استیضاح دوباره فاطمی امین کلید خورد

استیضاح دوباره فاطمی امین
استیضاح دوباره فاطمی امین

آن گونه که از موضوع جلسه آینده کمیسیون صنایع مجلس برمی آید، گویا برخی نمایندگان مجلس پروسه بازخواست دوباره وزیر صمت را به جریان انداخته اند. به بیان دیگر، اقدامات وزارت صمت قانع کننده نبوده است، به همین دلیل، استیضاح دوباره فاطمی امین کلید خورد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، به نظر می رسید وزیر صمت با توجه به تلاش هاT به خصوص در زمینه خودرو، در صدد است غیر اهداف متعددی که پیگری می کند، نظر مساعد نمایندگان مخالفش را باز هم جلب کند. به خصوص این که، نمایندگان مجلس در اسفند ۱۴۰۱ یعنی کم تر ۵ ماه پس از رأی اعتماد مجدد به وزیر صمت، قصد داشتند استیضاح دوباره فاطمی امین را به جریان بیاندازند، اما به نظر می رسد با اشاره هیئت رئیسه مجلس و «همینی که هست!» و «بهتر از ما برای اداره ارزی کشور پیدا نمی‌کنید!» معاون اول رئیس جمهور، مخبر، کار را متوقف کردند. با این حال، گویا آن ها از وزیر صمت راضی نیستند و در پی استیضاح دوباره او هستند و این موضوع را طی نامه ای به اطلاع فاطمی امین رسانده اند.

مدیران 777 مدیران 777

در این نامه که به امضای رئیس کمیسیون صنایع مجلس رسیده، آمده است: 

«جناب آقای دکتر فاطمی امین

وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

با سلام و احترام

در اجرای ماده ۲۲۱ داخلی به استحضار می رساند تقاضای تعدادی از نمایندگان محترم مبنی بر استیضاح وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در جلسه روز یکشنبه مورخ ۲۷/۰۱ /۱۴۰۲ رأس ساعت ۱۳ در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشکیل می شود، حضور به هم رسانید.»

البته برخلاف اسفندماه گذشته، هنوز نمایندگان موافق استیضاح چرایی این موضوع را رسانه ای نکرده اند، اما به نظر می رسد با توجه به پایدار بودن مشکلات صنعت خودروسازی کشور و همچنین عدم کنترل قیمت ها، دلایل همان علت های اسفند ۱۴۰۱ هستند.

در آن مقطع، یعنی اوایل اسفند۱۴۰۱، نماینده قزوین، آبیک و البرز، یکی از منتقدان سرسخت وزیر صمت در خصوص چرایی استیضاح دوباره وی گفته بود: «در بخش خودرو و ارز مشکل داریم، تا کی مردم باید خسارت کارنابلدی و ضعف مدیران را بپردازند. خودرو و ارز اثر روانی خود را در جامعه بر جای می‌گذارد، عرضه خودرو را به بورس بردیم و اکنون قیمت پژو به یک میلیارد تومان رسیده است. استیضاح وزیر را به جریان بیندازید تا مردم بدانند مجلس حامی آن‌ها است.

لطف الله سیاهکلی اضافه کرده بود: «من همچنان اعتقاد دارم که آقای فاطمی امین توانایی اداره وزارت صمت را ندارد. اکنون قیمت خودرو به قدری افزایش پیدا کرده است که دیگر مردم نسبت به قیمت آن سِر (بی‌حس) شده‌اند، یعنی دیگر افزایش بیش تر از این تأثیری بر مردم ندارد، چون مردم اصلاً دیگر قدرت خرید ندارند و نمی‌توانند خودرو بخرند. در واقع، آقای فاطمی امین کاری کرد که مردم برای حمل‌ و نقل بروند سراغ فرغون و فرغون بخرند.»

 البته ارجاع پرسش های نمایندگان از دولت به کمیسیون های مربوطه، که استیضاح وزیر صمت هم یکی از آن ها بود، با اعتراض نمایندگان همراه شد. بود. در این خصوص، نماینده رامیان، غلامعلی کوهساری، تأکید کرده بود: «سؤالات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و استیضاح وزرا که با لابی‌های نیروهای دولتی پس گرفته می‌شود! نشان از چیست؟ لطفاً رئیس جمهور نیروهای ناکارآمد را شناسایی و برکنار کند.»

بنابراین با توجه به جلسه کمیسیون صنایع به نظر می رسد مخالفان فاطمی امین همچنان بر موضع خود قرار دارند. یعنی اگر وی نتواند آن ها را قانع کند، احتمال دارد درخواست استیضاح برای پیگیری به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شود. منتها این بار مشخص نیست که آیا قالیباف و مخبر می توانند پادرمیانی کنند یا خیر؟

۳.۱ امتیاز از ۱۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.