اصرار ایساکو بر خرید قطعه اصل، چرا؟

ایساکو
ایساکو

هر چند آمار کارشناسی دقیقی در خصوص عملکرد قطعات در تصادفات به طور مشخص اعلام نشده است، اما بدون تردید بخشی از موضوع ناخوشایند به استفاده از قطعات تقلبی مرتبط می شود. در این شرایط باید دید اصرار ایساکو بر خرید قطعه اصل به چه دلیل است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از حادثه تصادف محور رامهرمز – بهبهان تا امروز و پس از مشخص شدن آمار تلفات تصادفات جاده ای، هجمه بسیاری به خودروسازان و به تبع آن قطعه سازان آغاز شده است، در این میان، بخش عمده ای از تقصیر متوجه عملکرد برخی قطعاتی است که مورد تأیید شرکت مادر نبوده و نیست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اما پرسش این است که چرا این قطعات همچنان استفاده می شوند؟ شاید یکی از اصلی ترین جواب ها به گران شدن قیمت قطعات در پی بالا رفتن نرخ ارز باشد، اما گذشته از این موضوع، بی تردید اصلی ترین دلیل استفاده از این قطعات، که منشاء و مبدأ تولید آن ها مشخص نیست، به بی توجهی برخی دارندگان خودرو مرتبط می شود. البته بخشی از این مسأله به بی توجهی و بخش بیش تر شامل بی مسئولیتی می شود، چراکه این افراد اصلاً به این فکر نکرده و نمی کنند که مسئول جان خود و سرنشینان و همراهان هستند. در واقع، بی اهمیتی به این موضوعات باعث بروز و شکل گیری بسیاری از تصادفات و تلفات می شود، تلفاتی که اگر قطعه اصل استفاده می شد شاید می توانست در زمان لزوم عملکرد بهتری داشته باشد و مانع از بروز سانحه شود.

در این شرایط، ایساکو به عنوان متولی اصلی و مسئول ارائه خدمات پس از فروش محصولات ایران خودرو طی سال های اخیر حرکت جدیدی مبنی بر خرید قطعه اصل را شروع کرده است. طی این حرکت این شرکت علاوه بر به وجود آوردن امکانات مختلف برای تشخیص قطعه اصل از تقلبی، شرایط دیگری نیز فراهم کرده است که دارندگان محصولات ایران خودرو بتوانند با خیال بهتر و راحت تر از قطعات اصل استفاده کنند.

در واقع، تأکید ایساکو بر استفاده از قطعه اصلی علاوه بر اطمینان خاطر مواهب دیگری نیز در اختیار دارندگان محصولات ایران خودرو قرار می دهد. این شرکت با تهیه و تولید قطعات باکیفیت و اصل، علاوه بر ارائه به موقع و با قیمت هایی مناسب، اطلاعاتی در اختیار مشتریان قرار می دهد تا آگاهی آن ها نسبت به خودرو بیش تر شود و افزایش یابد. به عنوان مثال، در قطعه پرمصرفی مانند لنت، اطلاعاتی در اختیار آنان قرار می گیرد تا بدانند کدام لنت و با کدام مشخصات مناسب خودروی آنان است. درباره سایر قطعات کم و پرمصرف نیز این امکان وجود دارد. ضمن این که، برای راحتی بیش تر مشتریان در شرایط فعلی اقتصادی امکان برخورداری از قطعات با قیمت متفاوت نیز وجود دارد. ضمن این که، در این مورد نیز از طریق راه های مختلفی که ایساکو طراحی و در اختیار مشتریان محصولات ایران خودرو قرار داده است، می توانند به چرایی تفاوت قیمت، مشخصات، نحوه تشخیص قطعه اصل از تقلبی و دریافت قیمت واقعی دست پیدا کنند.

همچنین ایساکو به منظور ایجاد فضایی مبتنی بر افزایش سطح آگاهی و دانش مشتریان اقدامات بسیاری انجام داده است که غیر از نرم افزارها و افزایش میزان پاسخ‌گویی می توان به برنامه های فرهنگی این شرکت مبنی بر خرید قطعه اصل اشاره کرد. با این حال، مشخص نیست چرا طی این سال ها برخی از مصرف کنندگان محصولات آبی پوشان به رغم امکاناتی که در اختیارشان قرار گرفته است، همچنان در برابر استفاده از قطعات اصلی مورد تأیید شرکت مادر سرباز می زنند. اگر مسئله قیمت باشد که ایساکو با ارائه ایساکو این موضوع را برای آنان بسیار آسان کرده است، اگر بحث کمبود قطعات است که باز هم این شرکت به نحوی عمل کرده که هیچ زمان هیچ گونه کمبودی در تمامی مراکز احساس نمی شود. بنابراین به نظر می رسد که اصلی ترین بحث بی توجهی و عدم مسئولیت پذیری است، چراکه در حال حاضر، شرایط استفاده از قطعات با طرق و روش های متنوع وجود دارد. حتا شرایط خرید قسطی نیز فراهم است. کارهای فرهنگی و تبلیغاتی بسیاری نیز صورت گرفته است. بنابراین همچنان مقاومت در برابر استفاده از قطعات اصلی قابل درک نیست.

برخی منتقدان بر این گمان هستند که ایساکو این برنامه ها را صرفاً برای افزایش ضریب نفوذ در بازار انجام می دهد. البته اگر این مسئله تنها دلیل باشد هم نمی توان خرده ای گرفت، چراکه همواره سودآوری و افزایش ضریب نفوذ در بازار، از اصلی ترین اهداف شرکت ها به شمار می آید. با این حال، باید یادآور شد که در کنار تمام این مسائل و نقدهای به جا و نابه جا، آن چه برای هر شرکتی بسیار اهمیت دارد، دامنه ارتباط یا وفاداری مشتری است. به بیان دیگر، هر چند ایساکو نیز به دنبال سودآوری و گسترش بازارهای خود است، اما اگر کالایی درخور و باکیفیت تولید نکند، هیچ تضمینی برای این که مشتری دوباره سراغ محصولات آن ها برود وجود ندارد. در این حالت باید به این بخش از منتقدان متذکر شد که مسئولیت اجتماعی نیز بخشی از فعالیت های یک شرکت اقتصادی را شامل می شود. به نظر می رسد غیر از اهداف اقتصادی و شرکتی، مسئولیت اجتماعی نیز یکی از ارکانی است که ایساکو را وادار به فرهنگ سازی مبنی بر خرید قطعه اصل کرده است. هر چند طی سال های اخیر این مقوله با پاسخ درخور همراه شده است، با این حال، تلاش برای جذب بخش دیگری که هنوز به این موضوع اهمیت نمی دهند ادامه دارد.

به بیان دیگر، ایساکو همچنان خود را ملزم به ارائه بهترین خدمات به دارندگان محصولات ایران خودرو می داند. در همین راستا نیز به شدت در حال حرکت است. یعنی در کنار توسعه کمی و کیفی محصول، فرهنگ سازی را سرلوحه کار خود می داند، اما به نظر می رسد با توجه به تمایل استفاده از قطعات غیر اصل یا تقلبی از سوی برخی مصرف کنندگان، باید برخی سازمان ها و نهادهای مرتبط و درگیر با این موضوع نیز به وسط میدان بیایند. میدانی که اگر خالی بماند نتیجه خود را در تلفات و سوانح جاده ای نشان می دهد. هر چند طی سال های اخیر اقدامات زیادی از سوی مراجع انتظامی برای جلوگیری از قاچاق قطعه با کیفیت های نامعلوم و تولیدات زیرپله ای صورت گرفته است، اما به نظر می رسد بیش از این موارد باید حرکت فرهنگی سازی ایساکو از سوی سایر نهادها حمایت شود، چراکه این امر یک امر ملی تلقی شده و آسیب های وارد، دامن گیر کشور می شود.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.