عدم اسقبال، تولید فیات 500e را معلق کرد

فیات 500e
فیات ۵۰۰e

فیات سرانجام هاچ‌بک برقی ۵۰۰e که از سال ۲۰۲۰ در اروپا به فروش می‌رسد را در اوایل سال جاری به بازار ایالات متحده معرفی کرد.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، انتظار نمی‌رفت که این خودروی کوچک فیات در آمریکا فروش قابل توجهی داشته باشد، جایی که محبوب‌ترین وسیله نقلیه در آن پیکاپ غول‌پیکر فورد F-150 است، و اینطور هم نشد زیرا فیات تا کنون در سال جاری تنها ۲۰۴ نمونه از آن را در این کشور به فروش رسانده است.

بر اساس گزارش Automotive News Europe، کاهش فروش این خودرو در اروپا اکنون شرکت مادر فیات یعنی استلانتیس را وادار به توقف تولید در کارخانه میرافیوری در تورین ایتالیا به مدت چهار هفته کرده است.

به گفته این وبسایت، توقف تولید از ۱۳ سپتامبر آغاز می‌شود و در نتیجه کمبود سفارش برای این خودرو در بازار اروپا اتفاق می‌افتد. این اولین باری نیست که استلانتیس تولید ۵۰۰e را در سال جاری متوقف می‌کند. مونتاژ این هاچ‌بک از اواسط فوریه تا اوایل مارس متوقف شده بود، پیش از توقف دیگری که از اواخر آوریل تا اوایل آگوست به طول انجامید. مونتاژ این فیات برقی همچنین در اواخر سال ۲۰۲۳ نیز به حالت تعلیق درآمده بود.

در واکنش به رکود فروش خودروهای برقی شهری، استلانتیس در حال آماده شدن برای تولید یک نسخه هیبریدی است که انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ وارد بازار اروپا شود. این شرکت خودروسازی در حال انجام یک سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیون دلاری در کارخانه میرافیوری در تورین ایتالیا است تا بتواند یک باتری با کارایی بالاتر پیاده‌سازی کند. فیات ۵۰۰e کنونی از یک موتور برقی ۱۱۷ اسب بخاری بهره می‌برد که به محور جلو نیرو می‌دهد.

این موتور توسط یک باتری با ظرفیت تقریبا ۳۷ کیلووات ساعت تغذیه می‌شود که برد مسافت ۲۲۷ کیلومتر (برآورد شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده) را فراهم می‌کند. با این وجود آزمایش فیات ۵۰۰e رادر بزرگراه و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر نشان می دهد که این خودرو می تواند با شرایط مذکور تنها ۱۹۳ کیلومتر را طی کند.

این یکی دیگر از مواردی است که موجب شده، فروش این خودرو به شدت کاهش پیدا کند و در کل نیز استقبال مردم از خودروهای برقی در حال کاهش است. بر این اساس به احتمال زیاد استلانتیس در آینده نزدیک، ممکن است بخش قابل توجهی از خودروهای تمام برقی را با خودروهای هیبریدی جایگزین کند.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.