ایسوزو کینگ لینگ تاگا ؛ رقیب جدی پیکاپ های بازار ایران

ایسوزو کینگ لینگ تاگا H فیس لیفت 2021
ایسوزو کینگ لینگ تاگا H فیس لیفت ۲۰۲۱

گفته می شود که پیکاپ تاگا به عنوان محصول مشترک ایسوزو و کینگ لینگ، در تدارک ورود به بازار ایران است.

بر اساس برخی شنیده ها، تعدادی از خودروسازان خصوصی به سراغ مذاکره با کینگ لینگ رفته اند و می خواهند تا نسخه چینی ایسوزو D-Max که همان تاگا H است را به بازار ایران بیاورند.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، نشان کینگ لینگ یکی از خودروسازان کار و تجاری در بازار چین شناخته می شود که از سال ها قبل به عنوان شریک تجاری ایسوزو ژاپن به بازارهای جدیدی راه پیدا کرد. یکی از فعالیت های مشترک ایسوزو و کینگ لینگ، تولید یک پیکاپ دو دیفرانسیل بر مبنای ایسوزو D-Max و شورولت کلورادو بوده که با نام تاگا H از سال ۲۰۱۷ به بازارهای هدف عرضه شده است. در برخی بازارها، این پیکاپ چینی با نام ایسوزو تاگا و در برخی بازارهای دیگر با نام ایسوزو کینگ لینگ تاگا شناخته می شود. یکی از ویژگی های قابل توجه در مورد تاگا، معرفی این پیکاپ توسط ایسوزو ژاپن جهت عرضه در برخی بازارهای اروپایی بوده است. به عبارت ساده تر، کمپانی ایسوزو ترجیح داده است تا برای کسب بازارهای بیشتر با کینگ لینگ تاگا در بازارهای مطرح حضور داشته باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در سال های گذشته، به خاطر تجربه ایسوزو در ساخت خودروهای دیزلی، کینگ لینگ تاگا با نسخه دیزلی در بازارها عرضه می شد. اما حالا که تاگا H با فیس لیفت قابل توجهی همراه شده است، می بینیم که عرضه آن با پیشرانه بنزینی ها در دستور کار قرار گرفته و به همین دلیل، برخی خودروسازان خصوصی ایران جهت مونتاژ این پیکاپ دو دیفرانسیل مذاکراتی را آغاز کرده اند.

در نسخه فیس لیفت ایسوزو کینگ لینگ تاگا H مدل ۲۰۲۱ شاهد هستیم که در کنار پیشرانه ۳ لیتری دیزل ۴JJ3-TCX ایسوزو، امکان سفارش گذاری این پیکاپ دو دیفرانسیل با پیشرانه بنزینی هم فراهم است. در حال حاضر کمپانی ایسوزو و کینگ لینگ یک پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو GDi را برای تاگا H مدل ۲۰۲۱ در نظر گرفته اند که ۲۳۱ اسب بخار را با گشتاور ۳۱۰ تا ۳۲۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه می تواند حداکثر گشتاور تولیدی را در دوری کمتر از ۱۷۵۰rpm در اختیار راننده قرار دهد و جعبه دنده شش سرعته دستی نیز توان را به چرخ های جلو و عقب این پیکاپ ژاپنی-چینی می رساند. همچنین جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته AT نیز برای تاگا H توربو بنزینی قابل سفارش است.

ایسوزو کینگ لینگ تاگا H فیس لیفت 2021
کابین کینگ لینگ تاگا H فیس لیفت ۲۰۲۱

در نسخه فول آپشن کینگ لینگ تاگا H فیس لیفت امکاناتی مانند جلو آمپر دیجیتال، سنسور باد و دمای تایر، سنسور نور، سامانه پیشگیری از تصادف، کروز کنترل هوشمند، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، رادار نقطه کور، سنسور باران، استارت دکمه ای، قابلیت تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها، قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرمی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و… دیده می شود.

لازم به ذکر است که تاگا H مانند سایر پیکاپ های چینی دارای دو نسخه ابعادی است و نمونه با فضای بار بزرگتر هم، امکان سفارش گذاری دارد.

تفاوت کینگ لینگ تاگا H با سایر پیکاپ های چینی بازار ایران :

در حال حاضر اکثر پیکاپ های چینی و مونتاژی بازار ایران، از شاسی و سازه مشترکی استفاده می کنند که متعلق به نسل قبل تویوتا هایلوکس است و کمپانی تویوتا نیز این سازه را به خودروسازان چینی واگذار کرده است. همچنین در بحث اتاق، محفظه بار و… نیز اصول ثابتی میان بیشتر پیکاپ های چینی بازار ایران وجود دارد و سبب شده تا معایب و مزایای خاص خود را داشته باشد.

اما ایسوزو کینگ لینگ تاگا H فیس لیفت ۲۰۲۱ از نظر ساختار شاسی و اتاق متفاوت نسبت به سایر پیکاپ های موجود در بازار ایران بوده و اصول مهندسی جدیدتری را دنبال می کند. همچنین تاییدیه های ای-مارک از سوی ایسوزو ژاپن برای تاگا H دریافت شده و امروز این محصول به برخی بازارهای رقابتی ورود پیدا کرده است. در بحث ساختار قوای محرکه، تاگا H در نمونه دیزلی ساختار به مراتب قوی تری را نسبت به سایر پیکاپ های موجود در بازار ایران دارد و در نمونه بنزینی هم، قابلیت رقابت با پیکاپ های مونتاژی در آن دیده می شود.

اما نکته قابل توجه این است که کینگ لینگ تاگا H با توجه به ویژگی های فنی، ساختار مهندسی، امکانات رفاهی و ایمنی گاهی قیمتی کمتر از سایر گزینه های چینی دارد و در صورت عقد یک قرارداد خوب با طرف چینی-ژاپنی، این امکان فراهم است تا این خودروی دو دیفرانسیل با قیمتی رقابتی و شاید کمتر از برخی گزینه های مونتاژی پا به بازار ایران بگذارد. البته نباید فراموش کرد که در ماه های گذشته، مذاکره های مختلفی با ایسوزو-کینگ لینگ انجام شده و این نشان تجاری آنچنان تمایلی به حضور در بازار ایران نداشته است. اما با مطرح شدن تسهیل روابط میان ایران و چین و همچنین بحث کم رنگ شدن تحریم های خودرویی، برخی خودروسازان خصوصی به سراغ بررسی شرایط حضور تاگا H رفته اند و می خواهند تا ایسوزو کینگ لینگ را متقاعد به عقد قرارداد مونتاژ کنند.

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.