کدام برندهای استلانتیس بالاترین پتانسیل را در بازار دارند؟

برندهای استلانتیس
برندهای استلانتیس

استلانتیس یک گروه خودروسازی چندملیتی بزرگ است که از ۱۴ برند شامل آبارت، آلفارومئو، سیتروئن، دوج، دی‌اس، فیات، جیپ، کرایسلر، لانچیا، مازراتی، اوپل، رم، پژو و واکسول تشکیل شده است. این گروه که در سال ۲۰۲۱ پس از ادغام دو شرکت پی‌اس‌ای و فیات‌کرایسلر متولد شد، تاکنون تمامی شرکت‌های تابعه خود را حفظ کرده است.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، مدیرعامل گروه خودروسازی استلانتیس، کارلوس تاوارس، به هر یک از این شرکت‌ها یک دوره ده ساله زمان داده است تا امکان ادامه کار با آن‌ها را مشخص کند، اگرچه نتایج مالی ناامیدکننده در سال جاری باعث شده است که اعلام کند برندهای دارای عملکرد ضعیف کنار گذاشته خواهند شد.

سه سال پس از ادغام، اوضاع پیچیده‌تر می‌شود. مدیریت چندین برند که اغلب با هم همپوشانی دارند می‌تواند دشوار باشد. اگر فشار فزاینده تولیدکنندگان چینی و اهداف برقی‌سازی را نیز اضافه کنیم، مشکلات قابل توجه‌تر می‌شوند.
کدام برندها بیش‌ترین پتانسیل را دارند؟

امروز پتانسیل یک برند با توانایی آن در جذب بسیاری از بازارها و مشتریان در سراسر جهان سنجیده می‌شود. رقابتی بودن تنها در یک بازار یا منطقه کافی نیست. رقابت فزاینده چینی‌ها، کار را برای همه، به ویژه برندهایی که در معرض بازارهای واحد قرار دارند، دشوار می‌کند.

به همین دلیل است که ما فکر می‌کنیم جیپ جالب‌ترین برند استلانتیس بوده و هست. علیرغم مشکلاتی که این شرکت امروز با آن مواجه است، جیپ یک شرکت شناخته شده است که در بخش مناسب فعالیت می‌کند و سابقه خوبی دارد. این برند نمادین ۱۷ درصد از فروش جهانی استلانتیس را در سال ۲۰۲۳ با ۱.۰۴ میلیون دستگاه به خود اختصاص داد. به دنبال برخی مشکلات مربوط به تقاضا در ایالات متحده آمریکا و کانادا و وقفه در تولید داخلی در چین، کل فروش نسبت به سال ۲۰۲۲ به میزان ۶ درصد کاهش یافت.

با این حال، جیپ جایگاه خوبی در برزیل و اروپا پیدا کرده است و می‌تواند حضور خود را در خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوب شرقی بهبود بخشد. چالش جیپ این است که بتواند محصولات بیش‌تری را به دفعات بیش‌تر عرضه کند. رم نیز پتانسیل خوبی دارد. این یک برند کاملاً آمریکایی با حضور صفر در اروپا و آسیاست. با این حال، این برند در بخش‌های خودروهای تجاری سبک و پیکاپ که در اقتصادهای در حال توسعه بسیار استراتژیک هستند فعالیت می‌کند.

آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و ترکیه، آسیای مرکزی، هند و آسیای جنوب شرقی همگی ۲۲ درصد از فروش جهانی خودروهای سبک در سال ۲۰۲۳ (به استثنای روسیه و ایران) را به خود اختصاص داده‌اند. اگر استرالیا و نیوزلند را اضافه کنیم، مناطقی که پیکاپ‌ها در آن‌ها بسیار محبوب هستند، مجموع فروش جهانی به یک چهارم خواهد رسید. فروش پیکاپ‌ها، ون‌های تجاری و وسایل نقلیه سبک در تمامی این بازارها به ۳.۸ میلیون دستگاه می‌رسد. با احتساب ایالات متحده آمریکا و کانادا، مجموع به ۷.۵ میلیون واحد افزایش می‌یابد.

سومین برندی که همچنان درخشان ظاهر می‌شود مازراتی است. این برند اکنون در حال تقلاست، اما دارای چندین نقطه قوت است که اگر به درستی از آن‌ها بهره برداری شود، در نهایت می‌تواند باعث رضایت خاطر شود. اول از همه، مازراتی هنوز هم یک برند لوکس محسوب می‌شود و این بسیار مهم است، زیرا مانند برندهای جریان اصلی و پریمیوم در معرض رقابت با چینی‌ها قرار نمی‌گیرد. دوم این‌که مازراتی یک برند جهانی است، یعنی در همه مناطق شناخته شده است، حتا اگر در همه بازارها موجود نباشد. اگرچه مازراتی از نظر فروش و گستره محصولات از پورشه عقب است، اما همچنان یک برند مطلوب است و به شدت با هنر و طراحی ایتالیایی در ارتباط است.

این ویژگی‌ها در بخش‌های تولیدی برتر که رقابت در آن شدید است، کلیدی هستند. علاوه بر این، هنوز در این بخش‌ها فضا برای یک خودروساز ایتالیایی لوکس بزرگ‌تر از فراری و لامبورگینی وجود دارد که بر روی خودروهای اسپرت و سوپراسپرت تمرکز می‌کنند.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.