شاهین و کادیلا ؛ قربانیان جدید فاطمی امین

شاهین و کادیلا ؛ قربانیان جدید فاطمی امین
شاهین و کادیلا ؛ قربانیان جدید فاطمی امین

جدی شدن استیضاح وزیر صمت باعث شد او دوباره شتاب‌زده به بازی رونمایی روی بیاورد و این بار شاهین و کادیلا قربانیان جدید فاطمی امین شدند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وزیر صمت پس از حضور در جلسه روز یکشنبه (۲۷فروردین ۱۴۰۲) کمیسیون صنایع مجلس و جدی بودن استیضاح مجدد احساس خطر کرده است. منتقدان وی، این بار بسیار مصمم تر از قبل هستند. البته اوایل اسفند ماه سال گذشته، کمیسیون صنایع تقریباً ۵ ماه بعد از رأی اعتماد مجدد خواستار استیضاح دوباره شده بود. این در حالی بود که میزان آرای فاطمی امین در اعتماد دوباره مجلس، در آبان ماه سال قبل، بیش تر از آرایی بود که به وزارت وی حکم داده بودند. با این حال، افزایش قیمت شدید خودرو در بازار، عدم کنترل  قیمت ها، بلاتکلیفی واردات و برخی مسایل دیگر مانند بازار لوزام خانگی، نمایندگان مجلس را برای استیضاح برانگیخت. البته در آن مقطع دفاع دولت و جملات معروف مخبر «همینی که هست» و «از ما بهتر برای مدیریت ارز پیدا نمی کنید» و همچنین به روایت برخی نمایندگان، لابی قدرتمند دولت در مجلس و توصیه قالیباف مبنی بر طرح پرسش در کمیسیون های مرتبط، پرونده استیضاح فاطمی امین را بست.

بعد از مختومه شدن پرونده اش در مجلس، برای برطرف کردن نقدها و پررنگ کردن نقش وزیر، ارکان وزارت صمت دست به کار شدند تا با هر راهکار و روشی حتا برای مدتی کوتاه و ظاهری هم که شده است، نشان دهند برنامه های وزیر صمت کاربردی و اصولی است و همان گونه که مدنظرش است برای اجرایی شدن و نمایان شدن اثراتش نیاز به زمان دارد. در این وضعیت باز هم در اقدامی شتاب‌زده، طرح پیش فروش خودروهای وارداتی و طرح فروش یکپارچه خودروهای تولید داخل را در سامانه وزارت صمت  پیش بردند. با استقبال ۱۱۹ هزار نفری از خودروهای وارداتی و ۹۵۰ هزار نفری از تولیدات داخل به نظر می رسید که فاطمی امین به ساحل امن رسیده است، اما گویا کافی نبوده است. در غیر این صورت، دلیلی برای استیضاح وی وجود نداشت، چون حداقل در ظاهر، با دو طرح فروش بیش از یک میلیون تقاضا را از بازار خارج کرد. هر چند متقاضیان خودروهای وارداتی با مشخص شدن نوع محصول و شفاف نبودن کار به ۳۰ هزار نفر تقلیل یافتند. با این حال، حداقل وزیر می توانست بر همین آمار تکیه کند. در مقابل اما خودروسازان همگی از این موضوع گلایه مند بودند، اما چاره ای جز سکوت نداشتند و در انتظار مشخص شدن میزان افزایش قیمت ها بودند. با شروع سال جدید برخلاف رویه معمول، بازار واکنش نشان داد و باز هم قیمت خودرو افزایش پیدا کرد.

در این میان، با توجه به جدی و مصمم بودن نمایندگان، فاطمی امین خطر استیضاح و حتا برکناری را بیش از پیش احساس کرده است و نمی خواهد به این زودی ها، میز وزارت را خالی کند. بنابراین باز همان روشی که در استیضاح قبلی استفاده شده بود پناه برد. این بار دو محصول جدید سایپا را قربانی کرد، یعنی بلایی را که سال پیش سر ری را آورده بود، سر کادیلا و شاهین آورد. در تأیید و درستی این رونماییِ شتاب‌زده و دستوری همین بس که دو روز قبل از مراسم امروز (۲۸ فروردین) سایپا یک نشست خبری با حضور مدیرعامل این شرکت برگزار کرد. در آن نشست هیچ خبری از این موضوع نبود و اشاره ای هم به زمان رونمایی نشده بود. از سوی دیگر، برنامه‌هایی که خودروسازان برای معرفی و رونمایی محصولات خود تدارک می بینند نیز دلیلی بر اثبات این ادعاست. طبق این رویه، آن ها برای معرفی و رونمایی محصولات خود، برنامه های متنوعی در نظر می گیرند.

با این حال، به نظر می رسد این بار وزیر صمت برای خلاصی از استیضاح به شدت کار سختی پیش رو خواهد داشت. البته اگر داستان اسفند سال قبل و توصیه ها و مسائلی این چنین تکرار نشود. در واقع، این نوع اقدامات فاطمی امین شبیه رنگ کردن ساختمانی در حال فرو ریختن است. یعنی به جای این که سراغ پایه ها و زیرساخت هایی که منجر به این وضعیت وخیم شده است برود، سعی می کند با این رونمایی ها و طرح هایی که مستقیم و آشکار دخالت در امور شرکت محسوب می شود، کارآمدی خود را نشان دهد، اما ساختمانی که در حال ریختن است، با رنگ و رونمای جدید استوار نمی شود؛ تنها اگر فرو بریزد خسارات جانی و مالی بیش تری خواهد داشت.

۳.۷ امتیاز از ۴۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.