تأخیر ایران خودرو در تحویل خودروهای بورسی

تأخیر ایران خودرو در تحویل خودروهای بورسی
تأخیر ایران خودرو در تحویل خودروهای بورسی

گزارش های متعدد مخاطبان اسب بخار نشان می دهد که همچنان تأخیر ایران خودرو در تحویل خودروهای بورسی ادامه دارد و این بار قرعه تأخیر به نام تارا افتاده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، ایران خودرو بعد از تأخیر در تحویل دنا و پژو ۲۰۷هایی که در بورس کالا به فروش رسانده بوده حالا با تأخیر در تحویل تارا، هت تریک کرده است.

بنابراین گزارش، تاراهای فروخته شده در بورس کالا باید ۳۱ فروردین تحویل مشتریان می شدند. در این مدت، خریداران حتا مابه التفاوتی که قانون آن ها را ملزم کرده است، پرداخت کرده اند، به این امید که در موعد مقرر بتوانند خودروی خود را تحویل بگیرند، اما به رغم بیش از ۴۵ روز از تاریخ مقرر، هنوز خبری از تحویل تارا نشده است.

دریافت مابه التفاوت همزمان با تأخیر

الزام به دریافت این مابه التفاوت طی نامه ای به کارگزارن بورس ابلاغ شده است. براساس این ابلاغیه «برای خودروهایی که در سال ۱۴۰۲ عرضه شده اند براساس قوانین ابلاغی، هزینه مالیات، عوارض، بیمه شخص ثالث و تجهیزات اجباری استاندارد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است که پس از محاسبه براساس هر خودرو و برای هر خریدار در روزهای آینده از طریق پیامک و میز کار مشتریان به ایشان اعلام خواهد شد.

خریداران محترم به این نکته توجه فرمایند که فاکتور و تحویل خودرو پس از واریز ما به التفاوت از سوی خریداران مقدور است و در صورت عدم واریز، تأخیر در تحویل متوجه خریدار بوده و مشمول جریمه تأخیر نخواهد بود.»

در این شرایط، طبق این ابلاغیه، اگر مشتریان در موعد مقرر موفق به واریز ما به التفاوت نمی شدند، باید جریمه پرداخت می کردند. با این حال، گویا هیچ الزامی برای تحویل به موقع از سوی خودروسازان وجود ندارد.

البته با توجه به سابقه تفاوت برخورد در موارد مشابه، اگر خودروسازان غیر دولتی مرتکب این تأخیر می شدند، قطعاً روش برخورد با آن ها نیز متفاوت بود.

با این حال، آبی پوشان جاده مخصوص پیش تر هم نتوانسته بودند دنا و ۲۰۷ را هم در زمانی که اعلام شده بود، تحویل دهند و بدقولی کرده بودند.

حق با بورس کالا بود

به نظر می رسد در این زمینه حق با بورس کالا بود. طبق قانون بورس کالا در پیش فروش محصولات مختلف، برای ایفای به موقع تعهدات، اقدام به دریافت ضمانت می کند، اما سال گذشته شرایط به گونه ای پیش رفت که گویا بورس کالا قصد دارد مانع از عرضه خودرو در بورس کالا شود.

در هر صورت شرایط به گونه ای پیش رفت که خودروسازان با حداکثر توان ممکن در بورس کالا حاضر و از استقبال خوبی هم برخوردار شدند. این نوع فروش به صورت نامتوازن فروشی برد-برد محسوب می شد. از یک سو، خریداران می توانستند محصول عرضه شده را بین ۵ تا ۲۰ درصد پایین تر از قیمت بازار خریداری کنند و از سوی دیگر، مابه التفاوت فروش به جای توزیع در قالب رانت های کور، به حساب خودروسازان بازمی گشت. این روش عرضه تنها روشی بود که طی سال های اخیر مانع از زیان خودروسازان می شد.

در واقع، با توجه به نحوه قیمت گذاری و اجبار خودروسازان به فروش با قیمت های دستوری، خودروسازان مجبور به تولید با ضرر و فروش با زیان بودند. در این شرایط، پس از مدت ها رایزنی از شهریور سال گذشته عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد. استقبال خوبی هم به عمل آمد.

البته این روش فروش منتقدان خاص و سرسخت خود را داشت. در این شرایط به نظر می رسید خودروسازان بزرگ حداقل برای این که نشان بدهند، بورس کالا بهترین روش ممکن برای فروش است، تلاش کنند تا در موقع مقرر، تعهدات خود را ایفا کنند.

ضمن این که، هدف از عرضه خودرو در بورس کالا، فروش با قیمت های نزدیک به بازار بود که علاوه جلوگیری از زیان تولید بتوانند مقدمات تولید و عرضه بیش تر را فراهم کنند.

با این حال، تأخیرهای صورت گرفته نشان می دهد که برخلاف گزارش وزارت صمت مبنی بر افزایش تولید خودرو در دو ماه ابتدایی سال، خودروسازان بزرگ برای تولید با چالش همراه شده اند.

 دو نامه مدیرعامل ایران خودرو که تقریباً یک ماه پیش نگاشته و اخیراً رسانه ای شده است نیز به نوعی بحران یا چالش تولید را تأیید می کند. البته مدیرعامل آبی پوشان جاده مخصوص بلافاصله بعد از رسانه ای شدن نامه هایش، از بهبود اوضاع خبر داد، اما تأخیر در تحویل تارا، نشان می دهد که همچنان تولید دچار مشکل است.

۲.۷ امتیاز از ۱۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.