افزایش قیمت خودرو در کارخانه؛ کاهش اعتماد مردم به مسئولان

افزایش قیمت خودرو در کارخانه
افزایش قیمت خودرو در کارخانه

طی روزهای اخیر باز هم افزایش نرخ دلار در بازار خودرو تأثیرگذار شده و این مسئله باعث بالا رفتن قیمت برخی خودروها در بازار و کارخانه شده است، اما این افزایش قیمت خودرو کاهش اعتماد مردم به مسئولان را در پی خواهد داشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حالی که وزارت صمت و دولت به شدت به دنبال این هستند که قیمت خودرو کاهش پیدا کند، اما به نظر می رسد شرایط موجود، برخلاف تصور آن ها باعث افزایش قیمت خودرو شده است.
در واقع، افزایش نرخ دلار دلیل اصلی این موضوع است که این مسئله نیز به حال و هوای این روزهای کشور بی ارتباط نیست. به نظر می رسد شرایط نه چندان مساعد کسب و کار و از سوی دیگر، افزایش تقاضا برای خرید ارز عمده ترین دلیل افزایش قیمت دلار هستند. این مسئله به طور طبیعی باعث افزایش قیمت برخی خودروها در بازار شده است. بازاری که این روزها همچنان در رکود به سر می برد.

مدیران 777 مدیران 777

این در حالی است که بسیاری از مسئولان مدعی هستند که تمام توان خود را برای بهبود زندگی و وضعیت زندگی و معیشت به کار برده اند و می برند، اما برخلاف آن چه آن ها تصور می کنند، بازار بدون توجه به این خواسته و ادعا در حال صعودی شدن است. این مسئله از یک سو باعث می شود که سایر خودروها در این شرایط رکودی نیز با افزایش قیمت مواجه شوند و در ادامه بر سایر ارکان این صنعت اعم از بازار و تولید تأثیر مستقیم و کوتاه و بلندمدت بگذارد. از سوی دیگر، در صورت تدوام این روند، نه تنها قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت بلکه قیمت تمام شده خودرو نیز افزایش پیدا می کند که خود می تواند عامل دیگری برای بالا رفتن قیمت ها در بازار باشد.

در این شرایط اگر وزارت صمت بخواهد باز هم بر قیمت گذاری دستور تأکید داشته باشد که زیان تولید و انباشته خودروسازان بیش تر خواهد شد. اگر بخواهد با افزایش قیمت خودرو موافقت کند که نقض غرض است. البته به نظر می رسد که وزیر صمت باز هم برای این مسئله توجیه دیگری پیدا کند. چندی پیش وی در پاسخ به این که چرا قیمت خودرو کاهش پیدا نکرده است پاسخ داد که منظور وی کاهش قیمت تمام شده است.

باید توجه داشت که در شرایط ملتهب این روزهای کشور، این گونه اخبار می تواند باعث ناراحتی و آشفتگی بیش تر خیال و اذهان عمومی شود. به بیان ساده، در شرایط این روزها اگر اخباری مانند گران شدن نرخ دلار و قیمت خودرو دامنه دار باشد هم باعث ناراحتی بیش تر مردم خواهد شد و هم دامنه بی اعتمادی به مسئولان کشور را گسترده تر خواهد کرد. اگر افراد مسئول در حکمرانی اقتصادی کشور واقعا آن گونه که ادعا می کنند به فکر مردم و فراهم کردن شرایط مناسب زندگی، معیشت و کسب و کار آنان هستند اکنون باید کاری درست و اصولی انجام بدهند، چراکه در این شرایط اخباری مانند افزایش تولید خودرو، عدم تولید خودروهای ناایمن و قدیمی، صفر شدن خودروهای ناقص، افزایش ظرفیت تولید، افزایش تنوع در سبد محصولات و موضوعاتی مانند این ها، هیچ جذابیتی برای مردم ندارد. حتی ممکن است بر رغم خوب و درست بودن این اخبار غلبه جو روانی جامعه باعث جهت گیری منفی نیز بشود. بنابراین اگر واقعاً مسئولان و مدیران ارشد کشور به فکر مردم هستند، اکنون وقت کار است. زمان بی رحم تر از آن است که هم منتظر کسی بماند و هم از خواندن نیت افراد ناتوان است. بازار نیز نشان داده است که به سرعت روی دست دلار بازی می کند و این بازی می تواند رکود را بیش تر و عمیق تر کند. در این حالت افزایش قیمت خودروها باز هم باعث وسوسه بازگشت دلالان خواهد شد. شاید این مسئله باعث فروش و عرضه در بوس کالا و بالا رفتن قیمت نهایی در مزایده نیز بشود. بنابراین علاج کار پیش از واقعه می تواند مانند سدی در برابر شکل گیری دومینوی افزایش قیمت عمل کند. البته اگر تأثیر قیمت خودرو بر سایر بازارها و در کل زندگی، معیشت و کسب و کار مردم اهمیت داشته باشد.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.