چالش بر سر واردات پیشرانه هایی که تولید داخل هستند

تخلف واردات پیشرانه های تولید داخل
تخلف واردات پیشرانه های تولید داخل

شنیده ها حاکی از آن است که یکی از خودروسازان بخش خصوصی، با نادیده گرفتن ظرفیت تولید داخل، اقدام به واردات پیشرانه هایی کرده است که در ایران تولید می شوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بر اساس اطلاعات رسیده به خبرنگار اسب بخار، یکی از خودروسازان خصوصی مدت ها قبل در سفارش گذاری مجموعه قطعات منفصله خودروهایش، قوای محرکه را از طرف چینی خریداری کرده است. اما حال با توجه به ایجاد زیرساخت تولید همان خانواده موتور، شاهد هستیم که توان داخلی نادیده گرفته شده و همان پیشرانه با کد فنی مشابه وارد کشور شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که در صورت تامین پیشرانه ها از تولیدکننده داخلی، آن خودروساز خصوصی باید هزینه پایین تری را بپردازد و همچنین ارزبری کمتری را به خاطر محصولات مونتاژی اش ثبت می کند و می تواند مقدار قابل توجهی از قیمت تمام شده خودروهایش را برای مشتریان کاهش دهد.

به گفته برخی منابع آگاه تعداد قابل توجهی از این پیشرانه که توسط خودروساز خصوصی مورد نظر وارد شده بودند، بر اساس قوانین مصداق قاچاق و تخلف تولیدی به حساب می آید و همین ماجرا باعث ایجاد چالش هایی شده است.

به گزارش اسب بخار، این اتفاق در حالی رخ داده است که امروز تولیدکنندگان داخلی توان تامین و تولید این گونه موتورها در کشور را دارند. هم اکنون نیز در برخی محصولات جدید بازار خودرو از همین موتورها استفاده شده است.

با این حال به نظر می رسد برخی خودروسازان داخلی تمایلی به استفاده از موتورهای تولید شده در کشور را نداشته و بر خلاف قوانین و به منظور تولید محصولات خود اقدام به واردات تعداد قابل توجهی از این موتورها کرده اند. نکته قابل توجه این است که تولید این پیشرانه با کد فنی یکسان در دست انجام بوده و از سویی کیفیت مونتاژ این قوای محرکه توسط کمپانی سازنده این پیشرانه تایید شده است.

به همین دلیل ، این امر از سوی نهادهای مرتبط امری خلاف قانون تلقی شده و چالش هایی را بر سر راه واردات این موتورها برای خودروساز خصوصی مورد نظر به وجود آورده است. بر اساس قوانین موجود، با توجه به ممنوعیت واردات کالاهایی که نمونه تولید داخل دارند، این تعداد موتور باید به کشور مبدا بازگردند و یا جریمه سنگین واردات آن ها پرداخت شود.

البته از نگاه برخی فعالان صنعت خودرو، ثبت خرید این پیشرانه ها در زمانی رخ داده که هنوز بستر تولید رسمی نمونه های داخلی فراهم نبوده و باید در صورت تکرار این رویکرد از طرف خودروساز خصوصی مورد نظر، برخورد جدی با آن صور بگیرد.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: حسین دلاور / اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.