آغاز مراسم افتتاح خط تولید پیشرانه های تیوان با حضور رییس جمهور

افتتاح خط تولید پیشرانه های تیوان
افتتاح خط تولید پیشرانه های تیوان

امروز با حضور مجازی ریاست جمهوری و برخی از مقامات عالی رتبه کشوری مراسم افتتاح فاز نخست خط تولید انبوه نسل جدید موتورهای کم مصرف مطابق با استاندارد آلایندگی یورو ۶ توسط شرکت قوای محرکه تیوان از شرکت های گروه بهمن آغاز شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، در این برنامه مجازی در کنار معرفی پیشرانه های تیوان، واکسن ها، قطار شهری ملی و… با فرمان رسمی حسن روحانی آغاز به تولید رسمی می کنند. خانواده موتور و پیشرانه های تیوان شامل سه نوع موتور سه سیلندر و نمونه هایی از پیشرانه های ۴ سیلندر کم مصرف است.؛  این خانواده موتور به‌گونه‌ای طراحی ‌شده است که بتواند از لحاظ توان و گشتاور نیاز تمامی خودروهای سواری از کلاس A تا C، کراس اوور و SUV را پوشش دهد. محدوده توان این موتورها ۱۴۳-۷۵ اسب بخار و گشتاور آنها در محدوده ۱۰۵ تا ۲۲۰ نیوتن متر است. به گفته وی، یک نوع از موتورهای تیوان باقدرت ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۰۵ نیوتن متر برای خودروهای کوچک کلاس A قابل‌استفاده هستند. نوع دیگر با توان ۱۲۰ اسب و گشتاور ۱۷۵ نیوتن متر برای خودروهای کلاس C مانند شاهین و IK۱۳۲ قابلیت به‌کارگیری دارد و موتور سوم با قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر قابلیت به‌کارگیری در خودروهای کراس اوور و SUV مانند سایپا آریا و کراس اوور ایران خودرو یا همان K125 را خواهد داشت. میرسهیل تاکید کرد: حجم موتورهای کم‌مصرف طراحی‌شده که مراحل آماده‌سازی برای تولید انبوه را طی می‌کند ۱۲۰۰ سی‌سی است.

مدیران 777 مدیران 777

ریخته‌گری و ماشین‌کاری تمامی قطعات اصلی موتور مانند بلوک، سرسیلندر، میل‌لنگ و … توسط سازندگان داخلی انجام می‌شود و تولید موتور در سال اول که مقرر بود با ۶۵ درصد ساخت داخل آغاز شود، با سرمایه‌گذاری مضاعف در توانمندسازی و ارتقای فناوری قطعه‌سازان داخلی، با ۸۵ درصد خودکفایی همراه است.

قطعات کلیدی موتور، قطعات ریخته‌گری توسط هلدینگ‌ دانش‌بنیان پارس رایزن، قطعات الکترونیک و EMS توسط گروه شرکت‌های کروز و قطعات پلاستیکی، سیستم سوخت و کاتالیست توسط هلدینگ رایزکو که تاکنون سرمایه‌گذاری فراوانی را برای ارتقای فناوری و کیفی برای تولید قطعات فوق کرده‌اند، تولید خواهد شد.

افتتاح خط تولید پیشرانه های تیوان
افتتاح خط تولید پیشرانه های تیوان

هم‌اکنون ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن دستگاه، نیمی از تولید صنعت خودروی کشور را پوشش خواهد داد و در صورت افزایش ظرفیت تولید از سوی خودروسازان به ۲ میلیون دستگاه در سال، به‌طور حتم ظرفیت تولید تیوان نیز به یک‌میلیون تن خواهد رسید.

سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی انجام شده در این طرح، بزرگترین سرمایه گذاری صنعت خودرو طی دو دهه گذشته جهت ارتقاء فناوری خودروهای تولیدی است. خطوط تولید این خانواده موتور مدرن ترین، به روز ترین و پیشرفته ترین خطوط تولیدی صنعت خودرو کشور که به طور همزمان قابلیت ماشین کاری و مونتاژ ۱۰ نوع از انواع موتورهای ۳ و ۴ سیلندر را دارا است.

با بهره برداری از این طرح کلان ملی تولید انبوه موتورهای با فناوری بالا و کم مصرف در محدوده ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بر روی خودروهای سواری اجرا و یکی از منویات مقام معظم رهبری در سال تولید ، پشتیانی ها و مانع زدایی ها محقق خواهد شد. همچنین به منظور اطمینان از تداوم چرخه نوآوری و توسعه و بروزرسانی محصولات، طی سرمایه‌گذاری مشترک انجام شده تیوان با دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آزمایشگاه ملی و مرکز نوآوری قوای محرکه پیشرفته (الکتریکی، هیبریدی، احتراقی) برای انواع خودروهای سبک و سنگین تا توان ۴۳۰ kw به عنوان اولین و مجهزترین مرکز آزمون و توسعه قوای محرکه الکتریکی و احتراقی کشور تا سطح استاندارد یورو ۶ ایجاد شده است.

کارخانه تولیدی شرکت تیوان در شهرک صنعتی کاسپین قزوین در زمینی به وسعت ۸ هکتار و زیربنای ۵۰ هزار متر مربع احداث گردیده و به روز ترین فناوری های روز دنیا در حوزه تولید محصولات با فناوری بالا در آن لحاظ شده است. علاوه بر این طی این طرح بالغ بر ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

عکس : حسین دلاور / اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.