پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

پیکاپ L7 پلاس
پیکاپ L7 پلاس

کلاس پیکاپ بدون شک در زمره جدیدترین موج های خودرویی بازار ایران قرار دارد که مملو از گزینه هایی با ابعاد تقریباً یکسان، پیشرانه های نسبتاً هم‌سطح اما در چهره های مختلف شده است، اما وقتی مشخصات فنی، امکانات و قیمت آن ها را در مقام مقایسه بررسی کنید متوجه می شوید روند ورود پیکاپ های جدید به بازار ایران در رده های متوسط رو به بالا و گاه پریمیوم قیمتی بازار قرار می گیرد، اما دیارخودرو قرار است با پیکاپ جدید L۷ پلاس به یکی از نقاط خالی این بازار قدم بگذارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پیکاپ L7 پلاس دیارخودرو محصولی از برند Keyton چین است که بر پایه شاکله موفقی در این کلاس شکل گرفته است و ضمن بهره گیری از چهره ای مشابه پیکاپ های آمریکایی، فضای قابل توجه بار را در کنار کابینی چهارنفره به همراه پیشرانه ای مطمئن، به‌روز و با قدرت مناسب و سیستم دو دیفرانسیل ارائه می کند.

طراحی جذاب و تنومند پیکاپ L7 پلاس

پیکاپ L7 پلاس

طراحی ظاهری L7 پلاس با جلوپنجره بزرگ و طراحی چراغ های آن از رقبا متمایز می شود. این خودرو در نمای ظاهری به چراغ های روز مجهز شده است و روی آینه ها نیز چراغ های راهنما تعبیه شده اند. بسیاری از مشتریان این کلاس از خودروها، که چندان با باربری سر و کار ندارند، از یک خودرو عضلانی با ته چهره آمریکایی بیش تر استقبال می کنند و درِ موتور این پیکاپ با چنین هویتی، تکمیل کننده تمایز دماغه این خودرو با رقباست. نمای کناری و عقب این پیکاپ نیز مانند دیگر پیکاپ ها تقریباً جلوه ای مشابه را ارائه می کند و فضای بار برای جلوگیری از هر گونه ضربه، با متریال خاص پوشیده شده است تا ضد ضربه و خط و خش باشد.

پیکاپ L7 پلاس

ابعاد اتاق و فضای بار در مقایسه با رقبا

نخستین نسخه L7 پلاس نمونه مجهز به گیربکس دستی این خودروست. اگر وانت های شهری را در نظر نگیریم، بازار پیکاپ های این کلاس عملاً از مرز قیمتی یک میلیارد تومان آغاز می شود و ارزان ترین پیکاپ صفرکیلومتر کنونی، از نظر ابعاد ظاهری ۵.۳ متر طول دارد و فضای بار آن ۱.۴×۱.۶ متر است. بررسی ابعاد L7 نشان دهنده آن است که این پیکاپ از عمده رقبای مجهز به گیربکس دستی خودرو طول بیش تری دارد و ابعاد فضای بار آن در بین دو گزینه نخست بازار قرار می گیرد. با این حساب، با ورود L7 پلاس شما با یک گزینه دست و پا بسته از نظر ابعاد روبه‌رو نخواهید بود و در کنار دماغه و طراحی هجومی و تنومند آن، ابعاد بزرگی را مشاهده خواهید کرد.

پیشرانه به‌روز

تا پیش از سال ۹۷ که پیکاپ های محدودی به بازار ایران عرضه می شدند و از قضا، دو نسخه وینگل ۳ و ۵ آن توسط دیار خودرو تولید و وارد بازار می شد، همه آن ها به پیشرانه سری ۴G69 میتسوبیشی مجهز بودند، اما از سال ۲۰۱۷، میتسوبیشی سری ۴K2 را توسعه داده است که یکی از نسخه های تنفس طبیعی آن با نام ۴K22D4M با حجم ۲.۴ لیتر و به صورت تنفس طبیعی در دل پیکاپ L7 پلاس قرار گرفته است. این سری پیشرانه جدید از سرسیلندر بهبودیافته جدید در کنار تکنولوژی زمان بندی هوشمند سوپاپ میتسوبیشی یا MIVEC بهره می برد. حداکثر توان L7 پلاس با این پیشرانه به ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به ۲۳۰ نیوتون متر روی دور موتور ۴۰۰۰ می رسد که از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به هر دو محور منتقل می شود.

عملکرد فنی در مقایسه با رقبا

L7 پلاس با این مشخصات فنی و احتساب وزن خالص ۱۸۶۵ کیلوگرمی، به ازای هر کیلوگرم، ۰.۰۸ اسب بخار قدرت در اختیار دارد. این در حالی است که ارزان ترین پیکاپ بازار از پیشرانه سری ۴G69 با حداکثر توان ۱۲۴ اسب بار استفاده می کند و به ازای هر کیلوگرم از وزن خالصش، ۰.۰۷ اسب بخار قدرت در اختیار دارد. حتا در گزینه های توربو موجود در بازار نیز وزن خالص به حدود ۲ تُن می رسد و توان ۱۷۰ اسب بخاری یکی از این پیکاپ ها نسبت مشابهی از وزن و قدرت با L7 پلاس را به نمایش می گذارد، بنابراین از نظر عملکردی، L7 پلاس روی کاغذ تفاوت زیادی با پیکاپ های کم تر از ۲۰۰ اسب بخاری بازار ندارد و می توان پاسخ‌گوی نیاز وزن ناخالص ۳.۱ تُنی خود باشد. پیکاپ L7 Plus همانند عمده رقبای همرده‌اش در بازار از چرخ هایی با ابعاد ۲۶۵/۶۵R17 بهره می برد و زاپاس آن نیز از نوع رینگ استیل فول سایز است.

فضای کابین و امکانات پیکاپ L7 پلاس

کابین پیکاپ L7 پلاس

در فضای داخلی کابین، یک نمایشگر ۸ اینچی در میانه کنسول مجهز به بلوتوث و تماس تلفنی قرار گرفته که از طریق کلیدهایی روی فرمان قابل کنترل است. همچنین نمایشگری در پشت فرمان قرار دارد که آپشن کنترل فشار باد تایرها یا TPMS را نمایش می دهد. در پشت اهرم تعویض دنده برخی کلیدهای کنترل قرار دارد و دو جالیوانی نیز بین دو صندلی جلو با قابلیت تنظیم دستی قرار گرفته است. همچنین روکش صندلی ها در L7 پلاس از نوع پارچه ای است. سیستم تهویه مطبوع با کنترلگرهای دیجیتال، سنسور عقب، فرمان هیدرولیک و دو کیسه هو از دیگر امکانات پیکاپ L7 پلاس به شمار می آید.

کابین پیکاپ L7 پلاس

جایگاه پیکاپ L7 پلاس در بازار

همان طور که در بررسی کلی این پیکاپ مشخص شد، L7 پلاس از نظر فنی در جایگاهی بالاتر از گزینه کف قیمتی بازار پیکاپ ها قرار می گیرد و عملکرد فنی مشابهی مانند رقبای زیر ۲۰۰ اسب بخاری با توجه به وزن خالص ارائه می کند. همچنین امکانات این خودرو از اقتصادی ترین پیکاپ بازار بالاتر است، اما برخی آپشن های رفاهی را در مقایسه با گزینه های با قیمتی بیش از یک میلیارد کم تر دارد. در مجموع، این پیکاپ از نظر ظاهری و مشخصات فنی در سطح رقابتی قرار می گیرد، اما از نظر امکات رفاهی پایین تر از عمده رقبا قرار دارد. با این حساب به نظر می رسد L7 پلاس شرکت دیار خودرو در جایگاهی بدن رقیب در بازار قرار بگیرد و احتمالاً با قیمتی رقابتی، به جای صعود به رده های بالای قیمتی، به گزینه ای مناسب برای انتخاب شرکت ها و سازمان ها بدل شود و مشتریانی که توان خرید پیکاپ های با قیمت بیش از ۱.۵ میلیارد تومان ندارند را به سمت خود جذب کند. شرکت دیار خودرو در حالی پیکاپ L7 پلاس را آماده تولید و عرضه بازار از طریق شرکت زیرمجموعه ایساتیس موتور کرده است که سابقه عرضه سه پیکاپ Deer، وینگل ۳ و وینگل ۵ را دارد و این مسئله به خصوص در بخش خدمات پس از فروش، دیار خودرو را نسبت به دیگر گزینه ها در بازار باتجربه تر جلوه می دهد.

همچنین دیار خودرو در آینده نسخه اتوماتیک این پیکاپ را با مجموعه کامل تری از امکانات به بازار معرفی خواهد کرد که در جایگاه رقابتی متفاوتی از بازار قرار خواهد گرفت. نسخه اتوماتیک این پیکاپ براساس شنیده ها قرار است به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شود و از آپشن های اضافه ای نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، کنترل سرعت در سراشیبی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، گرم کن صندلی های جلو و تنظیمات برقی صندلی راننده به همراه سنسور باران مجهز باشد.

۴.۴ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.