تویوتا با کدام یک به ایران می آید ؛ ایرتویا یا معین خودرو؟

 واردات تویوتا به ایران
واردات تویوتا به ایران

واردات برند خوش نام و با سابقه ژاپنی، تویوتا به ایران قطعی و برخی مدل ها نیز مشخص شده است، اما گویا این برند خواهان زیاد دارد و تاکنون دو شرکت برای واردات آن مدارک ارائه کرده اند. حالا معلوم نیست تویوتا با کدام به ایران می آید ؛ ایرتویا یا معین خودرو؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دور جدید واردات خودرو به کشور به رغم این که هنوز تحویلی نداشته است، اما به محل رقابت فعالان سابق و جدید تبدیل شده است. با توجه به تغییر رویکرد، دولت  انحصار و امتیازی برای واردکنندگان سابق قائل نشده است. هر یک از شرکت هایی که مجاز به واردات شده اند، می توانند هر محصولی که بخواهند بنا بر شرایط و زیرساخت ها و توانمندی هایی که دارند وارد کنند.

ناهماهنگی در دو معاون وزارت صمت

همین موضوع به یک چالش بدل شده است؛ در واقع، اصل و ریشه مشکل به ناهماهنگی در دو معاون وزارت صمت مرتبط می شود، چون متولی واردات از معاونت مربوط به تولید داخل استعلام نمی کند. حالا یا صلاح نمی داند یا نیازی نمی بیند، اما همین بی توجهی به استعلام باعث درگیری و نزاع میان شرکت های داخلی بر سر یک برند خارجی شده است. هر دو طرف نیز مدعی هستند که به طور قانونی قرار داد منعقد کرده اند، یک برای تولید و دیگری برای واردات.

این داستان اما جالب تر هم می شود، جایی که یک محصول خارجی دو یا سه مدعی پیدا می کند،‌ البته نه برای تولید فقط برای واردات. مثلاً یکی از نمایندگی های آن شرکت در ترکیه و دیگری از حوزه خلیج فارس لوح گرفته اند. به نظر می رسد تویوتا هم وارد این بازی خواهد شد.

تویوتا با دو خواهان

چندی پیش و پس از قطعی شدن واردات این برند محبوب ژاپنی، سرپرست سازمان توسعه تجارت از ارائه مدرک توسط دو شرکت خبر داد. سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به ترخیص ۴ هزار خودرو درباره دیگر خودروهایی که به بازار ایران وارد خواهند شد افزود: «با توجه به اینکه فرایند مذاکره و پیگیری شرکت‌ها ادامه دارد، قطعاً فهرست خودروهای وارداتی نیز تغییر خواهد کرد، اما تاکنون دو شرکت توانسته‌اند برای واردات تویوتا مدارک خود را ارائه کنند.»

ضیغمی اضافه کرد: «از سوی دیگر، ۵۰۰۰ دستگاه نیسان نیز ثبت سفارش شده است. مدل‌هایی از ماشین‌های کره‌ای مانند هیوندای نیز به بازار وارد خواهد شد و همچنین پیگیری شرکت‌ها برای واردات خودروهای اروپایی نیز ادامه دارد.»

معین خودرو یا ایرتویا

با توجه به سابقه ایرتویا در وهله اول تمام نگاه ها برای واردات به این شرکت خیره شد. از یک سو، پیش از ممنوعیت واردات این شرکت عهده دار واردات، فروش و خدمات پس از فروش این خودرو بود. به رغم اتفاقاتی که پشت سر گذاشته است باز هم به نظرمی رسد که زیرساخت های لازم برای عرضه این برند را داشته باشد.

با این حال، براساس شنیده معین خودرو هم در صدد واردات تویوتاست. البته قبل از ممنوعیت ها این شرکت با نام معین موتور شناخته می شد. این شرکت فعالیت خود را  از سال ۱۳۸۹ عرضه با پورشه در بازار ایران آغاز کرد. این شرکت در دوران فعالیت خود توانست محصولات مختلف پورشه را به صورت رسمی وارد بازار ایران کند و همیشه به دلیل سبک شوروم و خدماتش، مورد توجه لوکس پسندان بود، اما از یک سو، با ممنوعیت واردات خودرو و از سوی دیگر، با آغاز تحریم ها، این شرکت عملاً به حاشیه رانده شد و تنها به ارائه خدمات پس از فروش بسنده کرد.

در این میان، به نظر می رسد معین خودرو نیز قصد دارد دور جدید فعالیت های وارداتی، از اروپا به سمت شرق آسیا شیفت کرده و کار را با واردات تویوتا آغاز کند. همچنین بر اساس شنیده ها،معین خودرو نیم نگاهی هم به نیسان دارد.بنابراین غیر از یکی دیگر از واردکنندگان جوان و تازه کار باید نام معین خودرو را هم به مدعیان نیسان اضافه کرد.

البته هنوز به صورت رسمی در این خصوص موضع گیری و واکنشی نداشته اند و به صورت رسمی خبری در این موضوع منتشر نشده است. با این حال، اتفاقات اخیر نشان می دهد که هیچ چیز بعید نیست، یعنی ممکن است دو شرکتی که مدارک داده اند معین خودرو یا ایرتویا نباشند یا پای شرکت های دیگری در میان باشد.

با این حال، آن گونه که به نظر می رسد، واردات تویوتا آیگو ایکس ۱ لیتری تنفس طبیعی، تویوتا یاریس ۱ لیتری تنفس طبیعی ، تویوتا یاریس ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی، تویوتا کرولا  ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، کرولا کراس ۲ لیتری هیبرید به ایران قطعی شده است.

۳.۳ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.