قیمت قطعات دانگ فنگ H30 کراس در بازار

H30 کراس

«دانگ فنگ» از آن خودروسازان چینی پرحاشیه در ایران است! شرکتی که سال هاست تجربه حضور در صنعت خودروی کشورمان را دارد، اما این حضور، به شکل های مختلفی رقم خورده است.؛ گاه به صورت مستقیم با عرضه محصول و در بسیاری از شرایط، به صورت غیرمستقیم با همکاری فنی.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

شرکت «ایران خودرو» که سال ها با کمپانی «پژو»ی فرانسه همکاری می کرد، بعد از آغاز تحریم ها و خروج اجباری پژو از ایران، همچون بسیاری از دیگر خودروسازان وطنی، روی به عرضه محصولات چینی آورد. «هایما» و «دانگ فنگ»، دو انتخاب اصلی ایران خودرو از میان چینی ها بودند. در این میان، دانگ فنگ و ایران خودرو توانستند با تبلیغات گسترده بر روی مدل «H30 کراس»، بسیاری از افراد را به هوس خرید یک کراس اوور ارزان به سمت انتخاب آن بکشانند. اما با ورود H30 کراس به خیابان ها مشخص شد که این خودرو چیزی بیش از یک هاچ بک کراس با فلاپ های بدنه و باربند سقفی نیست! دانگ فنگ H30 کراس، خوب یا بد، مورد استقبال طیف گسترده ای از خریداران بازار قرار گرفت. یکی از دلایل افزایش استقبال از این خودرو، وجود موتور TU5 در سینه آن بود. نه این که TU5 موتور قدرتمند و خاصی باشد، بلکه فقط به دلیل آشنایی تعمیرکاران با این موتور و وفور قطعات آن در بازار، بسیاری از مشتریان H30 کراس با خیال راحت، این اتومبیل چینی را خریدند! همین اشتراک موتور با خانواده پژو، تأمین قطعات H30 کراس را برای شرکت ایران خودرو و مالکان آن راحت تر کرده است. اما از آن سو، قطعات تزیینی H30 کراس بسیار گران هستند و در برخی موارد، برچسب های قیمتی سرسام آوری دارند.

H30 کراس

قطعات فنی

کمک فنرهای عقب دانگ فنگ H30 کراس در هر سمت، نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورده اند. کمک فنرهای جلو بسیار گران تر هستند و بین ۱ میلیون و ۴۰۰ تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسند. این کمک ها از نوع گازی روغنی هستند و توسط شرکت های چینی ساخته می شوند. شلگیرهای عقب دانگ فنگ H30 کراس در هر طرف، ۲۰۰ هزار تومان فی می خورند. در حالی که، شلگیرهای جلوی این خودرو برای هر سمت، بیش از ۳۰۰ هزار تومان ارزش دارند. براکت های سپر جلو دانگ فنگ H30 کراس در هر سمت چپ و راست، ۱۷۰ هزار تومان و همین براکت ها برای سپر عقب نیز در همین محدوده قیمت دارند. بوش طبق بزرگ دانگ فنگ H30 کراس را ۱۷۰ هزار تومان می فروشند. بوش طبق کوچک H30 کراس را اما با قیمت کم تر از ۱۰۰ هزار تومان می توان تهیه کرد. توپی چرخ های عقب دانگ فنگ H30 کراس نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان می ارزد! توپی سر کمک این خودرو هم با بودجه کم تر از ۲۵۰ هزار تومان قابل تهیه است. میل موج گیر دانگ فنگ H30 کراس از نوع وارداتی، با کم تر از ۱۲۰ هزار تومان بودجه یافت می شود. طبق دانگ فنگ H30 کراس نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان قیمت می خورد. جعبه فرمان کامل دانگ فنگ از آن دسته قطعات این خودروست که قیمتی نجومی دارد و بین ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۶ میلیون تومان خرید و فروش می شود! در حالی که، سیبک فرمان دانگ فنگ نسبتاً ارزان است و ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد.

H30 کراس

اگر سرویس های دوره ای دانگ فنگ H30 کراس نزدیک باشد، باید از خرج لوازم مصرفی این خودرو هم خبردار شوید. فیلتر روغن H30 کراس از نوع وارداتی، ۵۰ هزار تومان قیمت دارد، اما با توجه به تولید انبوه قطعات موتور TU5 در کشور، می توانید فیلترهای ایرانی را هم با قیمت کم تر برای این خودرو تهیه کنید. در خصوص فیلتر هوا هم همین موضوع صدق می کند. فیلتر هوای اصلی این خودرو که ساخت چین است، بیش از ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. فیلتر بنزین دانگ فنگ H30 کراس، گران ترین فیلتر این خودروست و در نوع وارداتی، بیش از ۶۰ هزار تومان فروخته می شود. لنت های ترمز، دیگر قطعه مصرفی و حیاتی در یک خودرو هستند. لنت ترمزهای عقب دانگ فنگ H30 کراس از نوع وارداتی ساخت چین، بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسند. لنت ترمزهای جلوی این خودرو نیز همچون لنت های عقب، از نوع چینی، در همان محدوده قیمتی ۴۰۰ هزار تومان قابل تهیه اند. شمع موتور را هم می توان قطعه ای مصرفی دانست که البته در کیلومترهای بسیار بالاتری تعویض می گردد. یک دست کامل شمع های H30 کراس که ساخت چین هستند، نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان می ارزند. دیسک و صفحه، از آن قطعات مصرفی مهم و ارزنده در خودروست. این روزها دیسک و صفحه از برند “Valeo” و آن هم نه نسخه فرانسوی بلکه ساخت کشور ترکیه، فراتر از ۳ میلیون تومان فی می خورد. از دیگر قطعات فنی دانگ فنگ H30 کراس می توانیم به سوپاپ دود و هوا اشاره کنیم که تقریباً ۸۰۰ هزار تومان قیمت داده می شود. قطعه فروشان، رینگ پیستون دانگ فنگ را ۴۰۰ هزار تومان و خود پیستون خودرو را بیش از ۱ میلیون تومان عرضه می کنند. واشر سرسیلندر H30 کراس هم کم تر از ۴۰۰ هزار تومان است. بلبرینگ چرخ های جلوی این خودرو با قیمت ۳۸۰ هزار تومان به فروش می رسند. رادیاتور آب این خودرو ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار و رادیاتور کولر آن هم تقریباً با همین قیمت قابل خریداری است. استارت دانگ فنگ بیش از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و پمپ بنزین این خودرو نیز فراتر از ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت داده می شود.

H30 کراس

قطعات تزیینی

به بخش ترسناک ماجرا رسیدیم! چراغ های جلوی دانگ فنگ H30 کراس در هر سمت، نزدیک به ۳ میلیون تومان قیمت خورده اند! این چراغ ها ساخت چین هستند و هیچ داخلی سازی‌ای در تولید آن ها صورت نگرفته است. البته این چراغ ها را در جنس های درجه دو، با قیمت های کم تر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم می توان تهیه کرد. پروژکتورهای سپر جلوی H30 کراس را بسته به جنس، بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان می فروشند! دقت کنید که این قیمت برای هر یک عدد پروژکتور است! سپر جلوی این خودرو به صورت خام و رنگ نشده که از چین وارد می شود، از ۳ تا ۶ میلیون تومان قیمت دارد! یعنی این حجم از وجه رایج مملکت برای یک پوسته سپر که فاقد چراغ و جلوپنجره است! اما اگر قیمت جلوپنجره دانگ فنگ را بخواهید بدانید، با دیدن قیمت های ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان احتمالاً شوکه می شوید! در بخش عقب، چراغ های خطر روی ستون های H30 کراس تقریباً ۹۰۰ هزار تومان برای هر سمت آب می خورند. اما تکه اصلی چراغ خطر عقب H30 کراس که روی گلگیر عقب قرار دارد، حدوداً ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می ارزد. پوسته سپر عقب H30 کراس به صورت خام و بدون رنگ، تقریباً ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. مه شکن های سپر عقب دانگ فنگ H30 کراس از ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسند. آینه های کناری H30 کراس در سمت چپ یا راست، بیش از ۹۰۰ هزار تومان می ارزند. چراغ راهنمای این آینه ها هم به صورت جداگانه قابل خریداری است که به تنهایی بیش از ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد! لوگوی استیل دانگ فنگ بر روی جلوپنجره هم از بازار قابل تهیه است و بیش از ۳۰۰ هزار تومان می ارزد! توری سپر جلو H30 کراس را هم به صورت جدا می فروشند و نزدیک به ۲۵۰ هزار تومان ارزش آن است!

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.