آیا ساندرو استپ وی در مقایسه با ساندروی معمولی ارزش خرید دارد؟ اسب بخار به شما پاسخ می دهد!

رنو ساندرو استپ وی
گاه تفاوت های ناچیز میان دو مدل از یک خودرو، چند میلیون تومان اختلاف قیمت را برای مشتری به همراه دارد. در بازار خودروی ایران که با انحصار نسبی رو به رو است، خودروسازان برای ایجاد تنوع در سبد محصولات شان، اقدام به عرضه فیس لیفت ها و تیپ بندی های مختلف بر روی یک خودرو می کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

ترفندی کم هزینه و البته سودآور که در بازار ایران بسیار کارآمد است. گاه تفاوت های میان تیپ های یک خودرو، به قطعه های ظاهری و تجهیزات کابین محدود می شود، اما گاه این تفاوت ها به نوع جعبه دنده و موتور می رسد.
«رنو ساندرو» به عنوان یکی از محبوب ترین محصولات «رنو» که در سال های اخیر به بازار ایران آمده است، هاچ بکی اقتصادی و باکیفیت به شمار می رود که افزون بر عرضه در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک، در مدل استپ وی هم به مشتریان ارائه می گردد. استپ وی که نسخه کراس اوور ساندرو محسوب می شود، به طور معمول قیمت بیش تری نسبت به ساندروهای معمولی در بازار دارد و از بازار خرید و فروش پررونق تری نیز برخوردار است.
اکنون در این مقاله، به بررسی تفاوت های ساندرو استپ وی با ساندروهای استاندارد می پردازیم و به این پرسش پاسخ می دهیم که آیا استپ وی ارزش پرداخت چند میلیون تومان اضافه بها را دارد یا خیر؟

داستان ورود خانواده تندر و ساندرو به ایران
رنو ساندرو استپ وی
در ابتدای دهه ۸۰ و در دوره دوم دولت اصلاحات، فصل جدیدی در صنعت خودروسازی ایران گشوده شد. این دوره که از نیمه دوم دهه ۷۰ آغاز شده بود، برای نخستین بار ایران را صاحب برند خودروسازی ملی کرد. «ایران خودرو» و «سایپا» برای نخستین بار، پا به عرصه طراحی خودروی بومی با مشاوره خارجی ها گذاشتند. همچنین در این دوره، شرکت های اروپایی و آسیایی پس از سال ها برای سرمایه گذاری به ایران آمدند و صنعت قطعه سازی کشورمان را متحول کردند.
رنو ساندرو استپ وی
در این میان، ایران به دنبال یک شریک قدرتمند و استراتژیک برای ارتقای صنعت خودروسازی خود می گشت. از میان شرکت های معتبر، تنها رنوی فرانسه حاضر به سرمایه گذاری در خاک ایران شد. دهم آبان ماه سال ۱۳۸۲، «رضا ویسه» مدیرعامل وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، خبر از انعقاد قرارداد همکاری میان ایران و فرانسه به منظور تولید خودروی مشترک داد. قرارداد جوینت ونچر رنو و صنعت خودروسازی ایران بسته شد و شرکت «رنو پارس» به عنوان واسطه و شرکت مشترک دو کشور، وظیفه تأمین قطعات را برای دو خودروساز ایرانی بر عهده گرفت. خودروی «لوگان» به عنوان اولین محصول همکاری رنو و ایدرو انتخاب شد. لوگان محصول اقتصادی رنو بود که بر اساس پلت فرم نیسان میکرا طراحی شده بود. قرار بر این بود تولید این خودرو با داخلی سازی حداقل ۵۰ درصدی، همزمان با رومانی در ایران نیز آغاز شود.
رنو ساندرو استپ وی
سرمایه گذاری اولیه رنو در این قرارداد بلند پروازانه، ۱٫۵ میلیارد دلار و سهم طرف های فرانسوی و ایرانی به ترتیب ۵۱ و ۴۹ درصد بود. قرار بود هر سال به تیراژ تولید و داخلی سازی تندر ۹۰ یا همان لوگان افزوده شود. در فاز دوم این قرار داد، رنو باید امتیاز تولید محصولات دیگر پلت فرم X90 از جمله داستر و ساندرو را به ایرانی ها می داد و حداقل ۲۰ درصد از این تولیدات نیز باید صادر می شدند تا ایران به پایگاه منطقه ای رنو – نیسان در خاورمیانه تبدیل شود. رنو حتا می خواست یک مرکز طراحی پیشرفته در ایران دایر کند.
با روی کار آمدن دولت اول محمود احمدی نژاد، پروژه لوگان توسط برخی کارشکنان به استعمار نوین فرانسه تعبیر شد. در نهایت با صدور اصلاحیه ای که به تأیید نمایندگان مجلس هم درآمد، در سال ۱۳۸۶ نخستین لوگان های تولید ایران به بازار آمدند. اندکی بعد مگان هم به عنوان محصول نیمه لوکس رنو، ابتدا به صورت وارداتی و سپس در خط تولید پارس خودرو قرار گرفت. اما با آغاز موج اول تحریم ها در سال ۹۱، تولید مگان متوقف و تندر ۹۰ نیز با کاهش عرضه شدید مواجه شد. برنامه های ثانویه رنو در کشورمان از بین رفت و مرکز طراحی خودروساز فرانسوی هم به جای ایران، سر از هند درآورد.
رنو ساندرو استپ وی
پس از توافق هسته ای، رنو که خلاف دیگر برندهای خارجی، سرمایه های خود را از ایران خارج نکرده بود، بار دیگر به یاری شرکای ایرانی خود آمد و این بار ساندرو را روی خط تولید پارس خودرو فرستاد. مدتی بعد مونتاژ تندر پلاس هم به عنوان فیس لیفت تندر ۹۰، در کارخانه ایران خودرو آغاز شد. رنو برنامه کارخانه مستقل خود را نیز با همکاری ایدرو دنبال می کرد و بر سر خرید سایت «بن رو» از سایپا، بارها پای میز مذاکره با ایرانی ها نشست. رنو در نظر داشت تولید دو محصول جدید سیمبل و داستر را در سایت جدید خود در خاک ایران راه اندازی کند. اما باز هم کارشکنی ها اجازه نداد برنامه های رنو با موفقیت پیش بروند. تأخیرها در آغاز تولید مستقل رنو در ایران آن قدر ادامه یافت تا در نهایت با خروج آمریکا از توافق هسته ای، بار دیگر برنامه های خودروسازان خارجی در ایران به حالت تعلیق درآمد. اکنون نه تنها خبری از تولید داستر و سیمبل نیست، بلکه نفس های ساندرو و تندر ۹۰ هم به شمارش معکوس رسیده است.

تفاوت های ظاهری استپ وی
رنو ساندرو استپ وی
نسل اول رنو ساندرو (مدل موجود در ایران) در سال ۲۰۰۷ توسط رنو و داچیا معرفی شد. دو سال بعد، در سال ۲۰۰۹، موفقیت چشم گیر ساندرو، خودروساز فرانسوی و شریک رومانیایی اش را بر آن داشت تا نسخه کراس اوور این خودرو را با توجه به محبوبیت کراس اوورهای کامپکت در بازارهایی همچون برزیل، طراحی و عرضه کنند. ساندرو استپ وی امروز به عضوی ثابت در خانواده X90 تبدیل شده است و با معرفی هر نسل از ساندرو، نسخه استپ وی آن نیز به طور همزمان رونمایی می شود.
ساندرو استپ وی موجود در بازار ایران، تفاوت های ظاهری بارزی با ساندروی معمولی دارد که بسیاری از مردم نیز این تفاوت ها را می شناسند. نکته جالب توجه این که نسخه دنده ای و اتوماتیک استپ وی را خلاف ساندروی معمولی نمی توان از روی ظاهر بیرونی شناسایی کرد. اما اولین موردی که در ساندرو استپ وی مشاهده می شود، ارتفاع بیش تر خودرو از سطح زمین است. استپ وی در حدود ۴٫۵ سانتی متر، ارتفاع بیش تری از سطح زمین دارد. هر چند این افزایش ارتفاع نسبت به ساندروی معمولی سبب نمی شود استپ وی را یک کراس اوور بنامیم، اما همین قد بلندتر با ماهیت کلی خودرو هماهنگی دارد.
رنو ساندرو استپ وی
تفاوت ظاهری مهم بعدی، قطعه های تزیینی مشکی رنگ پلاستیکی هستند که در جای جای بدنه به کار رفته اند. زه های پلاستیکی روی گلگیرها، مشکی شدن فلاپ پایین سپرهای جلو و عقب و مشکی شدن کاسه چراغ جلو از مهم ترین این بخش ها هستند. در این میان، مشکی شدن گرافیک کاسه چراغ جلو را می توان هوشمندانه ترین تغییر در نمای جلو قلمداد کرد.
افزون بر قطعه های مشکی رنگ، قسمت های زیادی از ظاهر بیرونی استپ وی با قطعه های تزیینی نقره ای (طرح کروم) پوشانده شده است. آینه های کناری، دستگیره بیرونی درها، رکاب اسپرت و دیفیوزر جلو و عقب از جمله این قسمت ها هستند. همچنین نوار فلاپ بالای جلوپنجره در استپ وی با روکش کرومی براق تزیین شده است که این مورد در ساندروی معمولی دیده نمی شود. دو مورد از مهم ترین تفاوت های ظاهری استپ وی را می توان ریل سقفی (باربند) و رینگ های پنج پره جدید دانست که تناسب خوبی با ظاهر کلی خودرو برقرار کرده اند.
رنو ساندرو استپ وی
ناگفته نماند که در ساندرو استپ وی، زه های فابریک پایین درها که در ساندروی معمولی وجود دارند، به طور کلی حذف شده اند و رکاب اسپرت جای آن ها را گرفته است. در نهایت اگر با هیچ کدام از موارد گفته شده باز هم نتوانستید به استپ وی بودن یک دستگاه ساندرو پی ببرید، باید بدانید که ساندروهای استپ وی با نوشته لاتین نقره ای رنگ “Step way” روی درها شناسایی می شوند. یادتان باشد یک دستگاه ساندرو استپ وی درون کابین، هیچ تفاوت خاصی با ساندروهای استاندارد ندارد و هر دو خودرو از امکاناتی مشترک بهره می برند.

تفاوت های فنی
رنو ساندرو استپ وی
پیشرانه ساندرو استپ وی، همان موتور K4M معروف رنو است که ۱٫۵۹۸ سی سی حجم و ۱۶ سوپاپ دارد. قدرت و گشتاور این موتور به ترتیب به ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۸ نیوتن متر می رسد. جعبه دنده مورد استفاده در ساندرو استپ وی اتوماتیک، همان ۴ دنده خودکار (DP2) استفاده شده در ساندرو اتوماتیک و تندر ۹۰ اتوماتیک است. اما جعبه دنده به کار رفته در ساندرو استپ وی دنده ای، دو تفاوت مهم با نمونه مشابه در ساندروی معمولی دارد.
جعبه دنده استپ وی دنده ای فاقد گردگیر پلوس در سمت چپ است و محل اتصال کابل دسته دنده در این جعبه دنده، متفاوت است. به همین ترتیب، کیت کلاچ ساندرو استپ وی دنده ای خلاف ساندروی معمولی دنده ای که از نوع سیمی بود، به نوع هیدرولیکی تغییر یافته است.
رنو ساندرو استپ وی
فنرهای استفاده شده در ساندرو استپ وی تفاوتی با ساندروی معمولی و تندر ۹۰ ندارند. اما کمک فنرهای به کار رفته در استپ وی متفاوت اند. در واقع با توجه به این که ارتفاع این خودرو از سطح زمین افزایش یافته است، کمک فنرهای جلو برای حفظ پایداری خودرو تعویض شده اند. البته فنرهای عقب هم که بر روی اکسل عقب سوار می شوند، در استپ وی تغییر کرده اند تا این خودرو عملکرد بهتری از خود در جاده های ناهموار نشان دهد.

استپ وی ارزش خرید دارد؟
رنو ساندرو استپ وی
مدل های دنده ای و اتوماتیک ساندرو استپ وی و ساندروی معمولی، در دوره های زمانی گوناگون، اختلاف قیمتی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی با یکدیگر داشته اند. در شرایط امروز بازار، این اختلاف در حدود ۱۲ میلیون تومان است. با در نظر گرفتن بازه قیمتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی که ساندروی صفر کیلومتر در آن جای می گیرد، اضافه پرداخت گفته شده برای مدل های استپ وی را نمی توان چندان گزاف برشمرد.
به طور کلی تجربه نشان داده است از زمان ورود استپ وی به بازار، انتخاب میان مدل های مختلف ساندرو، بیش تر امری سلیقه ای در بین مردم بوده است، چرا که آن کس که بودجه خرید ساندرو اتوماتیک را دارد، از پس پرداخت اضافه بهای ساندرو استپ وی اتوماتیک هم بر می آید. حتا آن که می خواهد ساندرو را با جعبه دنده دستی بخرد هم ممکن است بودجه کافی برای مدل های اتوماتیک را داشته باشد و تنها از روی علاقه شخصی، اقدام به انتخاب نسخه دنده ای کرده باشد.
رنو ساندرو استپ وی

در یک جمع بندی می توان گفت ساندرو استپ وی با توجه به برخورداری از ظاهری شبیه به کراس اوورهای کوچک و ارتفاع بیش تر از سطح زمین، بیش تر می تواند به درد مشتریان ایرانی بخورد که از قدیم به خودروهای شاسی بلند علاقه داشتند. هر چند این یک شاسی بلند نیست، اما شاید تا حدودی بتواند حس سواری با خودروی بلند قد را شبیه سازی کند. از سویی، با توجه به کیفیت پایین آسفالت جاده های کشورمان، بهبود سیستم تعلیق استپ وی آپشنی مناسب برای خریدار ایرانی است.
از سوی دیگر، کیت بدنه نصب شده در استپ وی، ظاهری اسپرت تر و شکیل تر را نسبت به ساندروهای استاندارد به وجود می آورد و توانسته است چهره ساندرو را از آن سادگی مفرط، خارج کند. در نهایت، درست است که برای خرید استپ وی باید پول بیش تری پرداخت کنیم، اما هنگام فروش نمونه های کارکرده، این نسخه همواره نسبت به نسخه عادی، در جایگاه بالاتری قیمت گذاری می شود و از بازار خرید و فروش داغ تری برخوردار است. با در نظر گرفتن تمام موارد گفته شده، به نظر ما ساندرو استپ وی، ارزش ۱۲ میلیون تومان هزینه بیش تر را دارد و می تواند گزینه ای باکیفیت و مناسب در آشفته بازار کنونی خودرو باشد.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.