ادعای پلیس راهور در مورد کیفیت خودروها درست است؟

ادعای پلیس راهور در مورد کیفیت خودروها درست است؟
ادعای پلیس راهور در مورد کیفیت خودروها درست است؟

افزایش کیفیت و بالا رفتن سطح ایمنی خودروها یکی از خواسته های عمومی است که در ماه های اخیر با شدت بیش تری در حال پیگیری است، اما مشخص نیست که بازی پلیس راهور با کلیدواژه کیفیت واقعاً از سر دلسوزی است یا عوام فریبی.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

طی ماه های اخیر در حالی که خودروسازان با تأکید مقامات ارشد کشور و همچنین اعتراضات مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی خودروهای تولید داخل، افزایش سطح کیفیت و ایمنی خودروها را در دستور کار قرار داده اند، باز هم برخی نهادها که در این رابطه تأثیرگذار هستند همچنان با دید دیگری به این قضیه نگاه می کنند. در واقع، به رغم ورود محصولات جدید با کیفیت مطلوب، از خط تولید خارج شدن برخی محصولات قدیمی و همچنین افزایش سطح کیفی محصولات دیگر به شهادت و گواه سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد، باز هم پلیس راهور از هر فرصتی بر انتقاد به خودروسازان استفاده می کند. کار به جایی رسیده است که این نهاد وزارت صمت را نیز سؤال برده است.
در آخرین اظهار نظرها جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفته است: «اگر وزارت صنعت اعلام کرده در حال افزایش کیفیت خودروست این ها داستان و ادعایی بیش نیست. کیفیت خودرو‌های تولید داخل هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است و از نظر پلیس کماکان مشکل کیفیت وجود دارد.»

وی افزوده است: «موضع ما همان است که پیش تر اعلام کرده ایم و خودروی تولید داخل همچنان مشکلات ایمنی دارد و نیاز به ارتقا دارد و هیچ اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده و اگر وزارت صنعت ادعا کرده در حال افزایش کیفیت است این‌ها داستان و ادعایی بیش نیست و هیچ اتفاقی نیافتاده است و رانت و مافیا همچنان با قوت کار خود را پیش می‌برد و به کسی پاسخ‌گو نیست و همچنان شاهد مشکلات کیسه هوا در خودرو‌ها هستیم.»
وی در ادامه این اظهار نظر در خصوص از سرگیری شماره گذاری دو خودرو سمند و تیبا، که به دلیل مسائل ایمنی متوقف شده بود بیان کرده است: «پلیس نباید پاسخ این را بدهد، بلکه باید سازمان استاندار اعلام کند چه اتفاقی افتاده است که خودرو‌هایی که پیش تر اعلام کردند فاقد استاندار هستند حالا استاندار گرفته اند.»
نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که خودروسازان کشور همچنان با نقطه مطلوب کیفی و ایمنی فاصله دارند. این مسئله را خود قبول داشته و دارند. به همین علت، آن ها با به‌کارگیری روش ها و نظارت های جدید و دقیق، تغییر در ترکیب تولید و همچنین دقت در انتخاب تأمین کنندگان قطعات و سخت تر شدن استانداردها به دنبال بهبود وضعیت هستند، اما در عین حال، نباید از دایره انصاف خارج شد و روی تمام تلاش ها و حرکت هایی که شده است خط بطلان کشید. البته این یک بخش ماجراست و بخش دیگرش بیش تر به رد گم کردن و کم کردن اثر این نهاد در تصادفات و حواث جاده ای کشور مرتبط می شود.

در واقع، حرکت جدید خودروسازان از همان روزهای بعد از حادثه بهبهان آغاز شد، جایی که به رغم توضیحات بسیار در خصوص چرایی باز نشدن کیسه های هوا و تشریح دلایل تصادف، که بخشی از آن به دلیل دیر عمل کردن پلیس راهور در آن شرایط آب و هوایی مربوط می شود، تمام تقصیرها و گناه ها به گردن خودرو سازان انداخته شد. از همان زمان به بعد با توجه به عمق تلخ این حادثه، پلیس راهور به جای این که خود شجاعانه بخشی که در آن قصور داشته است را بپذیرد و در پی برطرف کردن آن باشد، با استفاده از ابزار رسانه به طور مداوم در حال تخریب خودروسازان کشور است. به بیان ساده، این نهاد نه تنها خودروسازان را مورد هجمه و همچنین برانگیختن افکار عمومی قرار داده است، بلکه با این روش سایر ارکان تولید خودرو یعنی تمام ۶۰ صنعتی که خودروسازان باعث رونق آن ها هستند را نیز زیر سؤال برده و می برد. این اتفاق در شرایطی رقم خورده است که خودروسازان با ادیت های سختگیرانه تری از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد مواجه شده اند. این امری است که وزارت صمت از آن ها خواسته است، بنابراین خودروسازان نیز چاره ای جز بهتر شدن ندارند. آمارهای ارائه شده نیز گواه این مدعا هستند، با این حال، این نهاد نمی خواهد پذیرای این حقیقت باشد.

همان طور که اشاره شد، خودروسازان کشور همچنان با آن نقطه مطلوب فاصله دارند، اما اگر با دید منصفانه به قضیه نگاه شود، بدون تردید شاهد افزایش سطح ارتقای خودروهای تولید داخل خواهیم بود. در این شرایط مشخص نیست که پلیس راهور ناجا براساس کدام مدرک و سند سخنان وزیر صمت و خودروسازان را زیر سؤال برده و آن را ادعایی بیش نمی داند. آیا به دنبال هدف خاصی است؟ آیا پلیس راهور با استفاده از کلیدواژه حساسِ کیفیت می خواهد خود رأسا اقدام به تولید کند و یا همان طور که پیش تر ادعا کرده بودند به جرگه واردکنندگان بپردازند؟ آیا پلیس راهور فراموش کرده است که بیش تر ناوگان حمل و نقل این نهاد را خودروهای تولید داخل تشکیل می دهند؟ آیا این نهاد با دادن خوراک به رسانه قصد دارد نقش خود در این قضیه را پنهان کند؟ در واقع، به نظر می رسد این نهاد از یک سو، با شماره گذاری این خودروها، که افزایش کیفیت‌شان را ادعا می داند، هم می خواهد درآمد خود را حفظ کند و هم می خواهد با نشستن در جهت مخالف، نقش مثبت این ماجرا را ایفا کند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.