پیشنهاد جدید آذویکو؛ دنا پلاس ایران خودرو به جای ام جی 360

دنا پلاس ایران خودرو به جای ام جی 360
دنا پلاس ایران خودرو به جای ام جی ۳۶۰

شرکت صنعت خودروآذربایجان (آذویکو) قرار بود از دی ماه تحویل لوکسژن را به حواله داران ام جی ۳۶۰ آغاز و از این طریق ایفای تعهد کند، اما با توجه به اختلاف قیمتی زیاد بین این دو محصول و عدم توان پرداخت وجه ما به التفاوت پیشنهاد دیگری مطرح شده است؛ دنا پلاس ایران خودرو به جای ام جی ۳۶۰.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این پیشنهاد در شرایطی از سوی منابع آگاه گفته می شود که هنوز مشتریان آذویکو اعلام رضایت نکرده اند و همچنان به دنبال رسیدن به حقوق خود هستند. در ماه های قبل شاهد بوده ایم که مشتریان شرکت هایی چون آذویکو، کارمانیا، شهر خودرو، ریگان خودرو و… به دلیل تأخیر شدید در تحویل خودرو و از سویی دیگر، عدم ایفای تعهدات خودروسازان نام برده، تجمع های اعتراضی مختلفی را بر پا کرده بودند و تا امروز هم سعی دارند حقوق قانونی خود را با توجه به شرایط فعلی زنده نگه دارند.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با اجرایی شدن برجام بسیاری از خودروسازان داخلی با استفاده از شرایط پیش آمده، حضور پررنگ تر و جدی تری در این صنعت پیدا کردند. هر کدام با عقد قرارداد با تولیدکنندگان مطرح اروپایی و آسیایی سعی در عرضه محصولاتی جدید و به روز داشتند. این روند خبر از صنعت و بازاری رقابتی در آینده ای نزدیک می داد. بر همین اساس، فعالان این صنعت علاوه بر رونمایی از محصولات جدید، اقدام به پیش فروش هم کردند که با استقبال مردم همراه شد، اما اعمال تحریم ها تمام برنامه ها را به هم ریخت. خودروسازان ماندند و سرمایه گذاری های انجام شده، شرکای رفته و تعهدات معوق.

آذویکو؛ گام اول مواجهه با تحریم

شرکت صنعت خودروآذربایجان، آذویکو، که قرار بود با مشارکت «سایک – ام جی»، «ام جی ۳۶۰» را تولید کند، نیز یکی از این خودروسازان بود که کمی بیش از شش هزار دستگاه خودرو پیش فروش کرده بود، اما پس از تحریم ها و عدم همکاری شرکت مادر با این خودروساز، حدود سه هزار نفر انصرف دادند و مبلغ پرداختی را دریافت کردند. از سوی دیگر، سایک – ام جی تقریباً ۸۰۰ دستگاه از ۳۵۰۰ خودروی سفارش گذاری شده آذویکو را تولید کرده بود که باید تحویل می داد، اما متأسفانه ۲۲۰۰ دستگاه تعیین تکلیف نشده بودند. این مسئله با اعتراض مشتریان آذویکو همراه شد و دامنه دار شدن آن باعث ورود سازمان تعزیرات به ماجرا شد. در همین حال، آذویکو در تلاش برای آوردن برندی دیگر بود تا بتواند تهدات خود را ایفا کند.

ام جی ۳۶۰؛ لوکسژن؛ دنا پلاس

بنابراین مقرر شد که مشتریان آذویکو به جای ام جی ۳۶۰، با پرداخت مابه التفاوت، لوکسژن دریافت کنند. براساس اعلام قبلی قرار بود که این خودرو از دی ماه تحویل مشتری  شود، اما با توجه به فاصله قیمتی خودروی جدید با ام جی ۳۶۰ پیشنهاد شد که هر دو یا سه نفر تکمیل وجه کرده و خودرو دریافت کنند. مسئولان آذویکو معتقد بودند با توجه به اختلاف قیمت بازار این خودرو با قیمت مصوب، مشکلی که طی این دو سال ناشی از عدم تحویل خودروها به وجود آمده است تا حدی جبران خواهد شد. گویا این طرح نیز به رغم تلاش شرکت و همچنین مسئولان استانی به نتیجه نرسیده است، چراکه همین اختلاف قیمت باعث شده است که بسیاری از دارندگان حواله ام جی ۳۶۰ تمایلی به این کار پیدا نکنند.

در همین مورد، یک منبع آگاه ضمن تأیید این موضوع در پاسخ به چگونگی حل مشکل این افراد گفت: «اخیراً درخصوص برطرف کردن مشکل مشتریان پیشنهادی مطرح شده است مبنی بر این که، وجه پرداختی حواله داران ام جی ۳۶۰ به ایران خودرو پرداخت شود و در ازای آن مشتریان از این خودروساز، دنا پلاس بگیرند. به گفته این منبع، به احتمال بسیار زیاد این پیشنهاد پذیرفته خواهد شد، چون در حال حاضر، راه دیگری وجود ندارد. چون بسیاری از مشتریان آذویکو به رغم کمکی که از سوی شرکت به آن ها شد بنا به دلایل مختلف تکمیل وجه نکرده اند». برخی از مشتریان توان تکمیل وجه را نداشته اند و برخی دیگر نیز افرادی بودند که بیش از یک خودرو ثبت نام کرده بودند که آن ها نیز اقدامی برای دریافت محصول جایگزین نکردند. به همین دلیل، پیشنهاد جدید مطرح شده است تا آذویکو بتواند از این محل ایفای تعهد کرده و بتواند مشکل مشتریان محترم خود را برطرف کند. در این زمینه نیز بارها اعلام شده است که با وجود تحریم ها شرکت سایک – ام جی به دلیل این که جنرال موتورز آمریکا مالیکت ۵۰ درصد از سهام آن را دارد نمی تواند با ایران همکاری کند. بنابراین همان گونه که اشاره شد، در حال حاضر، تحویل دنا پلاس به جای ام جی ۳۶۰ یکی از سریع ترین راه های حل مشکل مشتریان آذویکوست و این اتفاق باید در صورتی رخ دهد که حواله داران این شرکت، نسبت به تصمیم واکنش مثبت داشته باشند و حقوق از دست رفته آن ها احیا شود. لازم به ذکر است که این منبع آگاه توضیح دقیقی در مورد نوع دنا پلاس تحویلی به مشتریان ام جی ۳۶۰ نداده است. اما پیگیری های خبرنگار اسب بخار نشان می دهد که برای بخشی از مشتریان، دنا پلاس توربو اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

ام جی ۵ و ام جی زد اس؛ دورخیز آذویکو برای پس از تحریم

البته به نظر می رسد که آذویکو علاوه بر تلاش برای تعیین تکلیف تعهدات معوق خود، همچنان به برنامه تولید به دوران پس از تحریم نیز فکر می کند. این منبع آگاه درباره ادامه فعالیت های آذویکو گفت: «در صورت لغو تحریم ها، دو محصول از بهترین های سایک – ام جی برای ایران در نظر قرار گرفته شده است؛ ام جی ۵ (MG 5) و دیگری ام جی زی اس (MG ZS). ام جی ۵ کمی از محصول قبلی در این سگمنت گران تر خواهد بود، اما با توجه به مشخصه هایی که دارد بدون تردید سهم بالایی از بازار کسب خواهد کرد. به همین منظور، مستندات این خودروها دریافت شده و همچنین قرار است چند دستگاه از این خودروها به ایران آورده شود تا کارهای مرتبط با آن ها، اعم از استاندارد، محیط زیست، شماره گذاری و سایر موارد انجام شود تا در صورت لغو تحریم ها زمان از دست نرود.

البته پیش تر، مدل های دیگری از سایک مانند ام جی اچ اس (MG HS)، ام جی آی ۶ (MG i6) و ام جی جی اس (MG GS) برای ورود به ایران در دوران پس از تحریم ها مطرح بود که به نظر می رسد حضور دو محصولی که اخیراً از آن ها نام برده شده جدی تر است. با این وجود، شرط حضور این خودروها و یا بازگشت سایر شرکا منوط به لغو تحریم هاست که برخی کارشناسان معتقد هستند این امر در نیمه دوم سال آینده و یا حداکثر یک سال دیگر محقق خواهد شد.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.