ایران خودرو تولید نکرده ، به فروش رساند

پژو 207 با پیشرانه TU3 م

شرکت ایران خودرو در حالی که تاکنون پنج فراخوان برای تکمیل وجه محصولات عرضه‌‌شده در دور اول فروش گسترده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو صادر کرده و همچنین به تازگی، فهرست قیمت خرداد ماه خود را اعلام نموده است، هنوز برای پژو ۲۰۷ با موتور TU3 فراخوان و قیمتی صادر و اعلام نکرده‌ و عملاً ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو را بلاتکلیف گذاشته‌ است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

البته شاید بار دیگر آبی پوشان جاده مخصوص برای جبران این نقیصه دست به دامان شورای رقابت شوند و با انداختن توپ در زمین شورا مبنی بر این که قیمت این خودرو باید توسط شورای رقابت تعیین شود، از زیر بار مسئولیت مشتریان بلا تکلیف شانه خالی کنند.

خودروسازان ایرانی همواره توان بالایی در فروش و پیش فروش محصولات تولید نشده، بی نام، بدون تعیین قیمت و بی کیفیت از خود نشان داده اند و این بار هم این مورد در خصوص ۲۰۷i با موتور TU3 رخ داده است.

وزارت صمت پیش از نوروز ۱۴۰۲ اقدام به فروش گسترده محصولات تولید داخل در سامانه یکپارچه نمود. فروشی که با بلوکه کردن ۱۰۰ میلیون تومان آغاز شد و سپس واجدان شرایط از طریق پیامک مطلع شدند و به انتخاب خودرو پرداختند. در بین نام خودروهای مختلف از تمام خودروسازان بخش خصوصی و دولتی، نام یک محصول شاید کمی بیش تر جلب توجه می کرد؛ پژو ۲۰۷i با موتور TU3.

اندکی درباره پژو ۲۰۷i با موتور TU3

 ایران خودرو در چند وقت اخیر موفق شد انواع و اقسام مدل های ۲۰۷ بخت برگشته را به تولید برساند. از ۲۰۷ با داشبورد ۲۰۶ گرفته تا انواع سقف شیشه ای و فلزی و بالاخره ۲۰۷ با موتور ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ یعنی پیشرانه TU3 با حجم دقیق ۱۳۶۰ سی سی.

این مدل ۲۰۷ با کد کلاس ۲۶۹۰۲ شناخته می شود و از مشخصات فنی کاملاً مشابه با ۲۰۶ تیپ ۲ بهره می گیرد. قدرتی معادل با ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۱۸ نیوتن متری به همراه مصرف سوخت ترکیبی ۶.۳۶ لیتر از ویژگی های فنی این نسخه است‌.

نکته مهم در خصوص این خودرو استفاده از تریم داخلی ۲۰۷i برای آن است و این یعنی پژو ۲۰۷i با موتور TU3 با ۲۰۷i  تیپ ۵ متفاوت است. از امکانات این مدل می توان به مواردی همچون دو عدد ایربگ، ترمز دیسکی جلو و کاسه ای عقب، فرمان هیدرولیکی به همراه کلیدهای کنترلی، تهویه اتومات، مالتی مدیا، دی لایت و پوزیشن لایت، سنسور و دوربین دنده عقب، کروز کنترل و رینگ های ۱۴ اینچ فولادی اشاره کرد.

فروش خودرویی که قیمت آن مشخص نیست!

ایران خودرو و سایپا در فروش خودروهای بدون نام و بدون قیمت توانمندی خاصی دارند. حتماً به یاد می آورید که ایران خودرو در گذشته توانست تارا را در اولین دور پیش فروش بدون نام و صرفاً با کد پروژه K132 به فروش رساند. سایپا نیز در خصوص ساینا S همین اقدام را به عمل آورد.

البته در این بین، مردمی که حاضر می شوند خودروهای بدون نام و تعیین قیمت نشده را نیز بخرند، بی تقصیر نیستند و به قول معروف «زی تیر نگه کرد و پر خویش بر او دید… گفتا زِ که نالیم که از ماست که بر ماست.»

اما برگردیم به سراغ ۲۰۷ موتور TU3؛ طبق پیام هایی که مخاطبان اسب بخار برای ما ارسال کرده اند، در حالی تقاضای خرید مردم برای ۲۰۷i موتور TU3 با موعد تحویل تابستان ۱۴۰۲ پذیرفته شده است که هیچ قیمت پایه ای برای این خودرو تعیین نشده و مشتریان نمی دانند که کم تر از ۲ ماه دیگر چه مبلغی را باید پرداخت نمایند. ایران خودرو نیز در فهرست قیمت های منتشرشده خود تاکنون هیچ اعلام قیمتی برای این محصول نداشته است.

سخن پایانی

در پایان لازم است ابتدا نکته ای به مشتریان همیشه حاضر در صحنه گوش‌زد کنیم که ای کاش برای خرید محصولاتی که نه نام و نشان‌شان هنوز مشخص شده و نه قیمت، صف نکشند و سپس دست به اعتراض برندارند، چراکه خود کرده را تدبیر نیست.

نکته دوم اما شامل حال خودروسازان است؛ تا چه زمانی مردم باید تاوان عدم برنامه ریزی، عدم احترام به مشتری، عدم عرضه محصولات به‌روز و باکیفیت، عدم تولید محصولات ایمن و به طور کل انحصار ایجاد شده توسط دولت برای شما را بدهند؟ چه زمانی قرار است دست از شعار تولید محصول ملی بکشید و بگذارید مردم نفسی تازه کنند؟ تا چه زمانی می خواهید به بی کفایتی در رده های بالای مدیریتی ادامه دهید؟

به عنوان مثالی دیگر از عدم برنامه ریزی مدیریتی حتا در رده های بالا هم می توان به خبر چند روز گذشته شرکت کرمان موتور، مبنی بر عرضه انواع محصولات این شرکت در روز یازده اردیبهشت از زبان سامان فیروزی، اشاره کرد، درحالی که امروز تنها شاهد عرضه محدود پیکاپ T8 بودیم و این یعنی حتا برخی مدیران رده بالا هم یا از اتفاقات درون شرکت خود باخبر نیستند یا تعهدی به اخبار اعلام شده توسط خود و احترام به مشتریان ندارند.

۴.۳ امتیاز از ۳۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.