چه کسی از افزایش قیمت خودرو خوشحال می شود؟

افزایش قیمت خودرو
افزایش قیمت خودرو

افزایش قیمت خودرو در حالی ادامه دار شده است که هنوز متولیان و مسئولان مرتبط برای مدیریت و یا توقف این روند هیچ عکس العملی نداشته اند. البته شاید این مسئله برای برخی خوشایند باشد، اما چه کسی از افزایش قیمت خودرو خوشحال می شود؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در پی افزایش ارز، قیمت خودرو در بازار نیز با افزایش همراه شده است. این در حالی است که مسائل تأثیرگذار بر افزایش قیمت خودرو به قوت خود باقی است و اتفاق خاصی رخ نداده است. شاید یک دلیل همانند سال های گذشته افزایش تقاضا به دلیل در پیش بودن سال نو میلادی باشد. به نظر می رسد تقاضاهای فصلی باعث افزاش نرخ ارز شده است، اما به طور معمول در این شرایط، مسئولان و متولیان صنعت خودرو و افراد مرتبط برای کنترل اوضاع و مدیریت وضعیت واکنشی یا حرکتی انجام می دادند، اما برخلاف رویه سابق، نه تنها هیچ تحرک مشاهده نمی شود، بلکه به نظر می رسد وزارت صمت یا دولت از وضعیت فعلی بسیار خوشحال و خرسند هم باشد. شاید در وهله اول این گونه به نظر نرسد، اما با توجه به نزدیک بودن واردات خودرو و نحوه فروش آن متوجه خواهیم شد که چه کسی از افزایش قیمت خودرو خوشحال خواهد شد و چه کسی سود خواهد برد. دقیقاً در این شرایط برنده اصلی دولت خواهد بود، چراکه قرار است از محل واردات توسط وزارت صمت، به درآمد بی زحمت و بی دغدغه ای دست پیدا کند. بنابراین طبیعی است که از وضعیت فعلی بازار نه تنها ناراحت و نگران نباشد، بلکه به چشم یک فرصت به آن نگاه می کند، اما به چه دلیل؟

مدیران 777 مدیران 777

وزارت صمت در نظر دارد خودروهای وارداتی را از طریق بورس کالا به فروش برساند، البته برای واردکننده سود ۱۵ درصدی در نظر گرفته است، سودی که تمام هزینه ها اعم از گارانتی، وارانتی، خدمات پس از فروش و غیره در آن لحاظ شده است، قیمت پایه را هم که خودشان مشخص می کنند، قیمت نهایی نیز با توجه به فاصله ۵ تا ۱۰ درصدی نسبت به بازار آزاد کشف و ثبت می شود. در این شرایط، بورس کالا علاوه بر مزایی که برای خریداران و تولیدکنندگان دارد، به قیمت های بازار هم مشروعیت می بخشد. در واقع، هر چه قیمت ها در بازار آزاد با افزایش همراه شود، قیمت نهایی در بورس کالا با آن تنظیم و تثبیت می شود. در این وضعیت و با ورود محموله های وارداتی، قیمت ها نهایی نیز براساس نرخ های فعلی بازار معین و مشخص می شود. پس هر چه قیمت ها بالاتر بروند، به نفع وزارت صمت یا همان دولت است،‌ چون خریداران متناسب با قیمت بازار آزاد اقدام به خرید می کنند. به بیان ساده، در مکانیزم عرضه و تقاضایی که در بورس کالا وجود دارد، قیمت ها تا حدی پیش می روند که از بازار آزاد بیش تر نشود. البته در برخی موارد سقف قیمتی بازار رد شده است، اما به طور استاندارد، قیمت ها ۵ تا ۱۰ درصد پایین تر از بازار است. همچنین باید در نظر داشت که هم بازار و هم بورس کالا برای قیمت گذاری به دست همدیگر نگاه می کنند، یعنی هر دو طرف به یکدیگر مشروعیت می بخشند، اما این مشروعیت تنها یک برنده دارد؛ وزار صمت.

به همین دلیل است که ساکنان ساختمان دو شیر سمیه به دنبال راهکاری هستند که براساس آن بتوانند همانند خودروهای وارداتی، مابه التفاوت ها را به نفع خود مصادره کنند. بنابراین بسیار طبیعی است که در این وضعیت دخالتی نکنند و آن را به دستان دلار بسپارند، چراکه دستان این ارز، آن قدر قدرت دارد که می تواند قیمت ها را به سرعت افزایش بدهد. بازار هم تا به این جای کار نشان داده است که همچنان کشش بالا رفتن قیمت ها را دارد، حتی اگر با رکود همراه باشد. در این شرایط، برنده کسی خواهد بود که پس از این همه کش و قوس، سود نهایی را دریافت می کند. تا سال گذشته با توجه به تصمیم ها نابه‌جا و اصرار بر ادامه آن، دلال ها حسابی از این ماست کره می گرفتند، حالا نوبت وزارت صمت است. پس اگر به پرسش ابتدایی مراجعه کنیم، مشخص خواهد شد که وزارت صمت و دولت نه تنها از این وضعیت ناراحت نیستند، بلکه به شدت خوشحال و در حال حساب و کتاب روزهای آینده هستند. روزهایی که قرار است محموله های وارداتی در بورس کالا عرضه شود.

با عضویت در کانال تلگرام اسب بخار از جدیدترین اخبار روز خودرو مطلع شوید

۴ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.