مدیر بازاریابی مدیران خودرو نسبت به خرید بیسوهای سیف خودرو هشدار داد!

بیسو
روز گذشته خبری مبنی بر عدم تحویل به موقع خودروهای بیسو منتشر شد و شرکت سیف خودرو هم اعلام کرد که به خاطر مشکلات تحریمی، در تحویل خودروهای بیسو تاخیری سه ماهه دارد. اما نکته جالب اینجاست که در متن اخبار دیروز مدیر بازاریابی شرکت مدیران خودرو، عدم خرید محصولات بیسو را به مشتریان پیشنهاد داده است!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با رسیدن به موعد تحویل بیسو T5 و عدم ارسال دعوتنامه های این خودرو، چند وقتی است که برخی رسانه ها پیگیر این مسئله هستند. در پیگیری چند هفته قبل پایگاه خبری اسب بخار، مشخص شد که سیف خودرو در خصوص واردات قطعات منفصله بیسو T5 با مشکلاتی مواجه شده و احتمال وجود تاخیر در تحویل این خودرو وجود دارد. اما نکته عجیب اینجاست که برخی رسانه های غیر تخصصی برای پیگیری این مسئله مسیر بررسی موضوع را به طور کل اشتباه رفته اند و به نتیجه ای غیر قابل استناد رسیده اند. در خبر منتشر شده از جانب یک رسانه اقتصادی به مشتریان پیشنهاد شده تا از خرید حواله های بیسو خودداری کنند و دلیل آن، ممنوعیت واردات خودرو اعلام شده است! این در حالی است که بیسو T3 توسط سیف خودرو در قالب مشارکتی با شرکت مرتب خودرو، در خط تولیدی واقع در جاده مخصوص مونتاژ می شود. با اینکه تولید خودروهای بیسو به روش SKD انجام می شود، اما بر اساس قوانین گمرکی ایران واردات قطعات منفصله CKD و SKD به کشور مجاز است و ممنوعیت واردات خودرو ارتباطی به واردات قطعات مونتاژی خودروها ندارد. با اینکه مونتاژ SKD یکی از ساده ترین روش های تولید در کشور است و همیشه به خاطر داخلی سازی کم، انتقاد کارشناسان به این روش تولید وارد بوده است، اما در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم که وزارت صمت مجوز تولید خودروهایی چون هیوندای i10، هیوندای i20، سیتروئن C3، کوپا T210، ام جی ۳۶۰، ام جی RX5، چری تیگو ۷ (در دوره ابتدایی) و… را به خودروسازان داخلی داده است.

اما در کنار این اشتباه خبری باید به این واقعیت اشاره کرد که به خاطر سکوت خبری سیف خودرو، احتمال نشر چنین محتواهای اشتباهی وجود دارد و با توجه به عدم مشخص بودن وضعیت تولید و واردات قطعات SKD خودروهای بیسو، پیشنهاد تامل بیشتر در خرید خودروهای این نشان چینی امری منطقی و کاملا درست است. زیرا بازار خودروی کشور نشان داده است که ظاهر، امکانات رفاهی، ویژگی های فنی و حتی قیمت تنها عوامل موفقیت یک خودرو و برند در بازار ایران نیستند. بلکه عرضه پیوسته و با تیراژ بالا در کنار خدمات پس از فروش مناسب عواملی برای مقبولیت محصولات یک نشان تجاری در بازار خودروی کشور هستند. حال زمانی که در تحویل خودروهای بیسو تاخیر پیش آمده و مشتریان و رسانه ها اطلاعات مناسبی از وضعیت تولید و عرضه محصولات سیف خودرو ندارند، بدیهی است که نشر چنین برداشت هایی کاملا منطقی و به جا است.
نکته دیگر در مورد خبر منتشر شده دیروز این بود که شرکت سیف خودرو نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و روابط عمومی این شرکت به صورت رسمی اعلام کرد که تحویل خودروهای T3 و T5 با تاخیر ۳ تا ۴ ماه انجام خواهد شد. در متن خبر شرکت سیف خودرو آمده است که در شرایط وجود تاخیرهای یکساله در برخی خودروسازی ها، تاخیر ۳ تا ۴ ماه در تحویل خودروهای بیسو قابل تامل است و به نوعی به این معنی است که آنچنان هم این مسئله قابل توجه نیست!
مسئله مهم این است که با وجود تحویل به نسبت به موقع بخش اول تعهدات بیسو T3، نباید سیف خودرو به خاطر تاخیر یکساله بعضی از خودروسازان تاخیرهای اخیر خود را توجیه کند. زیرا این رفتار می تواند به این معنی باشد که دیگر تاخیر در تحویل خودروها به امری عادی تبدیل شده و نارضایتی مشتریان بی دلیل است.


چرا نهادهای نظارتی پاسخگو نیستند؟

آغاز همکاری رسمی سیف خودرو با بیسو دقیقا در روزهای تحریم صنعت خودروی کشور اعلام شده و از سویی آغاز مونتاژ خودروهای بیسو هم در همین شرایط شروع شده است. بسیاری معتقد هستند که به خاطر تازه کار بودن نشان بیسو و همچنین ناشناخته بودن آن در اکثر نقاط جهان، حساسیت های نظارتی بر روی آن بسیار کمتر از سایر برندهای فعال خودروسازی چین است و برای همین راحتتر از سایرین توانسته تا با عبور از سد تحریم ها به بازار ایران برسد. با اعلام خبر همکاری بیسو با سیف خودرو برای آغاز مونتاژ کراس اوورهای این نشان چینی در کارخانه مرتب خودرو شاهد بودیم که برخی مسئولان این اتفاق را در شرایط تحریم، نشانه بی اثر بودن اقدامات آمریکا می دانستند. اما حال که در تحویل خودروهای بیسو به مشتریان تاخیرهای چند ماه پیش آمده و مسائل مربوط به تحریم، ارسال قطعات منفصله بیسو T3 و T5 را با مشکل مواجه کرده است، هیچ مقام مسئول و نهاد نظارتی به این ماجرا ورود پیدا نمی کند و حرفی در مورد آن نمی زند. یکی از نکات قابل توجه این است که در ۲۹ آذر ۱۳۹۷ مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، مجوز پیش فروش ۹۵۱ دستگاه بیسو T3 و ۴۸۰ دستگاه بیسو T5 را صادر کرده است و در متن مجوز اعلام شده که مستندات کافی در خصوص امکان تولید محصولات بیسو توسط سیف خودرو به آن سازمان و وزارتخانه ارسال شده و مورد تایید است. حال که سیف خودرو هم با مشکل تامین به موقع قطعات مواجه شده است، چرا نهادهای صادرکننده مجوز پیش فروش پاسخی را به مشتریان این شرکت نمی دهند؟
مجوز پیش فروش سیف خودرو بیسو


و اما جالب ترین اتفاق در حواشی دیروز سیف خودرو و بیسو !

در خبر منتشر شده در خصوص مشکلات تولید و تحویل خودروهای بیسو، فردی در جایگاه کارشناس صنعت خودرو توصیه هایی را به مشتریان بازار کرده و فعالیت سیف خودرو را مورد نقد منطقی قرار داده بود. اما جالب بودن ماجرا آن جایی مشخص می شود که فرد کارشناس مدیر بازاریابی برند چری شرکت مدیران خودرو است. به عبارتی مدیر بازاریابی مدیران خودرو فعالیت شرکت رقیب را مورد نقد قرار داده و از مشتریان خواسته تا خودروهای بیسو را خریداری نکنند.
باید به این نکته توجه کرد که چه در صنعت خودروی ایران و چه در صنعت خودروی جهان، هیچگاه یک مدیر خودروسازی در رسانه شرکت رقیب را زیر سوال نمی برد. یعنی هیچگاه ندیده ایم که مدیران رنو فعالیت پژو را مورد نقد قرار دهند و یا مدیران تویوتا در مورد سبک فعالیت میتسوبیشی اظهار نظر کنند. با وجود اینکه در متن خبر یاد شده به سمت مدیریتی فرد کارشناس اشاره نشده و اکثر مخاطبان این خبر نیز به این مسئله پی نبرده اند، اما فعالان حوزه رسانه و صنعت خودرو با برخورد به چنین موضوعی، برداشت دیگری از این ماجرا می کنند! زیرا در عمل مدیر بازاریابی مدیران خودرو به مردم پیشنهاد می کند که محصولات بیسو را نخرند و در بخشی از مصاحبه خود گفته که سیف خودرو بدون مطالعه به سراغ بیسو رفته است.
با اینکه اکثر نقدهای مدیر بازاریابی برند چری مدیران خودرو به شرکت سیف خودرو صحبت سایر کارشناسان و رسانه های خودرویی است، اما اعلام چنین نقدهایی که پای سمت حقوقی را به میان می آورد آنچنان منطقی نیست و می تواند برداشتی چون تخریب برند رقیب را به دنبال داشته باشد. مدیر بازاریابی برند چری مدیران خودرو در این گفت و گو به نبود خدمات پس از فروش فراگیر بیسو انتقاد کرده و تعداد نه چندان زیاد خودروهای مونتاژی سیف خودرو را عاملی بر عدم قوی بودن بازار محصولات بیسو دانسته است و بیان این مطالب از زبان یک کارشناس صنعت خودرو، نقد منصفانه و صحیح را به نمایش می کشد. اما نکته جالبتر از اعلام چنین نقدهایی از جانب مدیر بازاریابی مدیران خودرو، عدم پاسخ گویی مدیران شرکت مدیران خودرو به نقدهای مشابه است.
در میان ایرانیان دو ضرب المثل قدیمی رایج است که می گوید: «اگر بیل زن هستی باغچه خود را بیل بزن» و «یک سوزن به خودت بزن، یک جوالدوز به دیگران».
حال حکایت این ضرب المثل رویکرد مدیران شرکت مدیران خودرو است که همیشه نسبت به رقبای خود چنین واکنش هایی را نشان می دهند و گاهی در پوشش کارشناس خودرو، نقدهای درست و غلطی را برای اصلاح و یا تخریب رقیب در رسانه ها اعلام می کنند. با آغاز پاییز ۹۸ ماه ها می گذرد و مدیران چری و ام وی ام پاسخ نمی دهند که چرا قیمت محصولاتشان با وجود مونتاژ داخل بودن تا ۲٫۵ برابر بازار جهانی در ایران به فروش می رسد و بیشترین اختلاف قیمت خودروهای تولیدی با بازار جهانی به نام مدیران خودرو ثبت شده است؟ و یا چرا قیمت لوازم یدکی خودروهایشان در نمایندگی ها متفاوت است؟ چرا در دوره ای کارکنان شرکت مدیران خودرو وظیفه داشتند تا هر روز در فضای مجازی و رسانه ها با شناسه های جعلی نسبت به تخریب رقبا اقدام کنند؟ این نقدهای در حالی از جانب رسانه ها به مدیران شرکت مدیران خودرو اعلام می شود که هیچگاه پاسخ منطقی برای آن ها اعلام نشده است و گاهی برخورد ناشایست از جانب مدیران این شرکت مشاهده شده است.
باید به این نکته اشاره کرد که شرکت مدیران خودرو در میان خودروسازان خصوصی، شرایط آرامتری را تجربه می کند و در این مدت اعتراضی به خاطر تاخیر در تحویل خودروها را به خود ندیده و همیشه محصولاتش را با اطمینان کامل از تولیدشان به فروش رسانده است. از سویی این شرکت در شرایط تحریم تست های جاده ای چند محصول جدید را در دستور کار قرار داده و گویا قرار است تا در آینده نزدیک بیش از ۴ خودروی جدید نشان چری و ام وی ام را به بازار کشور عرضه کند. تمام این اتفاق ها در شرایطی رخ می دهد که سایر خودروسازان خصوصی با مشکل تاخیر در تحویل خودروها دست و پنجه نرم می کنند و از سویی به خاطر تحریم ها، از پروژه های جدید خود باز مانده اند. برای همین نوع عملکرد سازمانی شرکت مدیران خودرو با توجه به وضعیت صنعت خودروی کشور قابل تحسین است. اما در کنار این رویکردهای مناسب مدیران خودرو، نباید فراموش کنیم که همیشه نقدهای منصفانه ای هم برای ارتقای هر برند وجود دارد و بیان مطلب فوق می تواند از جمله مصادیق این مسئله باشد.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.