چرا جرایم رانندگی خرج آموزش نمی شود؟

فرهنگ سازی رانندگی
فرهنگ سازی رانندگی

دولت در آخرین اقدام خود، ردیف بودجه ای قابل توجهی را برای درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی در نظر گرفته است؛ در حالی که، می توانست این درآمدها را خرج فرهنگ سازی و آموزش کند و مانع از بروز تخلفات حادثه ساز رانندگی شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در یکی از جداول بودجه ۱۴۰۳ که مربوط به درآمد حاصل از جرایم و خسارات است، درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی از منبع جرایم رانندگی پیش بینی شده است که این رقم می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات در حوزه فرهنگ سازی رانندگی باشد.

فرهنگ سازی و ایجاد بسترهای آموزشی برای رعایت اصول رانندگی موضوع مرسومی است که در همه جای جهان رخ می دهد، اما در کشور ما تقریباً به فراموشی سپرده شده است و دیگر کسی نگران چنین مسائلی نیست. البته این موضوع نیز بی تأثیر نیست که تورم افسارگسیخته و کسری بودجه ای که در کشور وجود دارد، موجب شده است دولت به همه چیز نگاه درآمدی داشته باشد و در پی آن اقدامات قهری و تنبیهی برای چنین مواردی در رأس کار قرار گیرد.

این در حالی است که با چنین درآمدهایی می توان بخش مهمی از زیرساخت های آموزشی و فرهنگ سازی را تأمین کرد، تا هم موضوع تخلفات رانندگی با کاهش همراه شود و هم پیامدهای آن، که مهم ترین‌شان تصادفات جاده ای و آسیب به جان و مال مردم است، کم تر شود.

با این وجود در شرایطی که نگاه به تخلفات رانندگی، کسب درآمد برای دولت باشد، نمی توان انتظار داشت که برای کاهش تخلفات برنامه ریزی و اقدام شود. البته این موضوع نیز بی اثر نیست که در سال های گذشته، مردم نیز به طرح های آموزشی اقبال چندانی نشان نمی دهند و مشکلات معیشتی موجب شده است که دیگر کسی تمایل چندانی برای بحث های آموزشی نداشته باشد. با این وجود دولت باید با ایجاد جذابیت های لازم و همچنین طرح های تشویقی، مردم را به رعایت قانون و همچنین آموزش در این زمینه مجاب کند، اما در شرایط کنونی، تنها اولویت دولت کسب درآمد است؛ همان گونه که در مورد واردات خودرو شاهد بودیم که سال ها کمبود تولید به واردات به تعرفه های نجومی و نرخ گذاری های عجیب و سود بیش تر دلالان منجر شد، در خصوص جریمه های رانندگی نیز با ادامه سیاست های کنونی، هیچ گاه شاهد آن نخواهیم بود که اصلاح وضعیت موجود در دستور کار قرار گیرد و این جریمه ها نیز در راستای رفع بخشی از نیازهای هزینه ای دولت سال به سال گران می شوند و هیچ دستاوردی نیز ندارند.

چنین رویکردی موجب می شود که در جاده های سراسر کشور، به جای آن که تجهیزات روشنایی و آسفالت مناسب وجود داشته باشد، دوربین های کنترل سرعت مشاهده می شود. به عبارت دیگر هزینه هایی که می تواند ایمنی راه ها و رانندگی را تأمین کند حذف شده اند و به جای آن، عامل درآمدزایی در جاده ها نصب می شود.
با این وجود باید به یاد داشت که فرهنگ سازی و آموزش در زمینه رانندگی امری بسیار مهم است که دستاوردهای بسیاری را به همراه خواهد داشت که یکی از مهم ترین این دستاوردها، کاهش هزینه های ناشی از تصادفات برای مردم و دولت است، چراکه بدون شک هزینه ناشی از این تصادفات برای دولت، بسیار بیش تر از درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی خواهد بود. بر این اساس به نظر می رسد بهترین راهکار این است که همین درآمدهایی که از جرایم رانندگی به دست می آید خرج آموزش و فرهنگ سازی شود، تا شاید در آینده نزدیک بتوان به کاهش آسیب های ناشی از عدم توجه به قواعد رانندگی امیدوار بود.

۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.