سیاست سیف خودرو برای عرضه محصولات SWM باید چگونه باشد؟

SWM G01
بالاخره هفته گذشته به صورت رسمی مشخص شد که شرکت «سیف خودرو» برنامه عرضه محصولات SWM را در ایران دارد. این نشان تجاری قرار است تا G01 و G01 F را در گام نخست در کارخانه «صنایع تولیدی مرتب» و سیف خودرو تولید نماید.

مدیران 777 مدیران 777

اما بدیهی است که در شرایط فعلی، معرفی و عرضه محصولات یک نشان تجاری جدید نمی تواند بدون حاشیه باشد. در شرایطی که اکثر خودروسازان با مشکلات تاخیر و عدم امکان پاسخ به تعهداتشان مواجه هستند، قطعا حضور خودروهای جدید می تواند سوال های زیادی را در ذهن مردم و مشتریان ایجاد کند. حال آن که عرضه کننده محصولات نشان تجاری جدید همچنان دارای تعهدات قدیمی در قبال مشتریان باشد، سوالی است اساسی که ذهن مشتریان و مخاطبان رسانه ها را به هر جایی می کشاند!
باید این مسئله را باور کرد که امروز صنعت خودروی کشور کمترین میزان رضایت و اعتماد را از سمت مشتریان و مردم تجربه می کند. لذا در روزهایی که بسیاری از خریداران خودروهای فرانسوی، چینی، ژاپنی، کره ای و… از رسیدن به خودروهایشان باز مانده اند و دلیل این اتفاق از جانب مسئولین تحریم ها و خروج نشان های تجاری اعلام می شود، قطعا از نگاه بسیاری از مردم حضور یک نشان خودرویی جدید در بازار کشور اتفاقی مشکوک به نظر می رسد.
چهارشنبه هفته گذشته شرکت سیف خودرو برای کاهش برخی از حواشی پیرامونش، SWM G01 و SWM G01 F را در معرض دید برخی رسانه های خودرویی کشور قرار داد و بدیهی است که در چنین رویدادی، مخابره این رویداد و معرفی محصولات در اولویت کاری خبرنگاران و رسانه ها قرار می گیرد. اما با انتشار اخبار حضور رسمی SWM در ایران، جدای از بحث درگیری داخلی میان خواص (!) بسیاری از مخاطبان عادی و مشتریان منتظر بیسو نسبت به این اتفاق واکنش منفی نشان دادند و گزارش چنین مسئله ای را از جانب رسانه ها نقد نمودند. با اینکه در اکثر گزارش های منتشر شده از این رویداد خبری، معرفی G01 و G01 F در قالب فنی صورت گرفته و پیگیری وضعیت تحویل خودرو به مشتریان از جانب رسانه ها به عمل آماده است، اما بدیهی است که بسیاری از افراد جامعه این اقدام ها را در راستای بازارسازی برای محصولات جدید سیف خودرو بدانند.
برای همین بهتر است که مدیران این شرکت حضور SWM را به فرصتی خوب برای جلب اعتماد مشتریان تبدیل کنند. قطعا اگر قرار باشد تا در دوره تعهدات معوق سیف خودرو پیش فروش SWM G01 و G01 F آغاز شود، نقدهایی که به خودروسازان دولتی وارد است (پیش فروش جدید در زمانی که هنوز به مشتریان قبلی بعد از ماه های تاخیر، خودرو تحویل داده نشده است!) شامل حال سیف خودرو هم خواهد شد. پس بهترین راه در شرایط فعلی، استفاده از موقعیت حضور خودروهای SWM برای بازگشت اعتماد به بدنه این شرکت است.
در روزهای گذشته از جانب برخی منابع آگاه اعلام شده که سیف خودرو برنامه دارد تا SWM G01 F و G01 را به جای «بیسو T5» به مشتریان تحویل دهد. پس بهترین کار این است که در گام نخست، خودروهای SWM به مشتریان بیسو T5 اختصاص پیدا کند و بعد از اتمام تعهدات مربوط به T5، فروش G01 و G01 F آغاز شود. از سویی قرار است تا تعهدات مربوط به بیسو T3 مطابق به قرارداد انجام شود. پس با وجود اینکه در هفته های گذشته محموله قطعات منفصله T3 به ایران رسیده و به گفته مدیران این شرکت تولید بیسو T3 دوباره از سر گرفته شده است، باید هرچه سریعتر تحویل خودروهای جدید آغاز شود و از سویی به دارندگان حواله های این خودرو، اطمینان کافی در خصوص تحویل T3 داده شود.


اما اگر قرار باشد که سیف خودرو حتی در کنار پاسخ به تعهدات بیسو با محصولات SWM، پیش فروش G01 و G01 F را داشته باشد، قطعا این اقدام این شرکت بدون حاشیه و نقد نخواهد بود. حتی اگر فرض کنیم که سیف خودرو به صورت منظم و طبق برنامه دقیق خودروهای SWM را به جای بیسو T5 تحویل دهد و از سویی به صورت موازی پیش فروش های مربوط به G01 و G01 F را در موعد مقرر عرضه نماید، این نقد وجود خواهد داشت که “چرا در گام نخست سیف خودرو تمام توان خود را برای پاسخ به تعهدات بیسو نگذاشته تا مشتریان T5 بعد از ماه ها تاخیر، حداقل زودتر به خودروهایشان برسند؟” و قطعا حضور این نقدها در کاهش میزان اعتماد به نشان تجاری این شرکت نقش موثر خواهد داشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پایگاه خبری اسب بخار
حسین دلاور

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.