مقایسه لیفان X70 با ام وی ام X33S AT Sport

مقایسه لیفان X70 با ام وی ام  X33S AT Sport

با افزایش شدید قیمت ها در بازار خودرو، امروز بیش تر انتخاب ها برای خرید خودرو به محصولات چینی اختصاص می یابد و ما در این مقاله دو کراس اوور جدید چینی بازار را با هم مقایسه می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

مدت هاست که سلیقه بازار در دنیا و همچنین ایران به سمت خرید خودروهای کراس اوور رفته است. حالا دیگر بیش تر خانواده ها (در صورت داشتن بودجه کافی) ترجیح می دهند یک کراس اوور داشته باشند تا یک سدان. با دقت به حضور چینی ها در ایران متوجه می شویم که آن ها هم مدت زیادی است که به اهمیت این کلاس در ایران پی برده اند و پرفروش ترین خودروهای چینی در ایران در رده کراس اوور قرار می گیرند.

در این مقاله به بررسی دو کراس اوور جدید بازار ایران می پردازیم؛ «ام وی ام X33S AT Sport»، که نسخه فیس لیفت همان X33 در ایران به حساب می آید و توسط «مدیران خودرو» عرضه می شود، در برابر «لیفان X70» که قرار است توسط «خودروسازان بم» به زودی وارد بازار شود.

مقایسه طراحی بدنه

مقایسه لیفان X70 با ام وی ام  X33S AT Sport

ابتدا به بررسی طراحی لیفان X70 می پردازیم. در نمای جلوی این خودرو جلوپنجره ای با زمینه مشکی و طرح لانه زنبوری دیده می شود. روی این طرح لانه زنبوری چهار خط افقی کرومی قرار گرفته و نام «لیفان» در وسط این جلوپنجره طراحی شده است. چراغ های جلو در این خودرو به صورت کشیده طراحی شده اند و مه شکن ها با حاشیه مشکی رنگ و به صورت دایره ای در گوشه های سپر قرار گرفته اند. در قسمت پایین دورتادور خودرو قطعه های پلاستیکی و مشکی رنگ وجود دارد. در قسمت گلگیر برجستگی را در طراحی داریم که باعث شده خودرو پهن تر شود و عضلانی تر به نظر برسد. در نمای کناری این خودرو اولین نکته رینگ های ۱۸ اینچی تراش خورده است که به چشم می آیند. خطی در بالای گلگیر جلو تا امتداد چراغ عقب کشیده شده است. باربند تزیینی این خودرو با رنگ نقره ای طراحی شده که با حاشیه پنجره ها و خط کرومی پایین درها هماهنگی دارد. سقف این خودرو شیب کمی به عقب دارد و در امتداد آن بال کوچکی قرار گرفته است. لیفان X70 طول ۴۳۹۰ میلی متر، عرض ۱۸۲۰ میلی متر و ارتفاع ۱۷۱۵ میلی متر را دارد. فاصله محوری این خودرو ۲۶۱۰ میلی متر است. با این ابعاد، این خودرو در ردیف کراس اوورهای متوسط قرار می گیرد. در نمای عقب این خودرو طراحی متناسب با نمای جلو را می بینیم. چراغ های عقب به صورت کشیده طراحی شده و با خطی کرومی به هم متصل می شوند. زیر این خط کرومی نام لیفان، با اندازه ای نسبتاً بزرگ، نوشته شده و این یعنی خبری از لوگو در عقب و جلوی این خودرو نیست.

حتماً بخوانید: همه چیز در مورد لیفان X70 محصول جدید خودروسازان بم

مقایسه لیفان X70 با ام وی ام  X33S AT Sport

ام وی ام X33S AT Sport در واقع، همان فیس لیفت متوسط برای چری تیگو ۳ است. در این خودرو می بینیم که مهندسان چری دوباره به جای تغییر نسل بر روی تیگو ۳، فیس لیفتی را برای این خودرو در نظر گرفته اند. فیس لیفتی که با کم ترین تغییرات نسبت به نمونه قبلی انجام شده و با حفظ اکثر قالب های بدنه و کابین توانسته است الگوی جدید چری را در بخش جلوی خودرو پیاده کند. با کمی دقت مشخص است که کاسه چراغ جلو و چراغ روز، در بحث قالب، تفاوتی با ام وی ام X33S ندارند و تغییر زوایای سپر باعث شده ظاهر کلی X33S AT Sport در بخش جلو متفاوت از قبل باشد.

ام وی ام X33S AT Sport با ۴۲۲۴ میلی متر طول، ۱۷۶۵ میلی متر عرض و ۱۶۵۲ میلی متر ارتفاع در رده کراس اوورهای کامپکت قرار می گیرد و همچنین فاصله محوری در این خودرو ۲۵۱۰ میلی متر است. در لیفان X70 به ترتیب ۴۳۹۰ میلی متر طول، ۱۸۲۰ میلی متر عرض، ۱۷۱۵ میلی متر ارتفاع و فاصله محوری ۲۶۱۰ میلی متر را داریم. همان طور که در اعداد می بینید، لیفان X70 از همه نظر از ام وی ام X33S AT Sport بزرگ تر است. در واقع، می توان گفت ام وی ام X33S AT Sport یک کراس اوور کامپکت است و لیفان X70 در رده کراس اوورهای متوسط قرار می گیرد، اما به دلیل قرار گرفتن این دو خودرو در یک رده قیمتی، این دو خودرو کاملاً رقیب مستقیم هم هستند.

با بررسی کلی طراحی در این دو خودرو متوجه می شویم که لیفان X70 طراحی به روز تر و آیرودینامیک تری را دارد. ام وی ام X33S AT Sport چهره تقریباً تکراری نسل قبل خود را دارد، اما X70 ظاهری نو و مدرن تر دارد. نکته دیگر در مورد لیفان X70 آن است که با اتوجه به ابعاد بزرگ تر در این خودرو، طبیعتاً فضای داخل این خودرو بیش تر از ام وی ام X33S AT Sport است. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که حالا چند سال می شود که ام وی ام با X33 در بازار ایران حضور دارد و اعتماد مشتریان و سلیقه بازار ایران با این خودرو سنجیده شده، پس دور از انتظار نیست براساس همین سابقه و اعتماد، بسیاری از مشتریان ام وی ام X33S AT Sport را انتخاب کنند.

مقایسه طراحی داخلی

در طراحی داخلی هر دو خودرو طراحی ساده ای داریم و نکته عجیبی به چشم نمی خورد. در هر دو خودرو طراحی با رنگ زمینه مشکی را داریم و در هر دو خودرو اکثر قطعات پلاستیکی هستند که باید دید تا چه میزان می توان به کیفیت آن ها اطمینان کرد. اگر بخواهیم دقیق تر طراحی این دو خودرو را بررسی کنیم می توانیم بگوییم که طراحی داخلی در ام وی ام X33S AT Sport به مراتب اسپرت تر از لیفان X70 است. در غربیلک فرمان ام وی ام X33S AT Sport طراحی جذاب تر از X70  انجام گرفته و خروجی های تهویه در این خودرو زیباتر از X70 طراحی شده اند. با در نظر گرفتن این که بحث مقایسه طراحی داخلی یک بحث کاملاً سلیقه ای است، در مجموع، می توان گفت طراحی این دو خودرو در یک سطح قرار می گیرد اما برای مشتریان جوان تر طراحی داخلی ام وی ام X33S AT Sport جذاب تر است.

حتماً بخوانید: ویژگی های ام وی ام X33S AT Sport اعلام شد + تصاویر

مقایسه آپشن ها و امکانات ایمنی

در ام وی ام X33S AT Sport امکانات و آپشن هایی مثل چراغ روز، فرمان کمکی برقی، سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، سانروف، گرم کن صندلی های جلو، کروزکنترل، نمایشگر لمسی، سنسور پارک و دوربین عقب، سنسور نور، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه ها و شیشه های برقی، بلوتوث و… را داریم.

در لیفان X70 امکاناتی مثل فرمان هیدرولیک، سامانه ESP/ABS/EBD/BOS، دو کیسه هوا، کروزکنترل، تهویه اتوماتیک، سانروف، صندلی برقی راننده ۶ جهته، گرم کن صندلی های جلو، استارت دکمه ای، کامپیوتر سفر، چراغ روز، نمایشگر ۹ اینچی اندروید، سنسور باد لاستیک، آینه الکتروکرومیک، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب و… را داریم.

با مقایسه امکانات این دو خودرو متوجه می شویم که لیفان X70 و ام وی ام X33S AT Sport از نظر امکانات و آپشن ها تقریباً هم‌رده هستند اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. برای مثال، در لیفان X70 تنظیم صندلی تمام برقی را داریم اما این آپشن در ام وی ام دیده نمی شود. سیستم تهویه در لیفان X70 نیمه اتوماتیک است، در حالی که در ام وی ام X33S AT Sport این سیستم تمام اتوماتیک است. این دو تفاوت مهم ترین تفاوت ها در بحث امکانات این دو خودرو هستند، اما در نظر داشته باشید مهم تر از فهرست آپشن های خودرو، عملکرد آن هاست و باید دید امکانات این دو خودرو در عمل تا چه میزان خوب عمل می کنند.

مقایسه عملکرد فنی و پیشرانه

لیفان X70 در تمام بازارها با پیشرانه ای ۲ لیتری و تنفس طبیعی معرفی شده که قدرت این موتور توسط جعبه دنده دستی یا CVT  به چرخ های جلو منتقل می شود. طبق اطلاعات منتشرشده از سوی خودروسازان بم، پیشرانه ۲ لیتری این خودرو توان تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این خودرو با ۱۴۱۵ کیلوگرم وزن نهایت سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت را دارد. در مقابل، مدیران خودرو در ام وی ام X33S AT Sport همچنان از پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۳۹ اسب بخاری در این کراس اوور چینی استفاده خواهد کرد، اما در محصول جدید مدیران خودرو می بینیم که جعبه دنده اتوماتیک CVT جای خود را به جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک داده است. این جعبه دنده از مدل CVT که پیش تر در این محصول مورد استفاده قرار می گرفت به روز تر است و احتمالاً مشتریان رضایت بیش تری را نسبت به این جعبه دنده خواهند داشت.

در نظر داشته باشید پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی در لیفان X70 از پیشرانه مورد استفاده در ام وی ام X33 به روزتر است. با توجه به این که این دو پیشرانه خروجی های برابری دارند، در نهایت، سرعت و شتاب گیری در این دو خودرو با عملکرد کاملاً مشابهی ارائه می شود. این جا نقطه تمایز این دو خودرو جعبه دنده آن هاست. با توجه به این که همیشه استقبال از جعبه دنده اتوماتیک از CVT بیش تر بوده، پس در این بحث ام وی ام X33S AT Sport نسبت به لیفان X70 برتری دارد.

بررسی قیمت و نتیجه گیری

مدیران خودرو قیمت ۳۹۰ میلیون تومان را برای ام وی ام X33S AT Sport در نظر گرفته است و انتظار می رود لیفان X70 هم در هیمن محدوده قیمت گذاری شود. البته ممکن است قیمت لیفان X70 به دلیل ابعاد بزرگ تر تا ۴۲۰ میلیون تومان هم باشد. اما کدام یک از این دو خودرو ارزنده تر است؟ پاسخ به این پرسش بسیار پیچیده است، چراکه با دو خودروی چینی طرف هستیم که شباهت های زیادی دارند. از سویی، ام وی ام X33 در نسخه قبل از خود بازار نسبتاً خوبی داشته و مشتریانی را به خود اختصاص داده است و از سویی دیگر، لیفان X70 یک خودروی تازه وارد و البته جدید تر است. اگر بخواهیم کمپانی های مادر را از نظر وضعیت کنونی و سابقه در ایران مقایسه کنیم، در این بخش برتری با «چری» است، اما اگر بخواهیم طراحی و پیشرانه مدرن را در نظر بگیریم لیفان X70 برتری محسوسی نسبت به ام وی ام دارد. اکنون باید منتظر باشیم و ببینیم که پس از عرضه لیفان X70 وضعیت بازار برای این دو رقیب چگونه خواهد بود.

مشخصات فنی لیفان X70 چگونه است؟

پیشرانه تنفس طبیعی و ۲ لیتری این خودرو توان تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این موتور توسط جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل می شود.

مشخصات فنی ام وی ام X33S AT Sport چگونه است؟

مدیران خودرو در ام وی ام X33S AT Sport همچنان از پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۳۹ اسب بخاری در این کراس اوور چینی استفاده خواهد کرد. اما در محصول جدید مدیران خودرو می بینیم که جعبه دنده اتوماتیک CVT جای خود را به جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک داده است.

لیفان X70 بهتر است یا ام وی ام X33S AT Sport؟

از سویی، ام وی ام X33 در نسخه قبل از خود بازار نسبتاً خوبی داشته و مشتریانی را به خود اختصاص داده است و از سویی دیگر، لیفان X70 یک خودروی تازه وارد و البته جدید تر است. اگر بخواهیم کمپانی های مادر را از نظر وضعیت کنونی و سابقه در ایران مقایسه کنیم، در این بخش برتری با «چری» است، اما اگر بخواهیم طراحی و پیشرانه مدرن را در نظر بگیریم، لیفان X70 برتری محسوسی نسبت به ام وی ام دارد.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

۲.۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.