ب ام و X5 و X6 سری M کامپِتیشن؛ شاسی بلند با حس واقعی اسپرت

ب ام و X5 و X6 سری M کامپتیشن؛ شاسی بلند با حس واقعی اسپرت
به تازگی کمپانی آلمانی «ب ام و» نمونه های جدید سری M دو شاسی بلند بزرگ خود را معرفی کرده است. با اینکه ب ام و X5 و X6 از نظر فنی و کاربردی، در جایگاه شاسی بلندهای اسپرت قرار می گیرند، اما در تغییرات جدید به مراتب هیجان انگیزتر از گذشته شده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اکنون به ۶۲۵ اسب بخار و ۲۹۰ کیلومتر در ساعت می رسند
«ب ام و» نسل جدید خودروهای اسپرت X5M و X6M را بر اساس نسخه های بازسازی شده مربوط به X5 و X6 ارائه می دهد. این سبک فنی همان موردی است که پیش تر با موفقیت در سری های قبلی پیشنهاد شده بود و حال با استفاده از همان پیشرانه که روی سدان M5 مورد تقدیر قرار گرفت، این دو SUV در نمایشگاه خودروی لس آنجلس به نمایش گذاشته می شوند و سپس در آوریل ۲۰۲۰ به بازار عرضه می شوند.


ارتقای تا ۶۲۵ اسب بخار و ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت
فناوری توربو دوگانه ب ام و قادر به تولید ۶۰۰ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن متر در پیشرانه ۴٫۴ لیتری ۸ سیلندر خورجینی است. در نسخه های Competition شاهد افزایش قدرت و رسیدن آن به ۶۲۵ اسب بخار هستیم. جعبه دنده اتوماتیک ۸ دنده M Steptronic مجهز به سیستم Driverlogic (سیستمی که به راننده اجازه می دهد شیوه تعویض دنده را تنظیم کند) و فناوری های به روز کمپانی ZF در آن دیده می شود. جعبه دنده مورد نظر در X5 و X6 سری M را می توان در سه حالت تنظیم کرد و در هر کدام از حالت ها شیوه انتقال قدرت به چرخ های جلو و عقب را تغییر داد.
ب ام و X5 و X6 سری M کامپتیشن؛ شاسی بلند با حس واقعی اسپرت
در این دو شاسی بلند لوکس و اسپرت آلمانی شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳٫۸ تا ۳٫۹ ثانیه اعلام می شود و برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون،۱۳.۲ تا ۱۳.۷ ثانیه کافی است. بیشینه سرعت ب ام و X5 و X6 سری M در ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. اما می‌توان با سفارش بسته اختیاری I’m Driver’s package سرعت را تا ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت افزایش داد.

ظاهر خشن سری M
نسخه‌های X5 M و X6 M توسط سپرهای مخصوص آن ها قابل تشخیص هستند. همچنین برخی اجزای ظاهری به خاطر مباحث فنی و هم اصول اسپرت M، باز طراحی شده اند. در مدل Competition هواکش مشبک جلوی رادیاتور، پوششی مشکی و براق دارد و اسپویلری متفاوت از نمونه های عادی در عقب این دو خودرو دیده می شود. چرخ های عقب ۲۱ اینچی و چرخ های جلوی ۲۲ اینچی با تایرهای ۲۹۵/۳۵ و ۳۱۵/۳۰، سیستم ترمز اسپرت M Compound ، اگزوز دوتایی M شکل و صندلی جلو با پشت سری یکپارچه از جمله ویژگی هایی است که در نمونه رسمی M برای ب ام و X5 و X6 در نظر گرفته شده است.

مناسب برای رانندگی اسپرت
همان طور که می دانید، ب ام و X5 و X6 در اکثر نمونه ها به سیستم تعلیق تطبیقی مجهز هستند. حال در نمونه سری M این دو شاسی بلند اسپرت، این ویژگی به صورت استاندارد و با ارتقایی اساسی معرفی شده است. میله موج گیرها در سری M ب ام و X6 و X5 متفاوتتر از نسخه های دیزلی و بنزینی ساده هستند و فرمان هر دو خودرو مجهز به سیستم servotronic (سیستمی کمکی برای فرمان که باتوجه به سرعت خودرو، نیروی مورد نیاز برای چرخاندن غربیلک فرمان را تنظیم می کند تا نیروی کم تری اتلاف شود) است. با توجه به افزایش توان و ارتقای شتاب این دو شاسی بلند، سیستم ترمز X5 و X6 سری M ارتقا پیدا کرده و با توجه به حالت های رانندگی قدرتی متفاوت را از خود نشان می دهد.


قابلیت شخصی سازی محدود در سیستم پایداری و کنترلی خودرو از ویژگی هایی است که کمپانی ب ام و و گروه M Power برای دو شاسی بلند معروف این نشان آلمانی در نظر گرفته اند. دکمه های M1 و M2 روی فرمان که با رنگ قرمز و در کنار دسته های دنده پشت فرمان X5 و X6 سری اِم کامپِتیشن قرار دارند، این قابلیت را به راننده می دهند تا با شخصی سازی حالت های رانندگی و ذخیره آن ها، در کمترین زمان تغییرات لازم و تغییر حالت را بر روی خودروی خود اعمال کند. تنظیم‌ حالت موتور، جعبه دنده، سفتی و واکنش فرمان، ترمز و تنظیمات انتقال قدرت به چرخ از جمله مواردی است که مالکان این دو شاسی بلند می توانند تغییراتی را در آن اعمال کنند.

اسپرت و شاسی بلند؛ اما همچنان لوکس
با اینکه امروز X7 پرچمدار ب ام و در بازار شاسی بلندهای اشرافی است، اما ب ام و X5 و X6 سری M کامپتیشن نیز امکانات سطح بالا و به نسبت لوکسی را در اختیار سرنشینان قرار می دهند. تریم داخلی چرم و جیر سفارشی، نور پردازی قابل تنظیم کابین، چراغ های هوشمند و لیزری جلو، موس سرامیکی، نمایشگر پشت فرمان دیجیتال و قابل شخصی سازی، صندلی های برقی، سردکن و گرمکن صندلی های جلو با ماساژور، گرمکن صندلی های عقب، سیستم تهویه چهار کاناله اتوماتیک، انتشار رایحه مورد نظر در کابین، دنده پشت فرمان، تنظیمات سیستم انتقال قدرت به چرخ ها، سیستم صوتی و تصویری پیشرفته، نمایشگرهای ردیف عقب رادار خطی و نقطه کور، ترمز هوشمند، رانندگی خودکار سطح ۳ اتونوموس، وکیوم درها، ریموت کنترل هوشمند، سیستم تعلیق هوشمند و تطبیق پذیر، دوربین ۳۶۰ درجه تطبیق پذیر، پارک و خروج از پارک هوشمند و…از جمله امکاناتی است که در اکثر نمونه های ب ام و X6 و X5 سری M کامپتیشن دیده می شود.


لاله شیخ زاده
پایگاه خبری اسب بخار
منبع: کواتروروته

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.