مجری طرح واردات : من روی 60 هزار دستگاه ایستاده ام

ارز خودروهای وارداتی
ارز خودروهای وارداتی

مجری طرح واردات خودرو با تاکید بر اینکه من روی ۶۰ هزار دستگاه ایستاده ام،تاکید کرد : برای بیش از ۶۰ هزاردستگاه خودرو تامین ارز خواهم کرد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ،سرپرست سازمان توسعه تجارت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اصلا برای ترخیص این تعداد که میانگین ماهانه آن ۱۵ هزار دستگاه می شود،شرایط لجستیکی  ترخیص وحتی حمل و نقل موجود است؟ توضیح داد: من آن موقع پتانسیل واردات را گفتم، یعنی می‌توانم ثبت سفارش کرده  و ارز را تعیین کنم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

تامین یک میلیارد یورو برای واردات خودرو

مهدی ضیغمی اضافه کرد : تا الان هم بیشتر از دویست و خرده‌ای میلیون یورو ارز تخصیص داده ایم و تامین شده است. تا دو، سه هفته آتی هم ۲۰۰ میلیون یوروی دیگر تامین می‌شود. تا آخر امسال هم حداقل یک میلیارد یورو تامین می‌شود. همچنین ظرفیت  ماهانه برخی قراردادها مانند چانگان بسته، عدد بسیار خوبی است. منابع ارزی‌ آن هم دیده شده است. یعنی ما به لحاظ پتانسیل واردات و شرکت‌هایی که داریم، به راحتی می‌توانیم ماهیانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو را تامین کنیم. هم من می‌توانم ارز را تامین کنم، هم شرکت‌ها می‌توانند قرارداد ببندند و بعضی‌ها، قرارداد بسته‌اند.

گمرک امکان ترخیص دارد

معاون وزیر صمت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا گمرک امکان ترخیص را دارد،پاسخ می دهد:بله، با همکاری گمرک جمهوری اسلامی، گمرک‌های مبادی ورود متنوع شده و این امکان وجود دارد . شاید اگر اولش بود، خیلی ساخت بود، ولی الان روند ترخیص هم تسریع شده است. فقط بخش پلاک‌گذاری است که در دو هفته آینده روتین می‌شود و کل فرایند خودرو روی غلطک می‌افتد.

یک نکته؛ شرکت‌ها واقعا باید بخواهند

وی ادامه داد : ولی یک نکته را هم باید بگویم؛ من ارز را تامین می‌کنم، ثبت سفارش را هم انجام می‌دهم، شرکت‌های لجستیک هم آمادگی حمل خودرو را دارند، ولی نکته این است که شرکت‌ها واقعا باید بخواهند وارد کنند. من نمی‌توانم شرکت‌ها را مجبور کنم . من می‌توانم ارز را به آن‌ها بدهم تا واردات کنند.

اگر من دولت بودم

 شاید اگر من دولت بودم، می‌توانستم با چند  شرکت بزرگ قرارداد ببندم، تامین ارز خودم را انجام دهم و خودم وارد کنم و قطعی بگویم این ماه ۱۵ هزار تا خودرو وارد می‌شود، چون همه مکانیزم دستم بود. ولی این نکته را هم در نظر بگیرید که تامین عمده ایران از چین است، چه برای خودروهای چینی و چه برای خودروهای غیرچینی و این مسیر هم حداقل ۳۰ تا ۴۵ روز زمان حمل است. به لحاظ امکان حمل و نقل، امکان حمل و نقل خوبی فراهم شده و شرکت‌ها هم دارند حمل می‌کنند و الان حدود شش هزار تا خودرو روی آب است و چند هزار خودرو در بنادر کشورها است.

تامین ارز برای بیش از ۶۰ هزار خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت با درخصوص پیش‌بینی میزان واردات خودرو تا پایان سال گفت : من روی ۶۰ هزار دستگاه ترکیب خودروی برقی و بنزینی ایستادم، و امیدوارم این اتفاق بیفتد. برای بیش از ۶۰ هزاردستگاه خودرو تامین ارز خواهم کرد.

ضیغمی افزود : باید در نظر داشت که تا دو ماه پیش ترخیص این خودرو واقعا زمان می‌برد، برای این‌که بعد از پنج سال ممنوعیت و نیامدن، بسیاری از افراد هنوز دست و دلشان می‌لرزید که بخواهند خودرویی را ترخیص کنند یا به این فرایند کمک کنند.اما این مساله برطرف شده است.

خان آخر واردات

وی اضافه کرد: الان حدود هزار دستگاه چانگانی که پلاک شده است . نزدیک به ۶ هزار خودرو . در یک ماه پیش عرضه کردیم .۶هزار خودرو هم تا دو، سه هفته آینده عرضه می‌کنیم، با این‌که مشتری انتخاب و قرارداد نزدیک به ۴ هزار خودرو بسته شده، هنوز بخش عمده‌ای از این‌ها  پلاک نشده‌اند؛ ولی دارند پلاک می‌شوند و این دیگر مرحله و خان آخر است .بعد از این می‌توانیم بگوییم کل فرایند واردات خودرودیگر روی غلطک افتاده است.

ضیغمی تصریح کرد : البته ممکن است در شهرستان‌ها دوباره این چالش باشد، برای همین گفتیم همه در تهران پلاک کنند یا در تهران کارشان را انجام دهند تا این فرایند تسریع شود. انجام این فرایند بعد از ۵ ، ۶ خیلی کار سختی بود شاید نزدیک به ۱۳ تا ۱۴ فرایند انجام شده، بالای ۲۰ شرکت واردکننده بتوانند خودرو پلاک کنند و خیلی از این‌ها نبوده و تازه اتفاق افتاده است.

تغییر احتمالی سیاست واردات

معاون وزیر صمت همچنین در خصوص اینکه چه راهکاری وجود دارد که خودروهای زیر دو میلیارد وارداتی هم داشته باشیم تا همه مردم بتوانند از خودروهای وارداتی استفاده کنند ؟ توضیح داد :این بحث درمورد خودروهای غیرچینی وجود دارد. در خودروهای اروپایی تقریبا خودروی زیر ۲۰ هزار یوروی با کیفیت زیاد نداریم . اگر برویم در حوزه آسیای شرقی، چین و بعضی از شرکت‌هایی که می‌توانند استانداردهای ایران یا استانداردهای چین، اتحادیه اروپا، حوزه خلیج فارس و حوزه اروسیا که اضافه شده را پاس کنند می توان از این خودروها وارد کرد. البته در وهله اول برای این‌که این فرایند تسریع شود، محدودیت نگذاشتیم که چه نوع خودرویی وارد شود. همین الان حجم اصلی واردات به سمت خودروهای زیر ۱۴ هزار یورو است، به دلیل این‌که تامین خودروهای بالای ۲۰ هزار یورو هم برای خیلی از این شرکت‌ها در مقیاس بالا فراهم نیست.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد : اگر واردات  سایپا، ایران خودرو و حتی شرکت‌های غیردولتی را از نظر مقیاس وحجم مقایسه کنیم، وزنه به سمت زیر ۱۴ هزار یورو است، ولی در این فاز بالاخره ما ترکیب نیاز بازار را داریم می‌بینیم .من معتقدم باید سقف قیمت را بیاوریم پایین که کف قیمت تعیین شود. داریم تلاش می‌کنیم یک همگونی باشد.این مساله قطعا این برای امسال است که برنامه و تمرکز ما  فقط عرضه است .بالاخره بازار خودرو در تمامی سگمنت‌ها تشنه است. البته برای سال آینده می‌توانیم این را تا حد زیادی برطرف کنیم، چون  ممکن است سیاست‌ها نسبت به سال جاری متفاوت باشد.

۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.