از سمند تا ری را ؛ خودروی ملی طی دو دهه چه‌قدر پیشرفت کرده است؟

سمند و ری را
سمند و ری را

در این محتوا قصد داریم ببینیم طی فاصله زمانی بیش از دو دهه میان دو محصول ملی سمند و ری را، تا چه میزان پیشرفت حاصل شده و تفاوت رقم خورده است.

آریزو 8 آریزو 8

اوایل دهه هشتاد شمسی بود که ایران خودرو با غرور از نخستین محصول ملی خود با نام سمند رونمایی کرد و اکنون این خودروساز دولتی پس از طی بیش از دو دهه، آماده عرضه ری را به بازار است. خودرویی با حواشی بسیار زیاد و بی پایان که حتا نحوه تعیین قیمت آن نیز این روزها کاملاً مورد بحث است، اما در این محتوا قصد داریم ببینیم میان سمند و ری را تا چه حد فاصله است و در این فاصله زمانی، خودروساز بزرگ ایرانی چه‌قدر پیشرفت کرده است.

دیروز تا امروز؛ وابستگی به فرانسه

علیرغم ممنوع شدن واردات خودرو از فرانسه و قطع ارتباط خودروسازان فرانسوی نظیر پژو و رنو با ایران، اما همچنان این ارتباط و وابستگی ناگسستنی میان صنعت خودروی ما با فرانسه کاملاً ملموس است. برگردیم به اوایل دهه هشتاد و رونمایی از سمند؛ خودرویی با پلتفرم فرانسوی پژو ۴۰۵ و استفاده از قطعات مشترک بسیار (از فنی گرفته تا دکوراتیو) با این خودرو. با ارائه فیس لیفت های متعدد سمند و حتا رسیدن این خودرو به ایستگاه سورن پلاس و دنا پلاس نیز همچنان شاهد بهره گیری آن ها از همان پلتفرم قدیمی و از رده خارج پژو ۴۰۵ هستیم.

در خصوص تارا هم وضعیت همین است و این خودرو به صورت کامل در زمینه پلت فرم، قالب های بدنه و حتا تریم داخلی نیز به پژو ۳۰۱، سیتروئن سی الیزه و C3-XR وابستگی کامل دارد.

اما بالاخره پس از دو دهه می رسیم به ری را؛ نخستین کراس اوور ملی با تعاریف جهانی که باز هم شاهد وابستگی آن به فرانسوی ها هستیم. پلتفرم ری را برگرفته یا حتا به نوعی متعلق به پژو بوده و حتا قالب های بدنه آن نیز گویا در برخی قسمت ها نظیر سقف و ستون ها و درهای کناری به همراه گلگیر عقب با پژو ۲۰۰۸ نسل جدید مشترک است.

پس تا این‌جای کار می توان فهمید که اگرچه ری را و تارا نسبت به سمند از نظر طراحی و امکانات، پیشرفت داشته اند اما همچنان این دو خودرو نیز مانند سمند، بدون حضور فرانسوی ها قادر به توسعه و شکل گیری نبوده اند.

صنعتی که زودتر از چینی ها و همزمان با کره شروع شد

همه ما ماجرای کلیشه‌ای هم‌سن و سال بودن صنعت خودروی ایران و کره را می دانیم، اما حتا اگر این هم‌سن و سال بودن را کنار بگذاریم و با اندکی اغماض بگوییم که سمند دو دهه پیش ما تا حدودی با محصولاتی همچون اکسنت زمان خودش قابلیت رقابت داشته است، آیا امروز نیز تارا و ری را قابلیت رقابت با اکسنت ۲۰۲۴ و یا کیا سلتوس را دارند؟ درحالی‌که کره محصولات فاخری همچون جنسیس و کیا EV6 و… را اکنون به تولید می رساند، آیا ما یک محصول نه بزرگ بلکه حتا سایز متوسط و یا برقی با تیراژ انبوه در سبد محصولات‌مان داریم؟ پاسخ واضح است: خیر.

پس در این زمینه هم می بینیم که پیشرفت‌مان نسبت به کره ای ها بسیار بسیار بسیار کند صورت گرفته است. این روند دقیقاً در مورد چینی ها نیز چنین است. به طور مثال، پژو پارس و سمندِ اوایل دهه هشتاد ایران به راحتی توان رقابت با لیفان ۵۲۰ و ام وی ام ۵۳۰ را داشتند، اما آیا اکنون محصولی در حد و اندازه های آریزو ۸ و اکستریم VX چری می توانیم تولید کنیم؟ ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که خودروهای بسیار پیشرفته تر و حتا باکیفیت تری نیز در چین نسبت به چری تولید می شوند، اما چری به علت حضور در ایران، مثالی عینی تر و ملموس تر محسوب می شود.

سخن پایانی

در پایان باید گفت اگرچه ری را نسبت به سمند برای صنعت خودروسازی ما پیشرفت محسوب می شود و به خودی خود تا حدودی قابل تقدیر است، اما وقتی فاصله دو دهه‌ای این دو خودرو (سمند و ری را) را در مقیاس جهانی بازنگری می کنیم می بینیم که صنعت خودروی ما کاملاً نسبت به خودروسازان کره ای و حتا چینی عقب مانده و این جاماندگی در حدی است که شاید دیگر قابل جبران نیز نباشد. بی تردید اگر با دنیا ارتباط و تعامل بهتری داشتیم اکنون وضع خودروسازی‌مان نیز بهتر بود و مانند خودروسازان مطرح جهانی با بسیاری از برندهای معتبر جوینت ونچر و همکاری داشتیم. به امید روزهای بهتر.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.