انواع ترمز پارک های (Parking Brakes) به کاررفته در خودروها

ترمز پارک

برای ثابت نگه داشتن خودرو در فواصل زمانی طولانی نیاز داریم پدال ترمز را در حالت فشرده نگه داریم. این عمل موجب خستگی پای راننده می شود و پس از مدتی راننده دیگر نمی تواند پدال را به خوبی فشار دهد و خودرو را کاملاً متوقف سازد. به همین منظور در چرخ های عقب خودروها از ترمزی به عنوان ترمز پارک استفاده می شود. عملکرد این ترمز در وسایل نقلیه به صورتی است که منجر می شود خودرو در زمانی که ترمز پارک درگیر است کاملاً ثابت بماند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

ترمز پارک کاسه ای (Drum Brake)

ترمز پارک

اولین و قدیمی ترین مکانیزم ترمز پارک به صورت کاسه ای بود. از این مدل بیش تر در خودروهای قدیمی یافت می شود. البته امروز نیز برخی از خودروسازان از این ترمز پارک های قدیمی بر روی خودروهای ارزان قیمت خود استفاده می کنند، اما در ایران و در چند سال اخیر، خودروسازان داخلی از ترمزهای کاسه ای بر روی خودروهای خود استفاده می کنند که به همین علت ترمز پارک آن ها نیز به همین شکل است.

در طول رانندگی نیروی هیدرولیکی روغن ترمز به لنت های کفشکی نیرو وارد می کند و آن ها را به دیواره کاسه چرخ (Drum) می چسباند و در اثر اصطکاک بین لنت و دیواره کاسه، از سرعت چرخ کاسته می شود و عمل ترمزگیری انجام می شود.

اما زمانی که ترمزدستی را می کشید و یا ترمز پارک پدالی را فشار می دهید، در واقع، کابلی فلزی را می کشید. این کابل به یک و یا هر دو لنت کفشکی متصل است و در زمان کشیده شدن، از طریق مکانیزمی و به صورت کاملاً مکانیکی (بدون دخالت نیروی هیدرولیکی روغن ترمز)، لنت ها را به دیواره کاسه چرخ فشار می دهد و خودرو را در حالت ثابت نگه می دارد. در این خودروها لنت های کفشکی هم در زمان ترمزگیری حین رانندگی ساییده می شوند و هم در زمان ترمز پارک، به همین دلیل مصرف آن ها نسبت به لنت های کفشکی به کاررفته در ترمزهای دیسکی بیش تر است و در فواصل زمانی کم تری تعویض می شوند.

ترمز پارک

ترمز پارک های دیسکی کاسه ای (Disc-Drum)

ترمز پارک

مکانیزم ترمزگیری در ترمزهای دیسکی توسط کلیپر و نیروی هیدرولیکی صورت می گیرد، اما ترمز پارک در این خودروها مانند ترمز پارک های کاسه ای عمل می کند. دیسک عقب خودروها به شکل کلاه لبه دار است، در قسمت مرکزی دیسک، لنت های کفشکی قرار می گیرند که توسط مکانیزمی مکانیکی به دیواره های قسمت مرکزی دیسک نیرو وارد می کنند و خودرو را در حالت ترمز پارک قرار می دهند.

ترمز پارک

در این خودروها نیز ترمز پارک توسط اهرم دستی و یا پدال عمل می کند.

در خودروهایی که ترمزشان به صورت دیسکی است، تعویض کفشکی های ترمز پارک به صورت مجزا و همچنین در دوره زمانی طولانی تری نسبت به لنت های ترمز انجام می شود.

ترمز پارک دیسکی

ترمز پارک

این نوع از ترمزهای پارک بر روی خودروهایی که ترمز آن ها به صورت دیسکی است نصب می شود. در این خودروها با کشیدن ترمزدستی و یا فشرده ساختن پدال ترمز پارک، کابل متصل به اهرم و یا پدال کشیده می شود.

ترمز پارک

سمت دیگر کابل توسط مکانیزمی به کلیپر ترمز متصل می شود و در صورت کشیده شدن پیستون پست لنت را درگیر می کند و به این ترتیب، لنت های ترمز دیسک را ثابت نگه می دارند. در قسمت زیرین کلیپر نیز مکانیزمی طراحی و تعبیه شده است تا در صورت قطع ترمز پارک، پیستون ترمز را به حالت اولیه برگرداند و لنت ها هم دیسک را رها کنند. البته در این مدل از ترمزهای پارک به دلیل این که پیستون ترمز از دو طریق عمل می کند، نیاز به تعویض و یا تعمیر پیستون های کلیپر بیش تر از ترمزهای دیسکی معمولی است.

ترمز پارک برقی (Electric Parking Brake)

ترمز پارک

ترمز پارک برقی شباهت زیادی به ترمز پارک دیسکی دارد، با این تفاوت که تغییر وضعیت پیستون کلیپر توسط یک موتور الکتریکی انجام می شود. این نوع از ترمزها توسط دکمه ای که درون کابین و عمدتاً در کنار دسته دنده قرار می گیرد کنترل می شوند.

ترمز پارک

در صورت فعال شدن ترمز پارک برقی بعد از فشار داده شدن دکمه، موتور الکتریکی عمل می کند و پیستون کلیپر جابه‌جا می شود. در این نوع از ترمزها راننده کنترلی بر میزان درگیر شدن ترمزها ندارد، زیرا موتور الکتریکی فقط در دو حالت کاملاً درگیر و رها (Release) کار می کند، اما در ترمز پارک هایی که میزان درگیر شدن آن ها توسط کابل صورت می گیرد، راننده بر میزان درگیر شدن ترمز دخیل است.

یکی دیگر از ویژگی های این ترمز پارک ها این است که برای تعویض لنت ها می بایست از طریق دستگاه های الکترونیکی به کامپیوتر خودرو دستور داده شود تا ترمز را در حالت رها (Release) قرار دهد، سپس عمل تعویض لنت صورت گیرد. برای این منظور نیاز است حتماً به مکانیک متخصص مراجعه شود.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.