مسئولان برای مقابله با تحریم ها دیر به فکر افتادند

مسئولان برای مقابله با تحریم ها دیر به فکر افتادند
حمید کشاورز، یکی از مالکان شرکت قطعه سازی کروز، ظهر امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به سوالات آن ها پاسخ دهد.

مدیران 777 مدیران 777

کشاورز در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری اسب بخار که آیا «بعد این همه خبر و اتفاق بعد در صنعت خودروسازی کشور، به زمانی رسیده ایم که بگوییم ایران بزودی خودروسازی خود را از دست می دهد؟» گفت:
«مسائل مربوط به تحریم های این دوره کاملا قابل پیش بینی بود. زیرا صنعت خودروی کشور تجربه سال ۹۱ را داشته است و بارها در جلسات مختلف به آقایان راهکارهای مختلفی پیشنهاد شد. اما متاسفانه دیدم، زمانی به فکر مقابله با تحریم های آمریکا افتادند که دیگر دیر شده بود. بدیهی هم است که در این مدت خبرهای بدی را از صنعت خودرو کشور بشنویم. زیرا آمریکا دانسته که کدام بخش اقتصاد و صنعت ایران را هدف بگیرد. دقیقا صنعت خودرو جایی است که حجم زیادی از مشتریان و مردم با آن مبادله دارند و از سویی اشتغال عظیمی در بخش های مختلف این صنعت وجود دارد. پس اگر صنعت خودروسازی کشور را فلج کند، می تواند به راحتی سطح نارضایتی را در کشور بالا ببرد. در حال حاضر صنعت خودروی ایران با سه مشکل اصلی مواجه است. اول مشکل اعتبارهای ریالی که به چالش های بزرگی برای قطعه سازان و خودروسازان تبدیل شده است. دومین مشکل بالا بودن قیمت ارز برای صنعت خودروی کشور است و از سویی روند تخصیص ارز نامناسبتر از همیشه است. سومین دغدغه هم طولانی بودن روند تخصیص ارز است که باعث شده تا تامین کنندگان نتوانند بر اساس برنامه ریزی خود، مواد اولیه خاصشان را از کارخانه های مبدا خارجی تامین کنند. با کمی بررسی این سه مشکل می توان فهمید که تا چه حد این چالش ها صنعت خودروی کشور را کم فروغ می کنند. بدیهی است که اگر مسئولان به فکر حل این مشکلات نباشند، صنعت خودرو زودتر به آستانه تحمل خود خواهد رسید. البته که امیدوار هستیم تا در ماه های آتی، اتفاق های خوبی برای صنعت خودرو کشور بیافتد».
نادر عبدالحسینی سخا، مدیر عامل شرکت کروز، در پاسخ به سوال خبرنگار اسب بخار مبنی بر اینکه “آیا دولت بر اساس ادعاهای خود کمکی در رفع مشکلات صنعت خودرو کرده است و توانسته تا در بحث گشایش های ارزی، حمل و نقد قطعات، صدور بیمه نامه ها و… به کمک قطعه سازان و خودروسازان بیاید؟” گفت:
«اگر اتفاق مثبتی هم افتاده است، حداقل ما در شرکت کروز از آن خبر نداریم. در ماه های گذشته نه تنها فرایند کاری قطعه سازانی چون ما آسان نشده است، بلکه به خاطر برخی سیاست های داخلی با مشکلات جدیتر و ناهماهنگی های بیشتری هم مواجه شده ایم. تا به امروز دولت هیچ کمکی در خصوص حمل قطعات و گشایش های ارزی در کشورهای مختلف برای قطعه سازی به نام کروز انجام نداده و آن طور که می دانم هم، سایر شرکت ها نیز خودشان به دنبال راه های فرار از تحریم هستند و مسیرهای جدید خود را به تنهایی و بدون کمک دولت پیدا می کنند».

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.