آیا خرید بیسو T3 تصمیمی منطقی است؟

بیسو T3

«بیسو T3» از آن دسته خودروهای چینی بداقبال بازار ایران است که هرگز روی خوشی را به خود ندیده است. نه تنها در بازار ایران و نه تنها مدل “T3″، بلکه به طور کلی برند «بیسو» در بازار جهانی هم عملکرد بسیار ضعیفی داشته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بیسو که به عنوان زیرمجموعه ای جدید از گروه خودروسازی «بایک» معرفی شد، با هدف طراحی و تولید محصولاتی لوکس و در عین حال، ارزان قیمت برای جذب جوانان روی کار آمد. اما تیراژ تولید پایین و عدم استقبال بازارها از خودروهای بیسو، شکست همه جانبه را تقدیم این برند نوپا کردند. در کشور ما هم که شرکت «سیف خودرو» توانسته بود امتیاز تولید خودروهای بیسو را دریافت کند، پس از تولید و تحویل تعداد محدودی بیسو T3، از عرضه مدل بزرگ تر T5 ناتوان ماند و تعهدهای خود در قبال مشتریان این خودروها را با محصولاتی جایگزین به انجام رساند. بیسو T3 هر چند در تعدادی انگشت شمار تحویل خریداران شده است، اما اکثر مالکان این خودرو اقدام به آگهی کردن اتومبیل خود در اینترنت کرده اند.

امروز می خواهیم ببینیم که اگر کسی قصد خرید یکی از این T3های آگهی شده را داشته باشد، چه مزایا و معایبی از این خودرو باید بداند.

طراحی: ژست مدرن و جوان پسند

امروز اولین نکته ای که در مواجهه با هر خودرو جلب توجه می کند، سبک طراحی و دیزاین آن است. بیسو خوشبختانه سرمایه گذاری زیادی در این راستا کرده است و اکثر محصولات این برند، طراحی های دلنشینی دارند. T3 به عنوان کراس اوور کامپکت بیسو، کاملاً بر مبنای اصول یک خودروی جوان پسند طراحی شده است. چراغ های کشیده و بزرگ با نوارهای نئون و جلوپنجره تزیین شده با خطوط افقی کرومی که به زیبایی با چراغ ها درآمیخته است، ظاهری دلربا و دوست داشتنی به T3 می دهند. کاپوت نسبتاً کوتاه است و به طور کلی، ابعاد جمع و جور و کاراکتری فانتزی دارد. نکته مثبت طراحی بیسو، عدم کپی برداری از خودروهای دیگر است. البته که برخی المان های طراحی آن شبیه به خودروهای معروف هستند، اما به شکل مطلق نمی توان لقب کپی را به این کراس اوور چینی چسباند. سبک طراحی ستون ها و پروفیل پنجره ها، پیش از هر چیز، شاسی بلندهای شرکت «رنج روور» را به یاد می آورد! فلاپ های پلاستیکی گوناگون دور تا دور بدنه هم استایل خارج جاده ای T3 را تقویت کرده اند. رینگ ها کوچک اند، اما طراحی اسپرتی دارند. مشکی شدن سقف و ستون ها هم به کاریزماتیک تر شدن ظاهر خودرو کمک کرده است. در بخش عقب، اندکی طراحی T3 سلیقه ای می شود. فرم جعبه ای ساده عقب خودرو ممکن است به مذاق برخی افراد خوش نیاید، اما برخی دیگر هم آن را می پسندند. چراغ های عقب بی کیفیت اند و گرافیک جذابی ندارند. درِ پنجم بسیار ساده طراحی شده است. بخش زیادی از سپر هم با قطعات فایبرگلاس پوشانده شده است تا جلوه اسپرت تری پیدا کند.

کابین: زیبا و نسبتاً باکیفیت

در عصر جدید، نه تنها طراحی بیرونی خودروها اهمیت دارد، بلکه زیباسازی تریم داخلی آن ها هم مورد توجه قرار گرفته است. بیسو T3 از آن دسته چینی هایی است که کابین نسبتاً باکیفیتی دارد. البته وقتی صحبت از کیفیت می کنیم، منظور ما این نیست که به تمام بخش ها و قطعات کابین بیسو T3 نمره قبولی می دهیم! بلکه در یک جمع بندی و در مقایسه با سایر کراس اوورهای چینی بازار، این خودرو امتیاز بالاتری در این بخش کسب می کند. فرم طراحی داشبورد و کنسول، ما را به یاد خودروهای «لکسوس» می اندازد. جانمایی کلیدها و تجهیزات خودرو، هوشمندانه انجام شده است. نمایشگر هم به شکلی مدرن و نوگرایانه نصب شده است. استفاده از ترکیب رنگ های مشکی و مارون برای پوشش بخش های مختلف کابین، فضای داخلی خودرو را لوکس تر و مرغوب تر نشان می دهد. صفحه پشت آمپر از سه آمپر آنالوگ تشکیل یافته است که طراحی جذابی دارند. غربیلک فرمان بسیار اسپرت طراحی شده و در همان لحظات اولیه ورود به کابین، نگاه ها را به سمت خود می کشاند.

بیسو T3

امکانات: قابل قبول

چینی ها این نقطه ضعف ما ایرانی ها را به خوبی شناسایی کرده اند و با گنجاندن بیش ترین آپشن ها در خودروهایشان، هر روز بیش تر از دیروز ما را به خرید این محصولات سوق می دهند. وجود کروزکنترل، سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در شیب، سنسور عقب، سنسور باد لاستیک، ترمز کمکی، ترمز پارک الکتریکی، لامپ روزتاب، مه شکن های جلو و عقب، فرمان الکتریکی، اینترفیس، روکش های چرمی، نمایشگر ۹.۰ اینچی لمسی، دوربین عقب، ۶ کیسه هوا، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه ای، کانال تهویه عقب، صندلی های تاشو عقب، آینه های تاشو برقی گرم کن دار و سقف پانورامیک در T3 واقعاً تحسین برانگیز است. اما نکته عجیب این جاست که جای برخی آپشن های مهم به شدت در این خودرو خالی مانده است! مثلاً چرا صندلی های جلو به صورت برقی تنظیم نمی شوند؟ یا اصلاً چرا برای آنها گرم کن در نظر نگرفته اند؟ آینه وسط باید الکتروکرومیک باشد که نیست! نبود سنسور نور و سنسور باران هم در این خودرو جای شگفتی دارد! با نصب دوربین ۳۶۰ درجه نیز می شد بیسو T3 را بسیار وسوسه کننده تر کرد.

شتاب گیری: مناسب برای شهر

موتورها روز به روز کوچک تر و کم مصرف تر می شوند! تا همین چند سال پیش، وجود موتور کم تر از ۲.۰ لیتری بر روی یک کراس اوور را به تمسخر می گرفتند، اما امروز می بینیم که شرکت های بزرگ خودروسازی هم به نصب موتورهای کوچک ۳ سیلندر بر روی کراس اوورهایشان روی آورده اند! پس از چینی های صرفه جو هم نباید انتظاری داشت! بیسو T3 از آن دسته کراس اوورهایی است که کاهش مصرف سوخت را در اولویت خود قرار داده است. پیشرانه ۱.۳ لیتری توربو کاملاً این موضوع را گواهی می کند! پیشرانه ای که البته با وجود حجم کمش، ۱۳۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه با یک جعبه دنده CVT کار می کند. طبیعتاً همان طور که حدس می زدید، شروع حرکت با T3 به کندی اتفاق می افتد. افزون بر وجود لگ توربو، تنبلی گیربکس CVT در تیک آف هم مزید بر علت می شود تا T3 به سختی از آسفالت جدا شود، اما با روی دور افتادن خودرو، اوضاع بهتر می شود و به ادعای سازنده، می توانید در مدت زمان ۱۲.۰ ثانیه عقربه سرعت سنج را به عدد ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانید! شتابی که البته قطعاً در واقعیت تا بیش از ۱ ثانیه هم می تواند کندتر باشد! به هر حال، بیسو T3 برای استفاده عادی یک خانواده طراحی شده است و قرار نیست در پیست اتومبیل‌رانی حضور یابد!

خدمات پس از فروش: کمی فراتر از افتضاح!

آن گونه که در خبرها خوانده ایم، همکاری بیسو و سیف خودرو رسماً به حالت تعلیق درآمده است! طبیعتاً با در نظر گرفتن این موضوع، سرنوشت بیسو T3 را هم تا حد زیادی می توان پیش بینی کرد. خودرویی که با تبلیغاتی وسیع و طوفانی وارد ایران شد، اما خیلی زود از خط تولید سازنده وطنی رخت بر بست. درست است که بیسو T3های تحویل شده گارانتی دارند و تا چند سال قطعات آن ها توسط شرکت مونتاژکننده تأمین می گردد، اما درباره این که چقدر برای رسیدن قطعه به دست تان باید منتظر بمانید، نظری نمی توان داد! گذشته از این بحث، آیا شبکه خدمات سیف خودرو در شهرهایی به جز تهران هم قادر به خدمت رسانی به مالکان بیسو T3 است؟ و در نهایت، این پرسش مطرح می شود که آیا به جز خود شرکت، حتا یک فروشگاه برای فروش قطعات این خودروها در بازار وجود دارد؟

بازار خرید و فروش: عذاب ترسناک مالکان

خرید بیسو T3 برای خریداران بسیار راحت و شیرین است. بخش عمده ای از مالکان این خودرو به دلیل ترس از توقف تولید، به شدت به دنبال فروش آن هستند. آن ها حتا به فروش اتومبیل خود به قیمتی پایین تر از ارزش واقعی آن هم رضایت می دهند! چرا؟ چون اثری از خریدار برای بیسو T3 در بازار یافت نمی شود! طبیعتاً همان قدر که وضعیت بازار بیسو T3 به نفع خریداران این خودرو می تواند باشد، برای فروشندگان آن، یک سیاه چاله عذاب آور است! همین اندک معامله هایی هم که جوش می خورند، تا زمانی برقرارند که بیسو T3 در بازار تازگی دارد و نسخه های صفرکیلومتر یا کم کارکردش یافت می شوند! با بالا رفتن عمر این خودروها و افزایش کارکرد، دیگر فروختن یک بیسو T3 از پس یک فروشنده عادی بر نمی آید.

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار 

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.