به صورت خام در بازار قابل تهیه است. این پوسته سپر را به قیمت ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و بالاتر می فروشند. اما پوسته سپر عقب X60 هم فقط اندکی ارزان تر است و با بودجه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی می توان آن را خریداری کرد.

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.