سیاهکلی: قوه قضایه باید به پرونده قیمت گذاری های مدیران خودرو ورود کند

سیاهکلی: قوه قضایه باید به پرونده قیمت گذاری های مدیران خودرو ورود کند
سیاهکلی: قوه قضایه باید به پرونده قیمت گذاری های مدیران خودرو ورود کند

بر خلاف دستور صریح سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان مبنی بر توقف فروش اولین محصول برند لوکس فونیکس (مدیران خودرو)، تیگو ۸ پرو با قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، فروش این خودرو همچنان در برخی نمایندگی های این خودروساز ادامه دارد. این در حالی است که نحوه قیمت گذاری برخی دیگر از تولیدکنندگان بخش خصوصی نیز با پرسش مصرف کنندگان همراه شده است. البته در این میان خودروسازان بخش خصوصی معتقد هستند که دلایل و شرایط اقتصادی کشور، نوسان نرخ ارز، افزایش لحظه ای قیمت مواد اولیه و نهاده های، بالا بودن هزینه نقل و انتقال پول، حمل و نقل قطعات خریداری شده و همچنین افزایش هزینه های تولید از جمله دلایلی هستند که قیمت تمام شده محصولات تولید بخش خصوصی را بالا برده و می برد. اما در عین حال عدم تمکین خودروسازان به ابلاغیه ها و دستور العمل های دولتی باعث شده است که برخی خودروسازان بخش خصوصی مانند مدیران خودرو را متهم به بی توجهی به  دستورات دولتی می کنند. به بیان ساده این بخش از منتقدان و مصرف کنندگان معتقد هستند که دستور العمل و ابلاغیه های سازمان هایی نظیر سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان برای این بخش از تولیدکنندگان غیر دولتی، وجاهت قانونی نداشته است و آن ها راه خود را می روند.

مدیران 777 مدیران 777

حتماً بخوانید:

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با وجود ممنوعیت، فروش فونیکس تیگو ۸ پرو ادامه دارد

فروش تیگو ۸ پرو ممنوع شد

وزارت صمت باید به تخلف قیمت گذاری تیگو ۸ پرو ورود کند

در همین زمینه یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ” مدیران خودرو به رغم دستور صریح از سوی یکی از معاونت های وزارت صمت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، مبنی بر توقف فروش فونیکس تیگو ۸ پرو با قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، چرا از دستور دولت تمکین نمی کند؟” گفت: «در این زمینه وزارت صمت باید ورود کند».

لطف الله سیاهکلی با اشاره به اینکه قیمت گذاری به وزارت صمت واگذار شده و در اینجا بحث کیفیت مطرح نبوده و موضوع قیمت مطرح است، ادامه داد: « بنابراین باید از وزیر صمت پرسید که چرا یک خودروی مونتاژی باید بیش از دو برابر قیمت واقعی آن به فروش برسد. در واقع الان مسئولیت قیمت خودرو با وزیر صمت است و ایشان باید پاسخگو باشد ».

خودروسازان باید تبعیت کنند

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در خصوص اینکه ” آیا دستورالعمل های دولتی مانند ممنوعیت فروش تیگو ۸ پرو برای خودروسازان وجاهت قانونی ندارد؟” تاکید کرد: «آن ها باید تبعیت کنند. مخصوصا اینکه این خودرو بسیار گران فروخته می شود. کسی که فقط مونتاژ می کند یعنی چند صد درصد باید سود کند.ا ین ها مونتاژکار هستند و تولیدکننده نیستند و این ظلم به مشتری است».

محاکمه مسبب قیمت گذاری تیگو ۸ پرو

وی اضافه کرد: «همانطور که در خصوص افزایش قیمت ها خودروهای تولید داخل اعتراض داشتیم و آن را ظلم می دانیم، الان می گوییم که این نوع قیمت گذاری برای محصولاتی چون خودروهای مدیران خودرو ظلم مضاعف به مشتری است».

سیاهکلی تصریح کرد: « در واقع این خودرو نه تنها نباید به این قیمت فروخته شود، بلکه مسبب و مسئول این نوع قیمت گذاری، یعنی کسی که قیمت خودرو را این قدر بالا می برد نیز باید محاکمه شود».

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اینکه “آیا نمایندگی ها باید محاکمه شوند یا شرکت مادر؟” تصریح کرد: «قطعاً شرکت قیمت گذاری کرده است. بنابراین وزیر صمت باید به جریان وارد شود و با این شرکت برخورد کند».

قوه قضائیه و مدعی العموم به قیمت گذاری خودروسازانی مانند مدیران خودرو ورود کند

سیاهکلی ادامه داد: «ضمن اینکه بسیاری از این محصولات با ۲۰ درصد تولید داخل مونتاژ می شوند، اما محصولات را بیش از دو یا سه برابر قیمت اصلی به فروش می رسانند. بنابراین از همین جا می خواهم که قوه قضائیه و مدعی العموم به موضوع ورود کنند و حقوق مردم را استیفا کنند. این ظلم به مردم است. چرا که متاسفانه این دسته از شرکت ها دارند از شرایط بازار و مردم سوء استفاده می کنند. چرا که در حال حاضر کیفیت خودروهای تولید داخل پایین و قیمتشان بالا است. بنابراین خودروهای خارجی و مونتاژی با هر قیمتی که باشند به فروش می روند».

وی ادامه داد: «آن ها نیز از این وضعیت و ضعف بازار استفاده می کنند و محصولات مونتاژی را با قیمت های نجومی به فروش می رسانند. به نظر من جا دارد این افراد به عنوان مخل بازار محاکمه بشوند و حتی بالاتر از این ها را می توان به این افراد منتسب و جرمشان را پیگیری کرد».

خودروسازان تمکین کنند وگرنه مجلس آن ها را ادب می کند

نماینده نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «همان طور که در مجلس از خودروهای بی کیفیت داخلی فاصله می گیریم، تذکر می دهیم و دفاع نمی کنیم؛ به واردکنندگان و مونتاژکنندگان تذکر می دهیم. آن ها باید این تذکر را جدی بگیرند وگرنه با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی آن ها را ادب خواهیم کرد».

سیاهکلی همچنین اضافه کرد: «باید قیمت سایر مونتاژکنندگان رصد شود و اگر پس از اعمال تعرفه ها و عوارض قانونی، قیمت فروش آن ها بالاتر از قیمت های مصوب باشد، وزیر صمت باید به جد وارد موضوع شده و با آن ها برخورد کند و جلوی این سوداگری ظالمانه را بگیرد و نگذارند بیش از این به مردم ظلم شود».

پایگاه خبری اسب بخار

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.