کاهش ارزبری ایران خودرو برای واردات قطعات

کاهش ارزبری ایران خودرو برای واردات قطعات
کاهش ارزبری ایران خودرو برای واردات قطعات

انتشار برخی آمارها و اعداد باعث بروز برخی گمانه زنی ها در خصوص افزایش میزان واردات قطعه از سوی خودروسازان شده است؛ با این حال، بررسی ها کاهش ارزبری ایران خودرو برای واردات قطعات را نشان می دهد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، نشست اخیر قطعه سازان و اعلام آمار و ارقامی مبنی بر سفارش گذاری ۵۴۴ میلیون دلاری خرید قطعه از سوی خودروسازان و عدم پرداخت مطالبات آنان باعث ایجاد برخی ابهام ها شده است؛ این در حالی است که براساس بررسی ها، آبی پوشان جاده مخصوص با تأکید بر استفاده از قطعات تولید داخل نیاز به واردات قطعات خارجی را ۲۵ درصد کاهش داده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در واقع، سیاست ایران خودرو به عنوان بنگاه اقتصادی در تأمین قطعات، استفاده از منابعی است که قطعات را با کیفیت و قیمت رقابتی عرضه می کنند. در همین حال، با بررسی هایی که در تأمین کنندگان داخلی و خارجی صورت می گیرد، برخی از تأمین کنندگان خارجی، قطعه را با کیفیت بالاتر و قیمت پایین تری ارائه می کنند. با این حال، با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین تأکید بر استفاده از تولید داخل، خودروسازان کشور از جمله ایران خودرو این فرصت را به سازندگان داخلی می دهند تا با ارائه محصول باکیفیت نیاز خطوط تولید را برطرف کنند. در برخی موارد حتا قیمت قطعه تهیه شده توسط قطعه سازان داخلی ۳۰ درصد بالاتر از منبع خارجی است. البته علت این گران تر بودن را باید در نرخ ارز و میزان تورم جست‌وجو کرد.

با این حال، سیاست ایران خودرو در بحث تأمین، برخلاف ادعاهای برخی قطعه سازان، تأمین قطعه با کیفیت و قیمت رقابتی از منابع داخلی است که این امر علاوه بر حمایت از سازندگان داخلی، مشکلات تأمین ارز خودروساز را نیز مرتفع می کند، اما وجود استاندادهای ۸۵گانه، این شرکت را ناگزیر به واردات برخی قطعات جدید کرده است. به رغم تمام این مسائل، بررسی ها نشان می دهد که سرانه واردات خارجی برای هر خودرو بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است.

در همین حال، باید در نظر داشت در مواردی که قطعات از منابع خارجی با واسطه تأمین شد، قیمت تمام شده آن افزایش قابل توجهی یافته است، که به صورت مستقیم در بهای تمام شده محصول اثر گذاشته و به زیان مصرف کنندگان بوده است. این در حالی است که خرید مستقیم ایران خودرو از منابع خارجی در قطعاتی که امکان تأمین داخلی را نداشته اند، امکان دریافت تخفیف های قابل توجهی را از طرف خارجی ایجاد کرده، که در این زمینه، مبالغ قابل توجهی شناسایی شده است. همچنین در موارد معدودی مبتنی بر اصل حفظ کیفیت و پایین نگه داشتن قیمت تمام شده ناگزیر به واردات برخی قطعات محدود شده اند.

آن گونه که اعلام شده است، در صورتی که تأمین کننده، قطعه‌ای را بدون ارزش افزوده و صرفاً به عنوان واسطه گر از منابع خارجی تأمین کند و یا این که قطعه تولیدی در داخل کشور حائز شرایط کیفی استاندارد نباشد، شبکه تأمین ایران خودرو به‌ناچار برای تأمین قطعه از منابع خارجی اقدام می کند. ظرفیت تأمین کنندگان داخلی نیز از دیگر عوامل مؤثر در تعیین منبع تأمین ایران خودرو به شمار می رود. در صورتی که، تأمین کنندگان داخلی امکان تأمین تیراژ مورد نیاز خطوط تولید را نداشته باشند، ایران خودرو برای جلوگیری از افت تولید در خطوط خود و حرکت براساس برنامه ای که از پیش تدوین و بر همان اساس نیز فروش صورت گرفته است به تأمین از منابع خارجی روی می آورد.

با این وجود، ایران خودرو نیز مانند سایر خودروسازان علاوه بر تلاش برای افزایش میزان کیفیت سعی می کند تا حد امکان قطعات مورد نیاز خطوط تولید خود را از منابع داخلی تأمین کند، اما در هر صورت، عدم تیراژ اقتصادی و همچنین ناتوانی از تولید در برخی قطعات موجب شده است به رغم فشارهای ارز و مالی، این خودروسازان چاره ای جز واردات نداشته باشند.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.