واردات خودرو ؛ آخرین سنگر امید

واردات خودرو
واردات خودرو

خودرو در حالت عادی نسبت به مسکن و خوراک نقش کم تری در زندگی خانوار دارد، اما شرایط از سوی مسئولان به گونه ای پیش رفته که برای هر دو طرف، واردات خودر‌و آخرین سنگر امید شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، درست یا غلط طی ماه های اخیر، متولیان مرتبط هر توقعی که مردم از بازار خودرو دارند را به ورود خودروهای نو و کارکرده گره زده اند. البته این گره در دو سه ماه اخیر، محکم تر و حتا در مقاطعی به نظر می رسید، به گره کور تبدیل شده است. پیش تر نیز فاطمی امین در کنار وعده ها و ادعاهای افزایش تولید و کاهش قیمت، واردات خودرو را مطرح کرد؛ طرحی که می توان از آن به عنوان قمار وی بر سر صندلی صدارت هم یاد کرد. اصلی ترین و سنگین ترین اتهاماتی که متوجه او شد نیز از همین باب، یعنی افزایش قیمت و واردات بود.
اولین باری هم که امینِ کابینه رئیسی از استیضاح جان سالم به درد برد، تا حد زیادی به آیین نامه واردات خودرو ربط داشت؛ پرونده استیضاح دوم وی نیز با همان انتقادهای قدیمی آغار شد. فاطمی امین برای رهایی از استیضاح باز هم سراغ روش قدیمی رفت؛ رونمایی از محصولات جدید خودر‌وسازان بزرگ و بازی وارداتی. فاطمی امین که می دانست بخش عمده ای از مجلس نظر مساعدی به واردات خودر‌وهای دست دوم دارند، لایحه ای دوفوریتی را به دولت داد. او به رغم تلاش هایی که انجام داد، سرانجام دوره حضورش در ساختمان وزارت صمت به پایان رسید. با این حال، واردات خودروهای صفر در حال انجام شدن بود. در کنار آن، مجلس به سرعت مراحل تصویب تا قانون شدن لایحه را طی کرد و هم اکنون نیز برای تدوین آیین نامه به دولت ابلاغ شده است.

در این مدت، مانور سنگین موافقان واردات با استفاده از محوریت افزایش عرضه، کاهش قیمت و افزایش کیفیت به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار دادند. در این مسیر، برانگیختن احساسات مردم و امیدوار شدن به روزهای شیرین آینده، منجر به همراهی بیش تر با مسئولان و رودرو شدن با خودروسازان شد. با این وسیله از یک سو، بازار راکد ماند و از سوی دیگر، تقاضاها منجر به خرید نشدند، یعنی نقدینگی جدیدی به بازار تزریق نشد. تمام این ها یک دلیل دارد و آن، انتظار ورود خودر‌وهای وارداتی به کشور است. البته آن گونه که به نظر می آید، مسیر ورود خودروهای نو و کارکرده به کشور همراه شده است، اما در عین حال، آسمان واردات چندان هم که به نظر می آید آبی و آفتابی نیست. در هر حال، شرایط هر چه باشد، به دلیل اثرات مخرب، هیچ دلیل، عذر و بهانه ای برای نشدن کار پذیرفته نیست، یعنی همان گونه که فاطمی امین قمار کرد و وزارت را باخت این موضوع برای سایر افراد و ارکان حکومت هم ممکن است رخ بدهد.
در واقع، این خود متولیان بودند که با تمام توان هر آن چه خوبی بود را به پای واردات خودرو ریختند. بنابراین گذشته از فاجعه اقتصادی بی سرانجام ماندن کار، برای حفظ اعتبار نظام هم که شده است باید آن را به سرانجام برسانند.
اعتماد و امید دو روی یک سکه اند، وقتی آن را پیش مردم از دست بدهند، دیگر هیچ چیزی از سوی آنان پذیرفته نخواهد شد.

۴.۱ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.