کدام شرکت ها از مصوبه واردات سود می برند؟

واردات خودرو
واردات خودرو

مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که مصوبه ابلاغی واردات خودرو بر اساس دستورالعمل تولیدی نگارش شده و مذاکرات انجام‌شده با برندهای خارجی نیز احتمالا تولیدمحور بوده و شرکت های خودروساز نظیر گروه بهمن، کرمان خودرو، مدیران خودرو، ماموت، ایران خودرو، سایپا و از این قبیل از مزایای آن بهره مند می شوند چرا که پس از گذر از سقف یک میلیارد یورویی تعیین شده واردات خودرو، توانمندی در تولید خودروها شرط اصلی است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از عصر خودرو، دادفر ضمن نقد نگاه تولیدی وزارت صمت گفت: من باور دارم که نگاه وزارت صمت باید از سمت بازار باشد تا سرانجام به تولید یا واردات منتهی شود اما اکنون این نگاه صرفا تولیدمحور است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: سال ها این نگاه در صنعت و بازار خودرو کشور وجود داشته و نتیجه ان را دیده‌ایم لذا بهتر است اول به نیاز بازار نگاه کنیم و سپس تصمیم بگیریم.

دادفر در ادامه ضمن اشاره به مطرح نشدن جزئیاتی از قبیل تعرفه، میزان اسقاط، و … گفت: هنوز سوالات زیادی تا مشخص شدن تمامی جزئیات آیین نامه واردات خودرو باقی مانده و باید بدانیم کدام دستورالعمل ها همچنان پابرجا هستند و کدام یک ملقی شده اند تا بتوان نسبت به واردات خودرو اقدام کرد و به نظر می رسد چند ماه دیگر نیز باید منتظر اعلام این جزئیات از سوی ارگان های مربوطه باشیم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین در زمینه خودروهایی که با شرایط اولیه اعلام شده امکان ورود به کشور دارند گفت: با توجه به آنکه از عبارت قیمت فوب استفاده شده، می تواند انتظار ورود خودروهایی با قیمت سقف حدود ۲۳ یا ۲۴ هزار یورو را داشت که در این صورت و با توجه به دستورالعمل های پیشین برای مثال خودروی ۲۳ هزار دلاری با قیمت حدود ۲ میلیارد تومان به بازار عرضه خواهد شد.

دادفر معتقد است که بخشنامه واردات خودرو مانند یک روبیک است که به هر طرف می چرخد، مشکل غیر قابل حل تازه ای در آن به چشم می خورد که برای رفع آن باز هم به زمان بیشتر نیاز است. این مقام مسئول همچنین در ادامه گفت: معتقدم که این مصوبه صرفا فرار از زیر بار روانی عموم مردم بود اما انتظار فعالان حوزه خودرو همچنان ادامه خواهد داشت.

دادفر در پاسخ به این سوال که آیا چنین مصوبه ای ایجاد رانت یا محدودیت خواهد کرد یا خیر گفت: مسائل خلاف قانون یا رانت‌ساز در این مصوبه قابل اثبات نیست اما در صورت اثبات وجود چنین مساله ای در زمان اجرا، قوه قضاییه برای اصلاح آن می تواند ورود کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان و در پاسخ به سوالی در زمینه برند های احتمالی در زمینه واردات خودرو گفت: احتمالا چند برند چینی و هیوندای و احتمالا کیا در برنامه واردات باشند و ممکن است مذاکرات با یک برند اروپایی نیز صورت گرفته باشد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.