حرکت ایران‌خودرو به سوی تولید ناب

ارتقای کیفیت ایران خودرو
ارتقای کیفیت ایران خودرو

به نظر می رسد ایران خودرو با عبور از بحران ناشی از تحریم و کرونا در حال بازگشت به نقش اصلی خود است. پرش سه گام ایران خودرو در ارتقای کیفیت خدمات و محصولات به خصوص با تضمین خدمات در حوزه موتور و گیربکس دلیل محکم بر این قضیه است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، به ثمر نشستن برنامه هایی که ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور پیش تر عنوان کرده بود نشان می دهد که آبی پوشان جاده مخصوص برخلاف آن چه مرسوم بود، تنها خوب حرف نمی زنند بلکه به آن عمل می کنند. این مهم با افزایش تیراژ تولید در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه و به حداقل رسیدن تولید خودروهای ناقص به اثبات رسیده است. با این حال، برنامه های کیفیت‌محور ایران خودرو به این ها بسنده نشده و در حرکتی متهورانه طرح ویژه جهش کیفیت و خدمات در حوزه موتور و گیربکس را نیز از ابتدای تیرماه آغاز کرده است.
در واقع، به نظر می رسد ارتقای کیفی این خودروساز به حدی رسیده است که به ارائه طرحی ویژه برای خودروهای تارا اقدام کرده است. بر این اساس، عدم بروز ایراد با منشا موتور و گیربکس خودروهای تارا دستی و تارا اتوماتیک، که از ابتدای تیرماه تحویل مشتریان شده است، تا شش ماه و یا پیمایش ۱۰ هزار کیلومتر ضمانت می‌شود . چنان چه خودروهای مشمول این طرح به واسطه ایرادات احتمالی کیفی در سامانه موتور و گیربکس در محدوده زمانی و پیمایشی اعلام شده به شبکه خدمات پس از فروش مراجعه کنند، از بسته‌های جبرانی ویژه بهره‌مند خواهند شد. ضمن این که، پذیرش خودروهای مشمول بدون نیاز به نوبت‌گیری از شبکه خدمات پس از فروش ایران خودروست. در حوزه خدمات پس از فروش این گروه صنعتی نیز تخصیص کارشناس پشتیبان به هر مشتری، اقدامات ویژه‌ دیگری است که در خدمات‌رسانی به مشتریان با کاهش زمان پذیرش و فرآیند ترخیص است، انجام خواهد شد.
در واقع، اجرای این نوع طرح های شجاعانه از یک سو، نشان می دهد که ایران خودرو با مشی گذشته خود کاملاً فاصله گرفته است و از سوی دیگر، به برداشت جدید و مسئولانه‌محور از احترام به مشتری و ارائه خدمات و ناب به آن ها رسیده است. به بیان ساده، آبی پوشان جاده مخصوص با اجرای این طرح که حداقل طی دو دهه گذشته بی سابقه بوده است نشان می دهند گام های محکم و بلندی را در تولید محصولات باکیفیت برداشته اند که با اطمینان حاضر به ارائه خدمات ویژه به آن ها هستند.
این مهم پس از آن محقق شده است که تدوین و اجرای طرح تحول کیفی در زنجیره ارزش و در حوزه‌های تأمین، مهندسی و طراحی، ساخت و تولید، فروش، خدمات پس از فروش و لجستیک، در سه محور طراحی و عرضه خودروهای جدید، توقف تولید محصولات قدیمی و رفع عیوب مزمن و کیفی‌سازی محصولات تولیدی فعلی، در دستور کار آبی پوشان جاده مخصوص قرار گرفت.
در همین حال، بزرگ‌ترین خودروساز کشور با بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در نوسازی تجهیزات خطوط تولید گیربکس و موتور، طراحی و عرضه نسخه ارتقایافته موتورها (پلاس) و گیربکس‌های تولیدی، استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز در آزمون‌های خودرویی و مجموعه‌های تولیدی در فرآیندهای قطعه‌سازان و با ایجاد هم‌افزایی مؤثر و تعریف برنامه‌های کیفی مشترک با سازندگان، صیانت کامل از مشتریان محترم در حوزه قطعات موتور و گیربکس صورت خواهد گرفت.
در همین حال، اجرای مرحله نخست طرح جهش کیفیت ایران‌خودرو در حوزه موتور و گیربکس باعث ایجاد تعهد سنگین به مشتریان است. تعهدی سنگین که باید فرآیندی بسیار سخت و پیچیده را طی کرده باشد. به بیان ساده، تولید محصولاتی که از نظر کیفی چندان مطلوب نبوده است موجب شکل گیری موجی از بی اعتمادی به تولیدات داخل شده است. در این شرایط، ایران خودرو با درک این موضوع دست به اقدامی شجاعانه زده است. این اقدام از یک سو، باعث ارتقای سطح ارائه خدمات و ترمیم وجهه این خودروساز می شود و از سوی دیگر، نشان می دهد عبور مستقیم تنها نشانه افزایش عرضه و یا بالا رفتن تولید خودروهای تجاری شده نیست، بلکه به این معنی است که هم قطعات لازم و کافی برای تولید خودروهای کامل وجود دارد و هم سطح کیفیت تولیدات به اندازه ای بالا رفته است که در وضعیت فعلی ایران خودرو طرح ویژه ای برای آن در نظر گرفته است.

مدیران 777 مدیران 777

به بیان دیگر، ارائه خدمات بزرگ با اعتماد به تولید باکیفیت، از شناخت دقیق محورهای تولید ناب و آغاز حرکت‌های بزرگ و اساسی در این مسیر خبر می دهد. البته با توجه به جایگاه این خودروساز در صنعت کشور می توان گفت که این طرح و یا اقدامات کیفی دیگری که این خودروساز انجام داده تنها در حیطه وظیفه و مسئولیت آبی پوشان جاده مخصوص محصور نخواهد ماند، بلکه حرکت سنگین و جدید ایران خودرو در حوزه موتور و گیربکس علاوه بر افزایش میزان تولید خودروهای باکیفیت، رقابت در این عرضه را بیش از پیش خواهد کرد و مسیر جدیدی خواهد گشود. مسیری که در انتهای آن، افزایش رضایت مشتریان ایجاد خواهد شد و می توان از همین ابتدا لبخند آبی را در جاده مخصوص مشاهده کرد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.