قیمت رانا پلاس 6 دنده پانوراما چقدر خواهد بود؟ + تصاویر و مشخصات

قیمت رانا پلاس 6 دنده پانوراما
قیمت رانا پلاس ۶ دنده پانوراما

در ابتدای هفته جاری، گروه صنعتی ایران خودرو با همکاری شرکت نیرو محرکه رانا پلاس را با گیربکس ۶ سرعته دستی به بازار معرفی کرد و مدیرعامل این خودروساز اعلام نمود که بزودی این خودرو وارد بازار می شود. حال بسیاری به دنبال آن هستند تا بدانند سازمان های تصمیم گیری چون شورای رقابت، قیمت رانا پلاس ۶ دنده پانوراما را در چه محدوده ای تعیین می کنند؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در مراسم ۹ اسفند ۱۳۹۹ با حضور وزیر صمت، برخی نمایندگان مجلس، مقامات دولتی و خبرنگاران برگزار شد، محصولات دیگری مانند دنا پلاس ۶ دنده دستی و سمند اتوماتیک ۶AMT به بازار معرفی شدند.

حتماً بخوانید: تیپ های جدید دنا پلاس های ۶ دنده معرفی شدند + تصاویر

حتماً بخوانید: سمند اتوماتیک با چه مشخصات و ویژگی هایی عرضه می شود؟ + تصاویر

ابتدا باید بدانیم که رانا پلاس ۶ دنده پانوراما چه تفاوت هایی را با نسخه فعلی دارد و اگر قیمت جدیدی برای آن اعلام می شود، بر اساس ارزش افزوده کدام بخش ها است.

نمونه جدید این خودرو نسبت به رانا پلاس های موجود در بازار، تفاوت های زیر را دارد:

۱- تجهیز خودرو به پیشرانه TU5 پلاس با زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و پمپ روغن متغیر

۲- وجود فرمان کمکی برقی به جای سیستم هیدرولیک

۳- نصب جعبه دنده ۶ سرعته دستی به جای جعبه دنده ۵ سرعته

۴- سقف پانوراما ( شیشه ای ) ثابت با سایه بان دستی

هنوز به صورت رسمی و تایید شده قیمت رانا پلاس ۶ دنده پانوراما اعلام نشده و منابع آگاه می گویند که همچنان قیمت این خودرو در سازمان های مربوطه در حال بررسی است. در حال حاضر رانا پلاس های موجود در بازار قیمت مصوب ۱۷۹ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان را در کارخانه دارند و این عدد با احتساب هزینه شماره گذاری، بیمه، مالیات و… است.

یک منبع آگاه به خبرنگار اسب بخار گفته است: « هنوز قیمت رسمی رانا پلاس ۶ دنده پانوراما به صورت دقیق مشخص نشده و قطعا بهای تمام شده این خودرو زمانی اعلام می شود که عرضه آن در دستور کار قرار بگیرد. اما معیارهای قیمت گذاری رانا پلاس جدید، مواردی مشابه به قیمت گذاری پژو ۲۰۷i پانوراما را دارد. برای همین با در نظرگیری اختلاف قیمت جعبه فرمان کمکی برقی با سامانه هیدرولیک، اختلاف قیمت گیربکس ۶ دنده با نمونه ۵ دنده، تفاوت قیمتی پیشرانه TU5 با نسخه جدید و هزینه اعمال سقف پانوراما می توان گفت که قیمت رانا پلاس ۶ دنده پانوراما با احتساب هزینه های مالیات، شماره گذاری، بیمه و… در محدوده ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان خواهد بود ».

این کارشناس و منبع آگاه در ادامه می گوید: « البته این عدد به هیچ وجه قطعی نشده و احتمال آن هم وجود دارد که با تغییر سیاست های قیمت گذاری، تعیین چنین عددی برای نسخه جدید رانا پلاس منتفی شود. باید در نظر داشت که دو مورد از مولفه های مهم قیمت گذاری های جدید، سنجش ارزش محصول جدید نسبت به رقبای موجود در بازار و همچنین نرخ نهادهای تولید و تورم بخشی صنعت خودرو است. برای همین اگر قیمت نهادهای تولید کاهش پیدا کند و از سویی موج رکود در بازار سبب کاهش قیمت برخی رقبا شوند، می توان توقع داشت که سازمان های مربوطه قیمت رانا پلاس ۶ دنده پانوراما را در محدوده کمتری تعیین کنند ».

معرفی نسخه جدید رانا پلاس

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما ، چهارمین عضو خانواده رانا ( نسخه LE، LX و پلاس ) در ایران است و می خواهد تا در سال ۱۴۰۰، در جایگاه یک سدان کلاس B پا به جاده های کشور بگذارد. این خودرو به جای استفاده از پیشرانه TU5 با نسخه جدید و یا همان TU5 پلاس تولید می شود. این پیشرانه نمونه بومی EC5 به حساب می آید و به فناوری CVVT ( زمان بندی متغیر سوپاپ ها ) مجهز است. همچنین پمپ روغن متغیر، سیستم جرقه زنی قوی تر، پاشش سوخت متفاوت و… سبب شده تا پیشرانه ۱٫۶ لیتری رانا پلاس ۶ دنده پانوراما مصرف سوخت کمتری را نسبت به نمونه های فعلی داشته باشد و از سویی با استهلاکی کمتر در این خودروی اقتصادی نصب شود. ایران خودرو رانا پلاس جدید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به عبارت ساده تر ۵ اسب بخار بیشتر را با ۸ نیوتن گشتاور بالاتر نسبت به نمونه های قبلی تولید می کند.

یکی از ویژگی های اصلی این خودرو استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته دستی است که توان پیشرانه TU5 پلاس را به چرخ های جلوی رانا پلاس جدید می رساند. این جعبه دنده در سرعت های فراتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۲۰ درصد دور موتور کمتری را بر پیشرانه اعمال می کند و بیشینه سرعت این خودرو را افزایش داده است. همچنین کاهش مصرف سوخت، کاهش نفوذ صدا به کابین، مصرف سوخت کمتر و شتاب بهتر از ویژگی های جعبه دنده ۶ سرعته دستی است که بر روی رانا پلاس پانوراما با پیشرانه TU5 پلاس دیده می شود.

در ایران خودرو رانا پلاس ۶ دنده پانوراما به جای استفاده از فرمان هیدرولیک، از فرمان کمکی برقی ( EPS ) استفاده شده و سبب گردیده تا در کنار حساسیت دقیق تر و نرمی بیشتر سامانه فرمان پذیری، استهلاک این بخش به همراه اتلاف انرژی کاهش پیدا کند. همچنین حذف پمپ هیدرولیک از محفظه موتور رانا پلاس جدید فضای تعمیراتی مناسبی را برای خودرو فراهم کرده و از سویی شاهد هستیم که چیدمان پیشرانه نیز در این خودرو به خاطر نصب موتور TU5 پلاس تغییر کرده است.

در بحث اصول سازه و کابین، رانا پلاس پانوراما ساختاری مشابه به پژو ۲۰۷i صندوق دار پانوراما دارد و اتصال های مربوطه به ستون های A و B و C تغییر پیدا کرده است. آنتن رادیویی این سدان کلاس B به انتهای سقف رفته و با الگوی سقف شیشه ای و شیشه جلوی مشابه به خانواده پژو ۲۰۷i پانوراما در رانا پلاس جدید طرف هستیم.

مشخصات رانا پلاس ۶ دنده با سقف شیشه ای

در بحث امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت خاصی میان رانا پلاس های فعلی و نسخه جدید وجود ندارد. در اصل می توان گفت که ایران خودرو رانا پلاس جدید بیشتر در بحث فنی و ساختاری متفاوت از نسخه های قبلی این خودروی ملی است و می توان در معرفی اجمالی این خودروی کلاس B به موارد زیر اشاره کرد:

پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ

زمان بندی متغیر سوپاپ ها ( CVVT )

پمپ روغن متغیر

۱۱۰ اسب بخار

۱۵۰ نیوتن متر

جعبه دنده ۶ سرعته دستی

فرمان کمکی برقی

دیفرانسیل جلو

صندلی های تاشو عقب

سقف پانوراما ثابت با سایه بان دستی

کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

شیشه ها و آینه های برقی

کروز کنترل

تهویه دستی

بلوتوث

سنسور پارک عقب

تریم داخلی پارچه

ترمز ABS، EBD و BA

دو کیسه هوا

و…

عکس ها: حسین دلاور / اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.